ارز دیجیتال

احراز هویت KYC چیست؟

1402/03/29 0

احراز هویت مشتری (Know Your Customer) یا به اختصار KYC، به منظور جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه، بر طبق قوانین ضد پولشویی (AML) دولت‌ها تنظیم می‌شود. در ابتدا، این قوانین تنها برای موسسات مالی تنظیم می‌شدند؛ اما امروزه برای موسسات غیرمالی نیز اعمال می شوند. همچنین باید گفت که احراز هویت مشتری، سیاست شناخت مشتری، مشتری خود را بشناس، همگی ترجمه‌های فارسی KYC هستند. اما KYC چیست؟ در این مقاله به احراز هویت، اهمیت این فرآیند و مزایا و معایب KYC سنتی می‌پردازیم.

احراز هویت KYC چیست؟

KYC مخفف "Know Your Customer" است و به احراز هویت اجباری مشتری، معمولا توسط یک موسسه مالی اشاره دارد و شامل اطلاعاتی است که می تواند برای تأیید هویت شما استفاده شود، مانند کارت شناسایی معتبر، قبوض آب و برق با آدرس خانه، شماره تأمین اجتماعی و غیره. مشتریان معمولا ملزم به ارائه اطلاعات احراز هویت در هنگام افتتاح حساب و در مواقعی که تغییری در اطلاعات ایجاد شده است، هستند. به عنوان مثال، اگر چند ماه پس از ایجاد حساب خود نام خود را به طور رسمی تغییر دهید، باید اطلاعات KYC خود را به روز کنید. اگر فرآیند KYC را تکمیل نکنید، ممکن است نتوانید به همه ویژگی های صرافی ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، بسیاری از صرافی ها به مشتریان امکان این را می دهند تا بدون ارسال اطلاعات KYC، حساب ایجاد کنند، از عملکردهای اساسی استفاده کنند و معاملات محدودی را انجام دهند اما به منظور دسترسی کامل و افزایش حد واریزها و محدودیت های برداشت، مشتریان باید اطلاعات احراز هویت خود را تکمیل کنند.

چرا KYC برای مبادلات رمزارزی مهم است؟

پولشویی در سراسر جهان افزایش یافته است و حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. اجرای فرآیندهایی مانند KYC به موسسات مالی کمک می‌کند تا این همه گیری بین المللی کنترل کنند. اما چرا KYC به ویژه برای مبادلات رمزارزی مفید است؟ به همین دلیل است که اکثر صرافی‌هایی فقط و فقط خدمات رمزارز ارائه می‌دهند، دسترسی شهروندان آمریکایی را به خدمات خود مسدود می‌کنند. این بدان معناست که این مبادلات باید KYC را پیاده سازی کنند. برای مثال HitBTC را در نظر بگیرید؛ این صرافی محبوب، کاربران را ملزم به ارائه هیچ گونه فرآیند تأیید هویت نمی‌کند. کاربران می‌توانند بدون نیاز به انجام هر نوع KYC، ارزهای دیجیتال را سپرده گذاری و معامله کنند. HitBTC به کاربران این امکان را می‌دهد که خود را تأیید کنند و به آنها توصیه می‌کند که این کار را انجام دهند تا «از روند تایید نهایی در آینده جلوگیری کنند». Huobi Global یکی دیگر از صرافی‌های برتر رمزارزی است که به KYC نیاز ندارد. با این حال، برای برداشت مقادیر بیشتری از ارزهای دیجیتال، کاربران باید خود را تأیید کنند.

مراحل احراز هویت مشتری :

بسته به ماهیت یک کسب و کار، فرآیندهای احراز هویت ممکن است متفاوت باشند اما به طور کلی، اهداف مشابهی را برآورده می‌کنند. KYC شامل ویژگی‌های اساسی مانند جمع‌آوری و تأیید داده‌ها است. همچنین شامل بررسی دقیق و نظارت مداوم مشتری است. احراز هویت معمولاً به سه قسمت و فرآیند تقسیم بندی می‌شود:

۱. برنامه شناسایی مشتری (CIP):

این اولین و ساده‌ترین فرآیند KYC است. این مرحله فقط شامل جمع‌آوری و تأیید داده‌های مشتری است. برای بانک‌ها، این مرحله معمولاً هنگام ثبت نام اتفاق می‌افتد. برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال و سایر مؤسسات مالی با قوانین کمتر سختگیرانه، این مرحله پس از ثبت نام انجام می‌شود.

۲. رسیدگی به مشتری (DD) :

پس از تأیید هویت، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد با انجام یک بررسی سابقه در مورد مشتری، پیش زمینه عمیق‌تری پیدا کند. هدف از آزمون پیش زمینه، انجام ارزیابی ریسک است. اگر مشتری در گذشته به دلیل کلاهبرداری مالی سابقه دار بوده و یا تحت نظر است، در هنگام بررسی سابقه توسط شرکت، علامت گذاری می‌شود.

۳. نظارت مستمر :

نظارت مداوم، به روز بودن اطلاعات KYC را تضمین می‌کند و به سیستم اجازه می‌دهد تا معاملات احتمالی مشکوک را به طور مداوم بررسی کند. برای صرافی ارزهای دیجیتال، چندین تراکنش بزرگ با کشوری که در فهرست ایالات متحده قرار دارد، ممکن است علامت گذاری شود و بسته به تحقیقات انجام شده، صرافی ممکن است حساب مشتری را معلق کرده و پرونده را به نهادهای نظارتی و مراجع گزارش دهد.

نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله احراز هویت مشتری چست؟ اطلاعاتی در مورد احراز هویت یا KYC برای شما ارائه کنیم و به بررسی مراحل احراز هویت مشتری بپردازیم و اهمیت احراز هویت برای صرافی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، KYC مخفف عبارت Know Your Customer هست و به احراز هویت اجباری مشتری، معمولا توسط یه موسسه مالی اشاره داره و شامل اطلاعاتی هست که می تونه برای تایید هویت شما استفاده بشه.


 

بالا