ارز دیجیتال

معایب بیت کوین چیست؟

1402/01/20 0

ارز دیجیتال بیت کوین اولین و محبوب ترین رمز ارز موجود در بازار دیجیتال می باشد که به دلیل محبوبیت بالای آن در بین فعالین این بازار به عنوان پادشاه ارز های دیجیتال معرفی شده است ، از این رو تعداد زیادی از سرمایه گذاران اقدام به انجام معاملات بر روی این ارز دیجیتال و کسب سود از این راه کرده و روزانه نیز بر تعداد این افراد افزوده می شود . دلیل محبوبیت بیت کوین اعتبار بالا ، بازدهی بالای آن به ویژه از سال 2018 که بازار این ارز دیجیتال با یک جهش چشمگیر روبه رو شد ، امنیت بالای معاملات و مواردی از این دست می باشد که در نتیجه آن سبب اطمینان افراد و گرایش آن ها به فعالیت در بازار ارز دیجیتال با این رمز ارز شده است . اما با وجود تمامی مزایایی که برای بیت کوین تعریف شده است این ارز دیجیتال دارای معایبی نیز می باشد که می توانند بر نتیجه روند سرمایه گذاری بسیار تاثیر گذار باشند ، لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با معایب ارز دیجیتال بیت کوین پرداخته شده است.

بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال bitcoin در اصل یک رمزارز غیرمتمرکز بدون دخالت بانک های دولتی یا نفر سوم است که به بیت کوین کمک میکند که قابلیت داشته باشد بدون نیاز به واسطه از کاربری به کاربر دیگر در شبکه بیت کوین ارسال شود. معاملات این رمز ارز با کمک نودهایی در شبکه اصلی از طریق هش و رمزنگاری های پیچیده تأیید می‌شوند و در یک دفتر توزیع عمومی به نام بلاک‌چین ثبت می‌شوند. در این ددفتر تمامی اطلاعات و دیتاهای مربوط به تراکنش ها ذخیره میشود. معمولا از این دیتاها برای تحلیل آنچین استفاده می‌شود.

معایب بیت کوین :

ریسک و نوسانات :
در بررسی مزایا و معایب بیت کوین، ریسک و نوسان این ارز مجازی خودنمایی می‌کند. نوسانات بازار به موارد زیادی بستگی دارد که روند استخراج یکی از آن‌ها است. امیدواریم با گذشت زمان نوسانات بازار کم‌تر شده و ثبات آن افزایش پیدا کند. البته که برخی از سرمایه گذاران، نوسانات بازار را به چشم فرصت‌هایی برای سودآوری بیش‌تر نگاه می‌کنند. شما نوسانات بازار را چطور نگاه می‌کنید؟

به‌صورت گسترده مورد پذیرش نیست :
از بزرگ‌ترین معایب بیت کوین که برخلاف هدف اولیه آن است عدم پذیرش گسترده آن می‌باشد. کسب‌وکارهای کمی بیت‌کوین را پذیرفته‌اند و ممکن است دولت‌ها به‌خاطر عدم امکان پیگیری تراکنش‌ها، جلوی استفاده گسترده از آن را بگیرند.

عدم پیروی از مقررات دولتی :
البته که غیر متمرکز بودن یکی از مزایای ارز‌های دیجیتال است، ولی عدم وجود نظارت بر روی بیت کوین، به عنوان یک نقطه ضعف برای این رمز ارز به حساب می‌آید. برخلاف پول‌های فیات که به وسیله بانک مرکزی نظارت می‌شوند، تراکنش‌های بیت‌کوین پشتوانه قانونی نداشته و اغلب غیر قابل پیگیری هستند. مشکل دیگری که با غیر متمرکز بودن بیت‌کوین وجود دارد، عدم وجود تضمین برای ارزش‌گذاری حداقلی آن است. پس اگر گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران تصمیم به عدم استفاده از آن بگیرند و دارایی خود را به فروش برسانند، ارزش بیت‌کوین به شدت کاهش می یابد. بنابراین ممکن است این مسئله سرمایه گذاران خرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ریسک از دست دادن :
اگر کیف پول بیت کوین شما هک شود یا عبارت کلید بازیابی کیف پول خود را فراموش کنید، عملاً دارایی‌های شما از بین می‌رود. در این شرایط نمی‌توان هیچ کاری برای بازگرداندن بیت کوین‌های شما انجام داد و این سکه‌ها تا همیشه یتیم باقی خواهند ماند. این مشکل بیت کوین می‌تواند یک سرمایه دار ثروتمند را در عرض چند ثانیه ورشکست کند. هیچ راهی برای محافظت از بیت کوین خود در برابر خطا‌های انسانی یا تکنولوژیکی وجود ندارد. اگر کیف پول بیت کوین شما هک شد، تمام دارایی‌های خود را از دست خواهید داد. شما نمی‌توانید آن‌ها را پس بگیرید و آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند مگر اینکه برای کیف پول خود را با یک کلید پشتیبان تهیه کرده باشید.

نتیجه گیری :
با تکامل بیشتر بیت کوین، می‌توان انتظار داشت که بیت کوین با یافتن ابزار جدید به طرق غیرمنتظره رشد کند. دارندگان بیت کوین می‌توانند انتظار داشته باشند که سودمندی آن فقط با گذشت زمان افزایش یابد. در مقابل، برای صاحبان altcoin به طور قابل توجهی ریسک بیشتری در استفاده از کوین‌ها پیش‌بینی می‌شود. به عبارت دیگر، بیت کوین قبلاً میدان خود را باز گذاشته است و دارای اکوسیستم و منابعی کافی برای رقابت با ارزهای دارای مزایای قابل توجه است. بیت کوین بر روی دو هدف تمرکز ویژه دارد: ثبات و کارآفرینی. این دو هدف سبب چالش‌برانگیز شدن رقابت آلت‌کوین‌ها با بیت کوین است.


 

بالا