ارز دیجیتال

الگوریتم دزدان دریایی چیست؟

1401/11/13 0

در بین هزاران الگوریتمی که گوگل برای بررسی و ارزیابی سایت ها استفاده میکند، الگوریتم دزدادن دریایی یکی از مهمترین و قابل توجه ترین الگوریتم های گوگل است. بر خلاف کشور ما در بسیاری از کشورهای دیگر موضوع کپی رایت یا همان حمایت از حقوق ناشر محتوا مهم است. تا جایی که کشور آمریکا را در سال 1988 برآن داشت تا قانون کپی رایت را تصویب کند. این قانون به دست رئیس جمهور وقت امضا شد. یکی از اصلی ترین مشکلات گوگل هم عدم احترام برخی افراد سودجو به قانون کپی رایت و کپی برداری از محتوای متنی بود.گوگل برای مقابله با این سایت های دزد تولید محتوا اقدام به طراحی الگوریتمی به نام دزدادن دریایی یا همان DCMA کرد. در ادامه بیشتر با این الگوریتم گوگل آشنا خواهیم شد.

الگوریتم دزدان دریایی :

Google Pirate Algorithm  یا الگوریتم دزدادن دریایی گوگل یکی از الگوریتم‌های سئو گوگل برای بررسی و ارزیابی سایت ها و محتوای آنهاست. هدف اصلی این الگوریتم تمرکز بر روی محتوای کپی شده است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۲ و با هدف مقابله با نقض قوانین کپی رایت و محتوای کپی شده در سایت ها به روی کار آمد. صاحبان سایت ها میتوانند در صورت مشاهده کپی برداری از محتوای سایت خود، سایت متخلف را به گوگل گزارش دهند. گوگل این سایت محتوای کپی شده را حذف و سایت را جریمه خواهد کرد.

هدف الگوریتم دزدادن دریایی :

الگوریتم دزدان دریایی گوگل دنیای وب را به دریایی تشبیه میکند که سایت های مانند کشتی بر روی آن به سمت هدف در حال حرکتند و سوخت این کشتی ها محتوای این سایت ها است. دزدان دریایی هم افرادی هستند که در صدد به سرقت بردن سوخت این کشتی ها هستند. وظیفه الگوریتم دزدان دریایی گوگل مبارزه با این افرادی است که در دنیای وب اقدام به سرقت محتوای سایت های دیگر برای پیشبرد اهداف خود هستند، میباشد. روش کارکرد الگوریتم دزدان دریایی بسیار شبیه به الگوریتم پاندای گوگل است. الگوریتم پاندا یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است و طوری طراحی شده که نسبت به محتوای کپی حساس است، آما حساسیت الگوریتم پاندا فقط برای محتوای رایگان است. بعضی محتواها مثل کتاب، فیلم، موسیقی و امثال اینها. اینجاست که الگوریتم دزدان دریایی گوگل وارد عمل میشود. و محتوای تکراری و کپی شده را اعم از رایگان و غیر رایگان شناسایی کرده و جریمه میکند. کپی محتوا فقط با ذکر منبع آن مجاز است و در غیر این صورت شما از نظر گوگل متخلف شناخته شده و جریمه خواهید شود.

تاثیر الگوریتم دزدادن دریایی در نتایج جستجو گوگل:

قبل از ظهور الگوریتم دزدان دریایی گوگل به راحتی میشد هر فیلم را به صورت رایگان در اینترنت دانلود کرد. این مسئله تا جایی پیش رفت که صدای یکی از بازیگران هالیوود به نما امانوئل درآمد و از این بابت شکایت کرد این شکایت و نارضایتی گوگل را برآن داشت تا به فکر چاره باشد. راه چاره الگوریتم دزدان دریایی بود. الگوریتم دزدان دریایی اولین بار با نام امانوئل منتشر شد و بعدها به الگوریتم دزدان دریایی تغییر نام داد.

جریمه الگوریتم دزدان دریایی گوگل چگونه است؟

در صورت مشاهده و شناسایی محتوای کپی از طرف الگوریتم دزدان دریایی گوگل صفحه مربوطه کلا بسته شده و از دسترس خارج میشود. ولی در صورتی که شکایات از سایت مخلف به خاطر عدم رعایت قانون کپی رایت زیاد باشد دامنه سایت نیز پنالتی میشود. البیته در جریمه الگوریتم دزدان دریایی دو رویکرد وجود دارد: اگر ارزش و اعتبار سایت متخلف بالاتر از سایت شاکی باشد به احتمال زیاد جریمه نمیشود، ولی اگر ارزش سایت ها به هم نزدیک باشد باعث افت رتبه سایت متخلف خواهد شد.

چگونه از دزدی محتوا خود جلوگیری کنیم ؟

روش هایی برای مقابله با سرقت محتوا و کپی برداری از محتوای سایت ما وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • لینک سازی داخلی محتوای سایت یکی از مهمترین موارد برای ایمن کردن محتوای سایت از سرقت است.
  • محتوای سایت باید در ساعت مشخصی و دوره های زمانی مشخص اتفاق بیفتد تا خزنده های گوگل به این مسئله عادت کنند و در زمان های مشخص به سایت شما سر بزنند.
  • از گوگل بخواهید مقاله شما را بلافاصله پس از انتشار ایندکس کند. برای این کار میتوانید از بخش search console گوگل استفاده کنید.

نتیجه گیری :
در میان تعداد زیاد الگوریتم های گوگل برای سئو و بررسی و ارزیابی و رتبه دهی به سایت ها، یکی از مهمترین آنها الگوریتم دزدان دریایی است که امروز به بررسی آن پرداختیم. رعایت مسئله کپی رایت در سایت و عدم استفاده از محتوای کپی یکی از مهمترین مسائل در سئو سایت و افزایش رتبه سایت است. چیزی که الگوریتم دزدان دریایی نسبت به آن خیلی حساس است و شناسایی چنین محتوای تکراری میتواند کار دستتان بدهد. در صورت داشتن شکایات مکرر در این مورد از یک سایت میتواند به پنالتی شدن دامنه آن نیز ختم شود. به خاطر عدم وجود قانون کپی رایت در کشور ما شاید استفاده از محتوای تکراری و کپی زیاد مهم نباشد و لی در کشورهایی که این قانون را رعایت میکنند، میتوانند برای صاحبان سایت مشکل ساز شود. لذا برای افزایش اعتبار سایت و رتبه گرفتن از گوگل باید حواستان به الگوریتم دزدان دریایی گوگل باشد. باید توجه داشته باشید که گوگل برای محتوای کپی و تکراری ارزشی قائل نیست و محتوایی برایش مهم است که خاص و دسته اول باشد.

بالا