ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه چیست؟

1402/01/31 0

معامله گران مبتدی بیشتر تمایل به خرید دارند تا فروش؛ اغلب اوقات نیز از مدیریت سرمایه غافل می‌شوند. این اشتباه بزرگی است. چرا که مدیریت سرمایه همان موضوعی است که بین یک معامله‌گر برنده و بازنده تفاوت ایجاد می‌کند. اگر تازه وارد بازار خرید و فروش ارز دیجیتال شده‌اید اکیدا توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز دانش مدیریت سرمایه را کسب کنید. هدف شما در ابتدا نباید کسب سود باشد، بلکه باید حفظ سرمایه و از دست ندادن پول باشد. تنها در این صورت می‌توانید در دنیای جذاب و در عین حال خطرناک ارزهای دیجیتال ماندگار شوید. فراموش نکنید که اگر مدیریت سرمایه درست را اعمال نکنید، هیچوقت یک تریدر حرفه‌ای نخواهید شد! این مقاله به منظور آموزش و تأکید بر اهمیت مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال و نحوه انجام آن نوشته شده است. 

مدیریت سرمایه چیست؟

زمانی که از مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال صحبت می شود، منظور همان مدیریت ریسک، اصل سرمایه و سبد ارز دیجیتال است. هر یک از مواردی که در بالا گفته شد می تواند اثر بسیار مهمی در مدیریت سرمایه داشته باشد. مدیریت سبد ارز دیجیتال مهم ترین پارامتر در مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال است. در این قسمت می خواهیم با یک مثال روش مدیریت سبد ارز دیجیتال را با زبان ساده توضیح دهیم.
•    10 درصد، سرمایه گذاری بلندمدت 5 ساله
•    30 درصد، سرمایه گذاری بلندمدت 1 الی 3 ساله
•    20 درصد، سرمایه گذاری میان مدت 3 الی 6 ماهه
•    30 درصد، نوسان گیری روزانه و بازار اسپات
•    10درصد، سرمایه گذاری در مورد معاملات اهرمی و بازار فیوچرز
مثالی که در بالا گفته شد، مدیریتی است که یک فرد ریسک گریز برای سبد ارز دیجیتال خود در نظر گرفته است. در صورتی که فردی ریسک پذیر باشید می توانید درصدهای سرمایه گذاری خود را در مورد معاملات تغییر دهید. البته این نکته را در نظر داشته باشید در مورد معاملات فیوچرز باید اطلاعات کاملی داشته باشید و قبل از یادگیری کامل، هرگز به سمت این نوع بازار حرکت نکنید اما در مورد مدیریت اصل سرمایه، مهمترین نکته این است که ضرری متوجه اصل سرمایه خود نکند. مهم ترین نکته ای که قبل از ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفته شود، باید تحقیقات کاملی در مورد انتخاب نوع صرافی داشته باشید و سراغ صرافی هایی از ارز دیجیتال بروید که برای مبادله ارزهای دیجیتال خود مشکلی نداشته باشید. از نکات دیگری که برای مدیریت اصل سرمایه باید به آن دقت داشت، انتخاب کیف مناسب برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود است تا از هر گونه خطر سرقت کریپتوکارنسی های خود در امان باشد. نکته دیگری که می توان برای مدیریت اصل سرمایه در نظر گرفت، استفاده از شرکت ها و سازمان های فعال در زمینه مدیریت سرمایه گذاری است که در این سال ها رشد بالایی داشته اند. این شرکت ها با توجه به شرایط بازار عمل کرده اند و تلاش کرده اند سودآوری بیشتری داشته باشند. بخش دیگری که باید در مدیریت سرمایه باید در نظر گرفت، مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک به مراحل شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز گفته می شود. بروز این عوامل می تواند تریدر یا معامله گر را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیری شود. در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

مزیت های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال : 


با تعریف مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال آشنا شدید و اکنون می دانید که تکنیک های این روش چه اهمیتی برای انجام معاملات بهتر و کم ریسک تر دارند. اما لازم دانستیم تا مزیت های استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. شناخت مزیت های استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه در انجام معاملات ارز های دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این کار ترغیب خواهد کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از این سیستم ها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در میان کاربران ایرانی محسوب شده و کمتر کسی را در میان معامله گران ایرانی می‌توان پیدا کرد که از این روش ها برای مدیریت معاملات خود استفاده می نمایند، مرور این مزیت ها را لازم دانستیم.

•    به عنوان اولین و بزرگترین مزیت استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال بایستی به امکان کنترل ضررها با استفاده از این تکنیک ها اشاره کنیم. روشهای مدیریت سرمایه باعث می شود تا شما حداکثر میزان ضرر هر معامله را کنترل کرده و از این رو بیشتر از مقدار در نظر گرفته شده وارد ضرر نشوید.

•    یکی دیگر از مزیت های استفاده از روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال کنترل کردن حجم معاملات می باشد. کنترل کردن حجم معاملات هم باعث کنترل کردن میزان ضرر حداکثری در هر معامله شده و هم باعث می‌شود تا درصد کمی از کل سرمایه شما در یک معامله در خطر از بین رفتن قرار گیرد.

با توجه به اینکه امکان ورود به ضرر در تمام معاملات وجود دارد از این رو نگاه کردن به هم معامله به صورت جداگانه به هیچ وجه شرایط خوبی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و ممکن است در مجموع شما در طول یک روز به دلیل باز کردن تعداد زیادی معامله وارد ضرر های سنگین شوید. سیستم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در واقع به صورت کلی نیست شرایط معاملات شما را کنترل می نماید تا حجم حداکثری ضرر ها برای شما بهینه شود.

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد نحوه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال صحبت کردیم و صرفا یک سری ایده‌ها و آموزش‌های ابتدایی را با شما در میان گذاشتیم؛ اما قطعا این خود شما هستید که می‌توانید بهترین سیستم را طراحی کنید؛ اما حتما این کار را انجام دهید؛ زیرا سود کردن و دوام آوردن در بازارهای مالی بدون مدیریت سرمایه امکان‌پذیر نیست.


 

بالا