ارز دیجیتال

4 مورد از بزرگترین چالش های بیت کوین

1402/08/18 0

حملات هکری در سال‌های اخیر به یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای رخنه به اطلاعات و دارایی کاربران تبدیل شده و بر اساس آمار تقریباً ۷۱ درصد از این نفوذها با محوریت موضوعات مالی و سرقت دارایی افراد انجام شده است. جلوگیری از نفوذ افرادی که تسلط فوق‌العاده‌ای به زیرساخت‌های شبکه، وب‌سایت‌ها و حفره‌های امنیتی موجود در آن‌ها دارند، یکی از چالش های بیت کوین است که اهمیت فراوانی پیدا کرده و همین امر امنیت سایبری را در اولویت کاربران قرار داده است. با قدرت گرفتن هر روزه هکر‌ها آیا دارایی‌های دیجیتال می‌توانند در حاشیه امن قرار بگیرند؟ آیا امنیت بیت کوین به عنوان اصلی‌ترین ارز دیجیتال تضمین شده است؟ آیا می‌توان به امنیت داده‌ها در شبکه‌های بلاک چینی اتکا کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها قصد داریم در این مقاله به بررسی امنیت در شبکه‌های بلاک چینی بپردازیم و ببینیم آیا بیتکوین امنیت دارد. آیا این شبکه می‌تواند در برابر حملات هکر‌ها و قدرت رایانه‌های کوانتمی از خود دفاع کند یا خیر. پس اگر شما هم به این موضوع حفظ امنیت در ارز‌های دیجیتال و چالش های آن علاقه دارید، این مطلب را از به هیچ وجه از دست ندهید.

4 مورد از عمده‌ترین چالش‌های بیتکوین بیان شده است که مصرف کنندگان برای شروع استفاده از ارز دیجیتالی در مقیاس وسیع، مطمئنا با این چالش‌ها درگیر خواهند شد.
 

1. نوسان بازار معاملاتی بیت‌کوین:
بیتکوین از ابتدای تأسیس خود روند بی‌نظیری داشته است. در سپتامبر ۲۰۱۰ ارزش بیتکوین ۱۰ دلار بود؛ اما امروز میلیون‌ها دلار ارزش دارد. همچنان نوسانات قیمتی ادامه دارد و در حال حاضر ارزش آن بیش از دو برابر شده است که این مسئله یکی از چالش های بیت کوین محسوب می شود.
 

2. سهولت استفاده:
خرید، فروش و استفاده از بیتکوین در طی چند سال گذشته بسیار ساده‌تر شده است، اما هنوز هم به اندازه کافی کاربر پسند نیست تا بتواند پذیرش جریان اصلی را ترغیب کند. در حال حاضر، اگر فردی بخواهد بیتکوین بخرد، باید در بورس آن مانند Coinbase حساب باز کند، سپس یک حساب پس انداز یا کارت اعتباری که به طور کلی موجودی بالایی دارد را به حساب کاربری خود پیوند دهد و در اکثر موارد صبور باشد تا در طی روزهای آینده قابلیت انجام معامله به حساب وی اضافه شود. روش دیگری برای خرید بیتکوین وجود دارد و آن شرکت در بازی‌ها و برنامه‌های آنلاین می‌باشد.
 

3. پذیرش گسترده:
بسیاری از خرده فروشان آنلاین وجود دارند که از طریق آن‌ها مصرف کنندگان می‌توانند مبلغ معاملات بیتکوین را بپردازند، اما ارز دیجیتالی هنوز به گونه‌ای در دسترس نیست که مورد استقبال گسترده قرار گیرد. اگر Square یا سایر شرکت‌های بزرگ تصمیم بگیرند که خرده فروشانی که از سخت افزارشان استفاده می‌کنند، بتوانند به راحتی به تبادل بیتکوین بپردازند، در این صورت خواهند توانست یک تغییر بزرگی در پذیرش بیتکوین انجام خواهند داد.
 

4. سرقت بالقوه:
بنابر اقدامات امنیتی موجود، امکان سرقت بیتکوین عملا غیرممکن است و انجام این کار مستلزم دانش پیچیده‌ای در مورد نحوه عملکرد بیتکوین بوده و اغلب به تلاش قابل توجهی از طرف کاربر نیاز است. در حالی که علاقه مندان بیتکوین به خاطر انجام اقدامات امنیتی اغلب گرایشی به معامله آن ندارند، سرقت بیتکوین نمونه‌ای از چالش‌های سهولت استفاده نیز محسوب می‌گردد. با کیف پول‌های آنلاین بیتکوین، همیشه احتمال سرقت ارز وجود دارد. اینگونه سرقت‌های ارزی همیشه در حال وقوع است.
دلایل امنیت بالای بیتکوین: 
آنچه را تا به اینجا گفتیم بیشتر حول برتری سیستم و چهارچوب‌های مورد استفاده در بیتکوین نسبت به شاخص‌ها و مدل‌های سنتی بود؛ اما در این قسمت قصد داریم به بخش کوچکی از سازوکار‌یی اشاره کنیم که سازنده بیتکوین و توسعه‌دهندگان با استفاده از آن‌ها سد دفاعی مستحکمی را ایجاد کرده‌اند که هک بیتکوین را تقریباً غیرممکن کرده است.

هش تراکنش‌ها:

هنگامی که بیت کوینی را از طریق شبکه آن ارسال می‌کنید، این تراکنش در یک رشته تصادفی از حروف و اعداد رمزگذاری می‌شود. این رشته هش نامیده می‌شود. در سال ۱۹۹۵، آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) یک الگوریتم هش ایمن با نام SHA-01 را ارائه کرد. این الگوریتم رمزنگاری در آن زمان بسیار پیشرفته بود. امروزه بیتکوین از الگوریتم هش بسیار قوی‌تری با نام SHA-256 استفاده می‌کند. فرآیند هش اساساً تبدیل یک پیام به یک کد مخفی است. فرض کنید می‌خواستید کلمه «درخت» را رمزگذاری کنید. یک تابع هش آن حروف را دریافت می‌کند و یک رشته خروجی تصادفی مانند “xGhjj67800aa” را بیرون می‌دهد. برای باز کردن قفل هش و رمزگشایی پیام «درخت»، ابتدا باید کلید خاصی را که برای رمزگذاری پیام استفاده شده است را بیابید؛ موضوعی که نمی‌توان به آسانی به آن دست یافت. 

نتیجه گیری:

با توجه به ساختار شبکه بیت کوین و استفاده از ۲ پارامتر اصلی رمزنگاری قدرتمند و بهره‌مندی از فناوری بلاک چین، این شبکه ایمنی قابل توجهی را به کاربرانش اعطا کرده است. سازوکار به کار رفته در بیتکوین باعث شده تا هزینه هک و نفوذ برای هکرها و بازیگران مخرب گران‌ باشد و به همین دلیل نفوذ به شبکه توجیه منطقی نخواهد داشت. یکی از چالش های بیت کوین بحث هک شدن شبکه بیتکوین با استفاده از رایانه‌های کوانتمی مطرح می‌شود. این مورد نیز فعلا به دلیل پایین بودن توان پردازشی رایانه‌های نسل اول و هزینه وانر؟ی بالای آن منتفی است. اگرچه در آینده احتمال وقوع هر چیزی ممکن است؛ اما تا آن زمان هم توسعه‌دهندگان بیتکوین به فکر ایجاد الگوریتم‌هایی مقاوم در برابر رایانه‌های کوانتمی خواهند بود.
 

بالا