ارز دیجیتال

نمودار عمق بازار چیست؟

1402/02/16 0

یکی از اصطلاحاتی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد، نمودار عمق بازار (Market Depth) است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که دانستن تمامی این اطلاعات، می تواند برای کاربران تا حدی گیج کننده باشد اما بهتر است که اطلاعات کلی در مورد هر یک از این مفاهیم داشته باشید. با این روش می توان به معامله گران کمک کرد تا ریسک های ناشی از سرمایه گذاری خود را کاهش داد و تصمیم گیری های مطمئن تری انجام داد. منظور از نمودار عمق بازار، نموداری است که از طریق آن می توان عرضه و تقاضای موجود در بازار را با قیمت های مختلفی نشان داد. منظور از عمق بازار، سفارش های ثبت شده ای است که برای خرید و فروش یک دارایی در قیمت های مختلف استفاده می شود. استفاده از این ابزار می تواند راه حلی برای دید خوبی نسبت به نشان دادن سطوح احتمالی عرضه و تقاضا، یا به بیان دیگر برای نشان دادن حمایت و مقاومت باشد. 

نمودار عمق بازار چیست؟

شاید این نمودار کاربرد‌های بسیاری داشته باشد؛ اما تعریف آن ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. اگر بخواهیم خیلی ساده و روان این نمودار را تعریف کنیم؛ باید بگوییم که عمق بازار همان توانایی بازار در جذب سفارش‌های بزرگ و نسبتا بزرگ است و این کار را باید به‌گونه‌ای انجام دهد که تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت دارایی نگذارد. در اصل این نمودار میزان عرضه و تقاضا را در بازار‌های مختلف با ارزش مالی متفاوت نشان می‌دهد. به‌طورکلی عمق بازار؛ سطح، وسعت و پیشنهادات را در یک معامله در نظر می‌گیرد و به خریدوفروش در یک دارایی خاص اشاره می‌کند. اما چگونه می‌توان فهمید که عمق بازار در چه وضعیتی است؟ در پاسخ این سؤال باید بگوییم که هر چه تعداد سفارشات و خرید و فروش بیشتر باشد و این اتفاق در مدت‌زمان کوتاهی بیفتد؛ عمق بازار نیز بیشتر می‌شود. البته در اینجا یک شرط نیز باید برقرار باشد و آن شرط این است که سفارشات به طور کاملا مساوی؛ حول قیمت فعلی بازار باشد. هرچقدر عمق بازار بیشتر باشد؛ احتمال تأثیرگذاری معاملات بزرگ بر قیمت ارز دیجیتال یا سهام کمتر می‌شود.

مزایای نمودار عمق بازار :

•    اطلاعات عمق بازار، معامله‌گران را قادر می‌سازد تا یک نمای کلی از تمام سفارشات مرتبط با یک نماد را مشاهده کنند. به کمک این قابلیت می‌توان جهت احتمالی حرکت قیمت یک اوراق بهادار خاص را تعیین کرد. همچنین این ویژگی به معامله‌گران کمک می‌کند تا از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت، به نفع خود استفاده کرده و سود ببرند. به عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد در یک نماد، سهام زیادی بخرد، داده‌های عمق بازار به وی اجازه می‌دهد تا میانگین قیمت خرید را تخمین بزند.
•    با «نمودار عمق بازار» می‌توان اردر ترس و اردر حمایت را بهتر تشخیص داد و در دام این سفارش‌ها نیفتاد. اردر ترس، سفارش فروشی است که جهت ایجاد اطمینان کاذب در خصوص منفی بودن ادامه روند سهم ثبت می‌شود. به اردر ترس، سفارش فروش جعلی (fake order) نیز گفته می‌شود. همچنین اردر حمایت، سفارش خریدی است که بازیگر سهم با هدف پشتیبانی از سهم و ایجاد انگیزه خرید یا نگهداری کاذب سهم در سهامداران ثبت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله «اردر ترس و اردر حمایت در بورس چیست؟» را بخوانید.
•    با استفاده از «نمودار عمق بازار» می‌توان تفاوت خرید و فروش در قیمت مچینگ را مشاهده کرد.
•    به کمک این قابلیت می‌توان میزان نقد‌شوندگی، عرضه و تقاضای کل در نماد مورد نظر را بهتر تشخیص داد.
•    اطلاعات عمق بازار به صورت لحظه‌ای بروز شده و معامله‌گران می‌توانند تصمیمات خود را بر اساس جدیدترین آمار اتخاذ کنند.

چطور از نمودار عمق بازار استفاده کنیم؟

اگر این سؤال برای شما مطرح است که چطور با این نمودار می‌توان مبادلات را سبک و سنگین کرد، بهتر است بگوییم که این مسئله، خارج از بُعد نمودارهای اقتصادی و ریاضیات پایه بوده و به سمت روانشناسی متمایل است. اگر نمودار منحنی تقاضایی دیدید که از دید شما به نحوی غیرعادی بود، بدانید که برخی از تریدرها این امر را به منزله زمان خرید می‌دانند. حتی اگر خط مورد نظرتان در حال رشد و یا کوتاه شدن است، بعضی از افراد این امر را به عنوان یک نشان مبادله استنباط کرده و شروع به تحلیل نمودار عمق بازار می‌کنند.

نتیجه گیری :
در صرافی‌های گوناگون، نمودار عمق بازار بر پایه سفارشات خرید و فروشی که انجام نگرفته اند، ترسم می گردد. این نمودار پیش بینی حجم عرضه و تقاضا برای یک جفت ارز را در آینده نزدیک امکان پذیر می سازد.
در تحلیل این نمودار میتوان تعیین کرد که روند حرکت قیمت در آینده به چه ترتیب خواهد بود. تحلیل بر این پایه استوار است که اگر سفارش های معاملاتی که در حال حاضر انجام نشده در آینده با موفقیت اعمال شود، به آن معنا که هم سفارش دیگری به آن افزوده نگردد و هم اینکه از بین سفارش ‌های موجود نیز سفارشی کنسل نگردد، قیمت به چه سمتی خواهد رفت.
ولی همیشه امکان کنسل کردن سفارشات وجود دارد، زیرا از معامله ‌گر برای لغو سفارش خود هیچ کارمزدی گرفته نمی شود، بنابراین نهنگ‌ های بازار با ثبت سفارش خرید و فروش با حجم زیاد و سپس کنسل کردن آن، موجبات فریب معامله ‌گران تازه کار با سرمایه اندک را فراهم می کنند.
اگر با دقت نمودار عمق بازار را بررسی کنیم، درمی یابیم که این نمودارها سفارشات محدود Bid، که بهای خریدشان از قیمت فعلی کمتر است و یا سفارشات Ask که بهای فروش شان از قیمت فعلی بیشتر است را نشان می‌دهد و معامله‌گران با این نمودار به قسمت عمده ای از سفارشات و خرید فروش که ثبت شده اند، دستیابی نخواهند داشت.

بالا