ارز دیجیتال

معرفی 3کیف پول برتر برای ارز دیجیتال بیت کوین

1403/02/16 0

برای خرید بیت کوین، سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال یا معامله آن، در اولین قدم به کیف پول یا والت (Wallet) نیاز دارید. برخلاف کیف پول‌های بانکی و متمرکز، در دنیای ارزهای دیجیتالِ غیرمتمرکز، تمام مسئولیت حفاظت از دارایی‌ها (تأکید می‌کنم تمام مسئولیت) برعهده کیف پول و البته خودِ کاربر است. به‌همین‌دلیل، پیداکردن کیف پول ایمن برای ذخیره بیت کوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خبر خوش این است که ارز دیجیتال بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال بازار است و بیش از هر ارز دیجیتال دیگری برای آن کیف پول وجود دارد؛ بنابراین، کار چندان دشواری برای انتخاب کیف پول مطمئن نخواهید داشت. در میان انبوهی از کیف پول بیت کوین گم شده‌اید و همچنان نمی‌دانید بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟ 

چند نمونه از کیف پول های برتر بیت کوین

•    کیف پول Trust Wallet
•    کیف پول Ledger
•    کیف پول Mycelium 
اینکه چه کیف پولی بهترین است کاملاً به شرایط بستگی دارد و برای هر شخص باتوجه‌به میزان دانش و امکانات مدنظر و سرمایه‌اش، پاسخ به این پرسش متفاوت است. به‌عنوان مثال، برای فرد تازه‌کار معمولاً کیف پولی مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند؛ اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر چندان اهمیت ندارد. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند و هرکس باتوجه‌به شرایط و امکاناتش یکی از انواع کیف پول‌های بیت کوین را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند یا فردی که تلفن‌همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به‌جز نوع موبایلی بهره می‌برد. طبق قاعده کلی، بهترین کیف پول بیت کوین کیف پولی است که اول از همه امن و معتبر باشد و پس‌ازآن کاربر در کارکردن با آن احساس راحتی کند. به‌دلیل ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که هر‌کس تنها خودش مسئول دارایی‌هایش است، اصلی‌ترین معیار در انتخاب کیف پول باید اعتبار و امنیت آن باشد و سپس به معیارهای دیگر توجه شود.

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول تراست والت بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین است؛ به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار. این کیف پولِ کاملاً رایگان که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه شده، متعلق به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس است. با‌این‌حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و بدین‌ترتیب، نه بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خودِ کاربر به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت. تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱۰ میلیون نصب و امتیاز ۴.۶ در گوگل‌پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از‌آنِ خود کرده است. این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای کیف پول مطمئن مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت و قفل چهره پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت

امنیت کم‌نظیر
رابط کاربری آسان
پشتیبانی از هزاران کوین و توکن

نقاط ضعف

فقط برای موبایل دردسترس است.

۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از گزینه‌های مطمئن برای ذخیره بیت کوین کیف پول سخت‌افزاری است و در‌حال‌حاضر، شرکت فرانسوی لجر (Ledger) بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع کیف پول است. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگه‌داری می‌کنند و درمقایسه‌با کیف پول‌های نرم‌افزاری، لایه‌های امنیتی بیشتری دارند. مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت به‌حساب می‌آید که سال‌هاست از‌نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. این کیف پول حدود ۶۰ دلار قیمت دارد و یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌‌توان آن را تهیه کرد. اخیراً مدل جدیدتری هم با نام «نانو اس پلاس» عرضه شده است که از‌نظر عملکرد همان کیف پول نانو اس است؛ اما امکانات بیشتری برای مدیریت تراکنش‌ها دارد. مدل بهتر لجر «نانو ایکس» (Nano X) است که از امکانات بیشتری بهره می‌برد؛ ازجمله صفحه‌نمایش بهتر و بلوتوث قوی‌تر و باتری حجیم‌تر. شایان ذکر است همه مدل‌های لجر از‌نظر امنیت سخت‌افزاری تقریباً یکسان هستند؛ اما امکاناتشان متفاوت است. کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی‌بر اتریوم، ایاس، نم و…) پشتیبانی می‌کنند؛ از‌این‌رو، کیف پولی مناسب برای نگهداری اغلب ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

نقاط قوت

داشتن گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI

امنیت بسیار زیاد

پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال
تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی

نقاط ضعف

برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

۳. کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است که برای هر دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS، در‌دسترس قرار دارد. اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به‌ زیبایی و راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست، می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از کیف پول‌های امن‌ و حرفه‌‌ای بیت کوین بنامیم. این کیف پول اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را هم به‌ فهرست ارزهای خود اضافه کرده است. از مای‌سلیوم می‌توان برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز استفاده کرد. ناگفته نماند این کیف پول برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج است. در کیف پول مای‌سلیوم، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کاملاً کنترل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی، از‌جمله PIN در آن تعبیه شده است.

نقاط قوت

امنیت مطلوب
قابلیت‌های جانبی زیاد
امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری
امکان خرج‌کردن کیف پول کاغذی

نقاط ضعف‌

فقط نسخه موبایل دارد.
رابط کاربری ضعیف که برای تازه‌کارها مناسب نیست.

سخن پایانی 

کیف پول بیت کوین و به طور کلی والت ارز دیجیتال، محل ذخیره‌سازی کلیدهای مربوط به رمز ارزهای کاربران (در ادامه بیشتر درباره مفهوم کلید صحبت می‌کنیم) محسوب می‌شوند. برای درک بهتر، یک ماشین وندینگ در مکانی عمومی را در نظر بگیرید. هر فرد قادر به ارسال پول درون دستگاه است، اما تنها افراد دارای کلید ماشین قادر به بیرون آوردن پول‌ها خواهند بود. یک کیف پول بیت کوین یک نرم افزار، پلتفرم آنلاین یا دستگاهی سخت افزاری برای نگهداری کلیدهای مورد استفاده توسط کاربر به منظور ارسال و دریافت توکن‌های رمز نگاری شده بر بستر بلاک چین‌های مختلف است. یک والت صرفا کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر را ذخیره می‌کند. به واسطه آن‌ها، کیف پول با دفتر کل مربوط به بلاک چین ارز دیجیتال مورد نظر تعامل برقرار می‌کند. امکان مشاهده موجودی خود، کاربرد دیگر یک والت Bitcoin است. دفترهای کل مربوط به بلاک چین‌های گوناگون در تمامی نودهای شبکه آپدیت می‌شوند. این نحوه کار بلاک چین بوده و توزیع‌شدگی و غیر متمرکز بودن این فناوری را تشریح می‌کند. به عبارتی یک سیستم مرکزی وجود نداشته و نسخه‌ای از کل اطلاعات روی تمامی نود‌های شبکه وجود دارد. برای جلوگیری از بروز ناسازگاری در اطلاعات، تمامی نودها به صورت همزمان آپدیت می‌شوند. یک کیف پول بیت کوین، داخل خود این رمز ارز را نگه نداشته و تنها سابقه تراکنش‌ها را ذخیره می‌کند.
 

بالا