ارز دیجیتال

انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/31 0

در دنیایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال به بخشی جدایی‌ناپذیری از اقتصاد جهانی تبدیل شده است و با سرعت نور در حال گسترش است، صرافی ارز دیجیتالی ایرانی مطمئن‌ترین روش برای مبادلات ارزهای دیجیتال در کشور برشمرده می‌شود. حتی اگر علاقه‌ای برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال و معامله نداشته باشیم نمی‌توانیم از نقشی که در اقتصاد امروزمان ایفا می‌کنند دور بمانیم. آنچه در اخبار اقتصادی بیش‌تر از هر خبری دنبال می‌شود، آخرین تغییر و تحولاتی است که ارزهای دیجیتال داشته‌اند. برخلاف گذشته که تبادل رمزارزها توسط دولت ممنوع اعلام شده بود، خوشبختانه امروز شاهد راه‌اندازی و فعالیت مستمر و قانونی پلتفرم‌هایی هستیم که تنها در این حوزه فعالیت می‌کنند. امروزه صرافی‌های بی‌شماری در سراسر جهان در دسترس معامله گران هستند. اما در خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده همچنان مشکلات زیادی برای کاربران ایرانی وجود دارد. برخی از این صرافی ها به دلیل تحریم‌ها، از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کنند یا بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی حساب‌های کاربران خود را مسدود می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند. صرافی می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دو. با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگر، ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول ملی (مانند ریال) یا یک ارز دیجیتال دیگر به فروش برسانید. برای ثبت‌نام یا انجام معامله، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و تنها کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام شود، چراکه وقتی با دارایی‌هایی از جنس دیجیتال سروکار داریم، نیاز به مراجعه حضوری از بین می‌رود.

انواع صرافی ارز دیجیتال :

صرافی‌های ارز دیجیتال یک بستر تحت وب هستند که فرصت معامله ارز دیجیتال را برای تریدرها فراهم می‌کنند. صرافی‌های رمز ارز انواع مختلفی داشته و هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در این بخش انواع صرافی ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال  :
صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال یا CEX همانند صرافی‌های سنتی سهام هستند. در این نوع صرافی‌ها، صرافی به عنوان واسطه شناخته می‌شود و معامله گران به راحتی می‌توانند ارزهای مورد نظر خود را معامله کنند. مهم‌ترین ویژگی صرافی‌ متمرکز قابل اعتماد بودن آن‌ است و این موضوع باعث می‌شود که معامله گران بتوانند با خیال راحت از این صرافی‌ها برای مدیریت و نگهداری سرمایه خود استفاده کنند. البته این صرافی‌ها معایبی نیز دارند که اصلی‌ترین آن آسیب پذیری در برابر هک شدن است.

صرافی های غیرمتمرکز :
بر خلاف صرافی‌های متمرکز، صرافی‌‌های غیرمتمرکز یا DEX توسط فرد یا سازمانی مدیریت نشده و تراکنش‌ها و معاملات کاربران بدون نیاز به هیچ شخص ثالثی انجام می‌شوند. به عبارت ساده‌تر در صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران به صورت مستقیم و همتا به همتا یا peer to peer (P2P ) به انجام معاملات خود می‌پردازند. صرافی‌های غیرمتمرکز منبع باز open source هستند و با توجه به اینکه توسط هیچ نهاد و ارگانی مدیریت نمی‌شوند در مقایسه با صرافی‌های متمرکز از امنیت بالاتری برخوردارند و احراز هویت در این نوع از صرافی‌ها اجباری نیست. در این نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران می‌توانند به‌راحتی و تنها با اتصال کیف پول به حساب صرافی خود، تراکنش‌ها و معاملات موردنظر خود را انجام دهند.

نتیجه گیری :
صرافی ارز دیجیتال یک بستر مجازی (اغلب وب‌سایت) است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در قبال پول ملی یا ارزهای دیجیتال دیگر معامله کنند. صرافی‌ها یا خودشان طرف معامله مشتریان هستند و از اختلاف بین قیمت خرید و فروش سود می‌برند یا فقط به‌عنوان یک واسط بین معامله‌گران عمل می‌کنند و تنها کارمزد معاملات را می‌گیرند. صرافی‌های ارز دیجیتال برحسب خدمات و نوع عملیات‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به هریک اشاره کردیم. برای ما معامله‌گران ایرانی با توجه به تحریم‌ها بهترین نقطه شروع صرافی‌های ایرانی هستند. در سایت‌های صرافی ایرانی می‌توان ریال را به بیت کوین، اتر، تتر و سایر ارزهای دیجیتال مطرح تبدیل کرد. اگر قصد معامله حرفه‌ای ارزهای دیجیتال را دارید و یا می‌خواهید ارزهای کمتر شناخته‌شده را معامله کنید می‌توانید با در نظر گرفتن ریسک تحریم‌ها، ارز خریداری‌شده در سایت صرافی ایرانی را به یک صرافی خارجی مانند بایننس منتقل کنید و در آنجا معاملات موردنظر خود را انجام دهید.

بالا