ارز دیجیتال

فریزشدن ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/07 0

 یکی از شعارها و اهدافی که اولین و بزرگترین رمز ارز یعنی بیت کوین با آن ایجاد شد و در حال حاضر نیز یکی از فاکتورهای بزرگ برای فعالان این صنعت به شمار می رود غیرمتمرکز بودن است که بنیاد منتشرکننده تتر این ویژگی را دارا نیست و یک سیستم متمرکز است که می تواند با پیگیری اطلاعات تراکنش های شما در شبکه های بلاکچین متوجه ایرانی بودن شما شود، و در صورت متوجه شدن این مورد اقدام به مسدود کردن یا به اصطلاح فریز کردن موجودی تتر شما در صرافی یا کیف پول شما کند. دارایی تتر شما در صورت فریز شدن در کیف پول دیگز قابل خرید و فروش و یا نقل و انتقال نیست و به اصطلاح بلوکه شده است. البته این نگرانی برای همه ی رمزارزها وجود ندارد، برای مثال بیت کوین دارای شبکه غیرمتمرکز است و این خطر دارندگان این رمزارز را تهدید نمی کند. شما برای مثال می توانید آدرس های فریز شده توسط تتر را از سایت dune.xyz طبق تصویر زیر مشاهده نمایید. در تصویر زیر آدرس های مسدود شده توسط تتر را از اواسط اکتبر تا کنون را نشان می دهد که تعداد آن ها 559  آدرس می باشد، می توانید آدرس، ساعت و تاریخ مسدود شدن را نیز مشاهده نمایید.

اصطلاح فریز شدن تتر به چه معناست؟

 از جمله اهداف و ادعاهایی که نخستین و البته بزرگ‌ترین ارز یعنی بیت کوین با آن شکل گرفت و در حال حاضر نیز یکی از فاکتورهای بزرگ برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود، غیرمتمرکز بودن بوده که بنیاد انتشاردهنده تتر فاقد آن است. تتر یک سیستم متمرکز به شمار می‌رود که مشکلاتی را برای کشورهای تحریم‌شده مانند ایران ایجاد می‌کند. تتر به‌واسطه این سیستم متمرکز می‌تواند اطلاعات تراکنش‌های فرد در شبکه‌های بلاک‌ چین را پیگیری کند و متوجه ایرانی‌بودن کاربر شود. اگر تتر به این موضوع پی ببرد، حساب فرد را مسدود و دارایی او را فریز می‌کند. دارایی تتر مشتری درصورت فریزشدن در کیف پول، به‌هیچ‌وجه قابل خرید و فروش و یا نقل و انتقال نیست. به این روند بلوکه‌شده گفته می‌شود. البته این نگرانی برای همه ارزها وجود ندارد؛ مثلاً بیت کوین از آنجا که شبکه‌ای غیرمتمرکز دارد، این خطر متوجه دارندگان این ارز نمی‌شود.

فریز کردن ارز‌های دیجیتال در بلاک‌چین چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه بفهمیم توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند دارایی‌های داخل کیف پول ارز دیجیتال را فریز کنند، باید اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد توکن‌ها داشته باشیم. برخلاف آنچه که تصور می‌شود، توکن‌های ERC-۲۰ صرفاً یک مرجع به پایگاه داده‌ای هستند که تعداد واحد‌های توکن گفته شده را در خود جای داده است. این پایگاه داده توسط قرارداد توکن اداره می‌شود. این قرارداد وظیفه به‌روزرسانی تعداد توکن‌های مرتبط با هر آدرس را هنگام انتقال توکن‌ها از فردی به فرد دیگر دارد. برای حفظ یک عرضه ثابت، قرارداد مقدار کافی را از یک آدرس کم می‌کند و به آدرس دیگری اضافه می‌کند. قرارداد توکن ممکن است برای محدود کردن دسترسی به دارایی، توقیف یا در برخی شرایط، حتی سوزاندن توکن‌ها به طور کامل استفاده شود؛ زیرا معمولاً تنها قرارداد هوشمندی است که قدرت تغییر پایگاه داده دارنده توکن را دارد. اگر یک آدرس در قرارداد هوشمند در لیست سیاه قرار گرفته باشد، ممکن است نتواند توکن را بخرد (یا دریافت کند) یا بفروشد (یا ارسال کند). قرارداد هوشمند را فقط می‌توان با یک آدرس در لیست سیاه توسط یک آدرس مدیر به روز کرد.

چرا ارزهای دیجیتال فریز می‌شوند؟

فریز شدن ارزهای دیجیتال دلایل متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین این دلایل، فعالیت مشکوک یک حساب کاربری است. این کار برای جلوگیری از حملات سایبری به پلتفرم های ارز دیجیتال یا مصادره کردن دارایی‌های نامشروع انجام می‌شود. همچنین، گاهی اوقات ممکن است فریز شدن رمزارزها نتیجه یک فعالیت خرابکارانه باشد. همانطور که گفتیم، اکثر رویدادهای بلک لیست شدن کیف پول‌ها و فریز شدن ارز دیجیتال موجود در آن‌ها، به دلیل فعالیت‌های مشکوک است. برای مثال، اگر کاربری بخواهد از یک باگ در شبکه برای مینت کردن رمزارز و انتقال آن به کیف پول خود استفاده کند، احتمال شناسایی این فعالیت به عنوان یک فعالیت مشکوک و بلاک شدن آن کیف پول وجود دارد. در موارد دیگر، بلک لیست شدن کف پول کاربر صرفا به درخواست پلیس یا دیگر نهادهای قانونی انجام می‌شود.

نتیجه گیری :
در این مقاله برای شما کاربران گرامی گفتیم که فریز شدن ارز دیجیتال یکی از خطراتی است که دارندگان رمزارزها را تهدید می‌کند. اگر دارایی‌های خود را در صرافی نگه دارید، فریز کردن آن‌ها برای صرافی بسیار ساده است. حتی امکان فریز کردن رمزارزها در والت شما نیز وجود دارد. با پایبند بودن به قوانین پلتفرم، انجام ندادن فعالیت‌های مشکوک و استفاده نکردن از روش‌های نامشروع مثل باج‌افزارها و کلاهبرداری برای به دست آوردن رمزارزها می‌توانید از فریز شدن دارایی‌های دیجیتالی موجود در کیف پول خود جلوگیری کنید.


 

بالا