ارز دیجیتال

تله گاوی چیست؟

1402/03/08 0

تله گاوی یا Bull Trap در دوران عدم قطعیت بازار یا انتشار اطلاعات غلط درباره عملکرد یک دارایی ظهور می‌کند. از آنجایی که این اتفاق باعث متقاعد کردن تریدرهای بی‌تجربه به افزایش قیمت با فرض معکوس شدن روند نزولی به صعودی می‌شود، به آن «تله» می‌گویند. در این حالت، ریزش قیمت باعث ضرردهی سنگین معامله‌گران می‌شود. همانند بسیاری دیگر از رویدادهای بازار ارز دیجیتال، تشخیص بول ترپ نیز کار دشواری است. با این وجود، نشانه‌های هشداردهنده‌ای مانند حجم پایین معاملات یا توجه به اندیکاتورها وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

تله گاوی چیست؟

در معاملات ارزدیجیتال bull trap موقعیتی است که تریدر خرید دارایی یا سهامی ‌را با تصور اینکه قیمت آن همچنان در حال افزایش است خریداری می‌کند. در حالی که با رسیدن قیمت دارایی به بالاترین حد آن، کاهش شدیدی در این میزان رخ می‌دهد. اگر در معامله‌ای احتمال رخداد این وضعیت وجود داشته باشد، بهترین راهکار خروج از آن معامله یا ورود به یک موقعیت فروش است. انتخاب این استراتژی‌ها می‌تواند از ایجاد ضرر جلوگیری کند. الگوی تله گاوی را می‌توان یک سیگنال اشتباه در معاملات و بررسی انواع روندها در تحلیل تکنیکال دانست. گرچه تشخیص bull trap دشوار است، اما توجه به علائم هشداردهنده‌ای چون شکست‌های کم حجم می‌تواند بهترین گزینه برای فرار از این تله‌ها باشند.

تله گاوی چگونه کار می‌کند؟

تله‌های گاوی می‌تواند منجر به ضررهای زیاد مالی برای کسانی شود که در طی یک تغییر روند محسوس خرید می‌کنند. به عنوان مثال، تصور کنید به نمودار یک دارایی در روند نزولی نگاه می‌کنیم. پس از مدتی، قیمت به نقطه‌ای می‌رسد که شروع به تثبیت قیمت افقی (Sideways) می‌کند – که به آن محدوده رِنج می‌گویند. در طول این مدت، گاوها و خرس‌ها در وارد نبردی می‌شوند که هر کدام سعی می‌کنند قیمت را در جهت مخالف هدایت کنند. خرس‌ها در تلاش‌اند تا قیمت را به پایین‌ترین حد خود برسانند در حالی که گاوها برای حفظ قیمت می‌جنگند. در برخی مواقع، با برنده شدن خرس‌ها، یک شکست از محدوده رنج ایجاد می‌شود و قیمت به پایین‌ترین سطح سقوط می‌کند. با این حال، درست زمانی که به نظر می‌رسد روند نزولی در شرف ازسرگیری مجدد است، گاوها باز می‌گردند و قیمت را به بالاترین حد قبلی خود می‌برند. بسیاری از معامله‌گران این را به عنوان معکوس شدن روند می‌بینند و با تصور اینکه روند نزولی به پایان رسیده است، شروع به خرید می‌کنند. متأسفانه، این معمولاً فقط یک حرکت موقتی است و قیمت به زودی روند نزولی خود را از سر می‌گیرد که منجر به ضررهای سنگین برای کسانی می‌شود که در بالا یا نزدیک به آن خرید کرده‌اند.

احساسات معامله‌گر در الگوی تله گاوی چه نقشی دارند؟

اغلب زمان‌هایی که در بازار اولین نشانه‌هایی از افزایش قیمت وجود داشته باشد، معامله‌گران به خرید دارایی ترغیب می‌شوند. در این شرایط خریداران به راحتی به دام افتاده و دارایی‌های خود را به خطر می‌اندازند، چراکه شواهد کمی از حرکت واقعی و پایدار به سمت قیمت صعودی وجود دارد. به این ترتیب این افراد بر اساس اندک شواهد موجود و عمدتاً بر پایه امید به تداوم روند صعودی قیمت‌ها، خرید می‌کنند. در این مرحله قیمت به بالاتر از حد مقاومت رسیده و در نهایت تقلبی بودن روند افزایش قیمت برای معامله‌گر مشخص می‌شود. از طرفی از آنجاییکه به دلیل شروع روند نزولی افراد اقدام به فروش دارایی می‌کنند. با شروع فرایند فروش، به احتمال زیاد، معامله‌گرانی که به تازگی خرید کرده‌اند، دچار وحشت شده و برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش دارایی خریداری شده خود می‌کنند. در نتیجه افزایش تعداد سفارشات فروش، به نوبه خود سبب کاهش بیشتر قیمت دارایی می‌شود. به طور کلی، پرایس اکشن (Price action) آشکارکننده حرکات صعودی و نزولی کاربران بازار است. در برخی موارد رفتار کاربران، از استراتژی‌های معاملاتی، تحلیل‌ بازار، آمار و ارقام و تجربه‌های شخصی منشأ می‌گیرد. اما در موارد دیگر، رفتار کاربران نتیجه اقدام بر اساس احساساتی مانند ترس از دست دادن دارایی (FOMO)، طمع، اضطراب است. همانطور که ملاحظه کردید، استفاده نکردن از ابزارهای معاملاتی و معامله بر اساس احساسات مقطعی و لحظه‌ای می‌توانند خسارت جبران ناپذیری را به دارایی معامله‌گران وارد کند.

نتیجه گیری :
اکنون شما به خوبی می دانید که تله گاوی چیست و در چه مواقعی ممکن است چنین شرایطی در بازارهای مالی بر روی نمودار قیمت جفت ارزها در بازار فارکس و نمودار قیمت رمز ارزها در بازار ارز دیجیتال به وجود آید. البته امکان به وجود آمدن تله گاوی در بازار بورس ایران نیز وجود دارد اما این احتمال کمتر از بازارهای مالی بین المللی و بزرگ جهانی مانند بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال است. مهمتر از شناخت تمام جزئیات مربوط به تله گاوی در بازارهای مالی در که روشها و نکاتی است که باید دور ماندن شما از انجام معامله در چنین مواقعی می شود. اگر شما بتوانید اصول معامله گری در بازارهای مالی را به خوبی فرا گرفته و از این اصول در معاملات خود استفاده کنید خیلی زود به موفقیت خواهید رسید و دیگر در یک شدن با مواردی مانند تله گاوی و یا تله خرسی برای شما چندان اهمیت نخواهد داشت.

بالا