ارز دیجیتال

تله خرسی چیست؟

1402/03/01 0

تله خرسی (Bear Trap) مفهومی برای معامله‌گرهای بازار ارز دیجیتال است. این مفهوم چه زمانی و برای چه گروهی استفاده می‌شود؟ گروهی که احساس می‌کنند بازار خرسی است و به همین دلیل پوزیشن شورت باز می‌کنند در صورتی که در اشتباه هستند و بازار همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. برعکس این ماجرا در بازار گاوی رخ می‌دهد و تریدرها در تله گاوی گرفتار می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال، وقتی تریدر جهت حرکت نمودار یک سهم را نزولی تشخیص می‌دهد، روی آن پوزیشن شورت باز می‌کند تا از روند کاهشی آن سود به دست آورد. با تمام این تفاسیر ممکن است پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها درست نباشد و تریدر سرمایه‌ش را در تله خرسی از دست دهد.

تله خرسی چیست؟

تله خرسی (Bear trap) یک الگوی تکنیکال است که زمانی رخ می‌دهد که عملکرد قیمت یک دارایی (مانند سهام، شاخص و یا کریپتو) به اشتباه سیگنال تغییر روند و برگشت از یک روند صعودی به یک روند نزولی را نشان دهد. به عبارت دیگر، معامله‌گران به اشتباه فکر می‌کنند که روند صعودی تمام شده است و برای شروع یک روند نزولی آماده می‌شوند. این امر خرس‌ها را وادار می‌کند تا موقعیت‌های فروش (Short) خود را باز کنند، به این امید که از کاهش قیمت‌ها سود ببرند. خرس به یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در بازارهای مالی گفته می‌شود که معتقد است قیمت دارایی در شرف کاهش است. خرس‌ها همچنین ممکن است بر این باور باشند که جهت کلی بازار مالی ممکن است نزولی باشد. یک استراتژی منطبق بر بازار نزولی تلاش می‌کند از کاهش قیمت یک دارایی منتفع شود و اغلب برای اجرای این استراتژی یک پوزیشن شورت باز می‌کند. پوزیشن شورت یا فروش یک تکنیک معاملاتی است که دارایی را از طریق یک حساب مارجین از یک صرافی/بروکر قرض می‌گیرد. سرمایه‌گذار آن دارایی قرض گرفته شده را می‌فروشد تا در صورت کاهش قیمت، آن‌ها را دوباره بخرد، به این امید که از این کاهش، سود کسب کند. هنگامی که یک سرمایه‌گذار با دیدگاه نزولی به اشتباه کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کند، خطر گرفتار شدن در تله خرسی افزایش می‌یابد.

تله خرسی چگونه کار می‌کند؟

تله خرسی می‌تواند باعث شود که فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت یک دارایی مالی را داشته باشند و در نتیجه، اقدام به فروش دارایی یا باز کردن موقعیت شورت کنند. با این حال، ارزش دارایی در چنین سناریویی بدون تغییر باقی مانده و یا افزایش می‌یابد که در نهایت باعث ضرر و زیان معامله‌گر می‌شود. در چنین شرایطی، تریدری با دیدگاه صعودی (گاوی) ممکن است این دارایی در حال افت ارزش را به فروش برساند و یک تریدر با دیدگاه نزولی (خرسی) احتمالاً تلاش می‌کند با گرفتن موقعیت شورت، از کاهش قیمت سود بگیرد؛ اما روند نزولی ادامه پیدا نمی‌کند و یا پس از یک بازه زمانی کوتاه برعکس می‌شود. این بازگشت قیمت را به عنوان تله خرسی می‌شناسند.فعالان بازار اغلب با تکیه بر الگوهای تکنیکال، روندهای بازار را تحلیل می‌کنند و سپس به ارزیابی راهبردهای سرمایه‌گذاری می‌پردازند. تریدرهای تکنیکال تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلفی مانند جابه‌جایی‌های فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتورهای حجمی، تله‌های خرسی را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. این ابزارها به تریدرها در درک و پیش‌بینی صحت و پایداری روند فعلی قیمت یک دارایی، کمک زیادی می‌کنند.

نتیجه گیری :
اکنون شما به خوبی می‌دانید که تله خرسی چیست و تله خرسی در چه بازار هایی به وجود می آید. اگر معاملات خود را در بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس دنبال میکنید از این پس نگاه کاملاً متفاوت تری نسبت به تله خرسی در این بازارها خواهید داشت و حتی می توانید از این الگو وارد یک معامله کاملاً درست و در جهت صعودی شوید. البته استفاده از نکاتی که در این مقاله برای تشخیص تله خرسی و البته نحوه ترید در تله خرسی به آنها اشاره کردیم نکات بسیار حرفه ای هستند که نیاز به تمرین بسیار زیاد بر روی نمودار قیمت دارند و بدون تمرین شما نمی توانید تسلط کافی به استفاده از آن ها پیدا کنید.

بالا