ارز دیجیتال

شبکه نقل و انتقال ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/26 0

شبکه‌های مختلفی برای انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارد. اگر سابقۀ تراکنش‌های رمزارزی را داشته باشید، حتماً متوجه شده‌اید که برای انتقال هر کوین یا توکن در بلاک چین، باید شبکۀ مرتبط با ارز دیجیتال خود را نیز انتخاب نمایید. بیشتر کاربران مبتدی در هنگام انتخاب شبکه دچار مشکل می‌شوند؛ چراکه نمی‌دانند باید کدام شبکه را برای انتقال خود انتخاب کنند. اگر شما نیز در این مورد به مشکل خورده‌اید، شناخت شبکه‌های ارز دیجیتال برای شما ضروری است. شاید تصور کنید که با مفهومی پیچیده سروکار دارید تا حدی به همین صورت است؛ اما با مطالعۀ این مطلب می‌توانید در تراکنش‌های رمزارزی دیگر خود، شبکه‌‌های مختلف ارز دیجیتال را از هم تشخیص داده و شبکۀ مناسب با تراکنش خود را انتخاب نمایید.

شبکه نقل و انتقال ارز دیجیتال چیست؟

نکته قابل توجه اینجاست که کوین‌ها قوانینی برای ایجاد توکن بر بستر خود دارند که آن را با اصطلاح استاندارد توکن می‌شناسند. درواقع یک استاندارد توکن شامل مجموعه‌ای از قوانین است که مکانیسم ایجاد، صدور و استقرار توکن‌های جدید را روی بلاک چین مشخص می‌کنند. اگر بخواهیم ساده بگوییم، هر فردی که قصد ایجاد توکنی جدید بر بستر اتریوم را داشته باشد، باید از قوانین شبکه این ارز پیروی کند. این استانداردها سرنخ تفاوت انواع شبکه‌های ارز دیجیتال در بلاک چین هستند. درواقع با وجود استانداردهای متفاوت قوانین هر شبکه انتقال نیز با یکدیگر متفاوت است. اینجاست که مفهوم انتخاب درست یا اشتباه شبکه ارز دیجیتال به میان می‌آید و هر فردی باید شبکه انتقال متناسب با ارز خود را انتخاب کند. البته این نکته را نیز باید بدانید که برخی از قوانین شبکه‌ها نیز شبیه به یکدیگر هستند. از این رو امکان انتقال برخی از کوین‌ها بر بستر کوین‌های دیگر نیز وجود دارد. اما در هر صورت نیاز دارید که شبکه‌های انتقال را به خوبی بشناسید که در این مورد اشتباه نکنید.

انواع شبکه‎ های انتقال ارزهای دیجیتال و تفاوت آنها :

پیش از آن که به انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال بپردازیم، بهتر است با برخی از مفاهیم مرتبط بیشتر آشنا بشویم:
•    تفاوت کوین و توکن چیست؟ شبکه‌های ارز دیجیتال بسته به نوع ارز، به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند:
o    کوین‌ها: کوین‌ها دارای شبکه بلک‌چین اختصاصی خود هستند و مستقل عمل می‌کنند. مانند: بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم، کاردانو و…
o    توکن‌ها: توکن‌ها شبکه اختصاصی ندارند و بر بستر سایر رمز ارزها کار می‌کنند. مانند: بت، دای، آوی، یرن فایننس، چین لینک، بایننس کوین و…
•    کارمزد چیست؟ برای انجام تبادلات در شبکه‌های ارز دیجیتال، به تایید تراکنش توسط برخی افراد یعنی ماینرها یا نودها نیاز است. این افراد برای صدور این تایید از شما هزینه‌ای را به ازای کارمزد دریافت می‌کنند. مبلغ کارمزد در شبکه‌های مختلف، متفاوت است.
•    زمان انتقال چقدر است؟ زمان انتقال که بر اساس تعداد تراکنش در ثانیه حساب می‌شود، بین آنی تا مدت‌های طولانی متغیر است. بر اساس تفاوت شبکه‌های دیجیتال (سختی شبکه) زمان انتقال تغییر می‌کند.
•    انواع کیف پول: برای نگهداری از ارزهای دیجیتال به کیف پول احتیاج است و هر کیف پولی از هر ارز دیجیتالی پشتیبانی نمی‌کند. پشتیبانی کیف‌های مختلف از ارزها متفاوت است و این عامل می‌تواند باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها شود.

نتیجه گیری :
آگاهی کافی از انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال و اطلاع از میزان کارمزد هر یک از آنها، یکی از مهم ترین مسائلی که هر معامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال باید به آن تسلط کامل داشته باشد. زیرا در صورت رعیت نکردن نکات ظریف و کاربردی ای که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، ممکن است معامله‌گران متحمل کارمزدها بسیار سنگین شوند یا دارایی رمز ارز خود را به صورت کامل از دست بدهند.

بالا