ارز دیجیتال

هیدرو ماینینگ چیست؟

1402/03/04 0

استخراج ارز دیجیتال با انرژی برق آبی (Hydromining) روشی خاص است که با تکیه بر سیستم‌های خنک‌کننده برق‌آبی و انرژی آب، درخدمت دنیای کریپتوکارنسی قرار گرفته است. استخراج ارز دیجیتال با استفاده از روش Hydromining، نسبت به سایر روش‌هایی که امروزه به‌کار گرفته می‌شوند، کارآمدتر و سودآورتر است. در حالت عادی، برای استخراج ارزهای دیجیتال جدید و تایید تراکنش‌های مربوط به آن‌ها نیاز به یک شبکه بلاکچین است. کاربران دنیای کریپتوکارنسی برای معامله ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین از طریق شبکه‌های بلاکچین اقدام می‌کنند. برای پیگیری تمام تراکنش‌های داخل یک شبکه بلاکچین، لازم است تا بلاک‌های جدید طی یک دوره زمانی مشخص به‌وجود بیایند. وظیفه ماینر در این میان، تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در یک دفتر کل عمومی است که معمولاً با حل معادلات سخت و پیچیده ریاضی انجام می‌شوند. حل معادلات پیچیده ریاضی توسط ماینر، نیازمند قدرت محاسباتی بالایی است و باید از طریق مزارع ارز دیجیتال و در محیطی کاملاً تخصصی انجام شود. مزارع ارز دیجیتال (فارمینگ ارز دیجیتال) متشکل از دستگاه‌های تخصصی استخراج است و باعث می‌شود حجم انرژی برق بسیاری مصرف شود.

هیدرو ماینینگ چیست؟

روند ماینینگ در جهان با وجود این که چند سال از پیدایش این صنعت گذشته است؛ هنوز یکسان است. اما مقیاس عملیات بسیار بزرگتر شده است. استخراج ارزهای دیجیتال قبلاً کار آسانی بود که هر سخت‌افزار غیرتخصصی می‌توانست آن را انجام دهد. با این حال با پیشرفت بازار، ماینرها برای پردازش سودآورتر محاسبات به سیستم‌های قدرتمند و کارت‌های گرافیکی تکیه کرده‌اند. سال‌ها پیش حتی می‌شد با استفاده از کامپیوتر خانگی نیز ماین کرد. اما این صنعت کم کم رشد کرد. به طوری که در حال حاضر دیگر نمی‌توان با برق خانگی و کامپیوترهای شخصی عمل ماینینگ را انجام داد. امروزه دیگر برای ماینرهای شخصی که این کار را از خانه انجام می‌دهند؛ ماندن در کورس رقابت بسیار گران تمام می‌شود و ماینینگ دیگر برای آنها گزینه عملی نیست. از طرفی با پیچیده‌تر شدن معادلاتی که برای ماینینگ باید حل شود؛ برق مصرفی مزارع نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب اگر قرار باشد این صنعت همچنان از سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر استفاده کند ممکن است طی چند سال آینده با مشکلاتی مانند آلودگی، تولید گازهای گلخانه‌ای تغییر دهنده آب و هوا و آلودگی محیط زیست مواجه شود.

مزایای استفاده از روش هیدرو ماینینگ چیست؟

یکی از معضلات ماینینگ به روش سنتی خرابی‌های دستگاه‌های ماینر به علت داغ شدگی بیش‌ از حد این دستگاه‌ها است. هرروز و هر ساعت عدم کارکرد دستگاه‌ها به معنی ضرر برای ماینرها است.
اما استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده آبی در هیدرو ماینینگ دمای دستگاه ها را در درجه مناسب تنظیم می‌کند و باعث می‌شود تا محیطی کارآمدتر برای ماینینگ فراهم شود. همین مزیت باعث می‌شود تا دستگاه‌های ماینر در یک‌روند بهینه و با یک سرعت ثابت عمل ماینینگ (استخراج)‌ را انجام دهند. از سوی دیگر کاهش مصرف انرژی برق در عملیات ماینینگ یکی دیگر از دلایل توجیهی برای روی آوردن به هیدرو ماینینگ است. و این ویژگی باعث کاهش هزینه‌های راه‌اندازی و افزایش سودهای جانبی برای سرمایه‌گذاران در فارم های ماینینگ می‌شود. به‌هرحال اگرچه ماینینگ بیت‌کوین می‌تواند راهی برای افزایش درآمد و حتی کارآفرینی باشد اما نباید از مضرات زیست‌محیطی آن غافل شد. اگر زمینی وجود نداشته باشد، ماینری هم وجود نخواهد داشت. بنابراین انتظار می‌رود همه فارم های بزرگ در آینده نزدیک روش سنتی ماینینگ رمزارزها را کنار بگذارند و از روش هیدرو ماینینگ استفاده کنند که با کاربرد منابع انرژی برق‌آبی تجدید پذیر به محیط‌زیست آسیب وارد نمی‌کند.

نتیجه گیری :
استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال در حال حاضر بخشی جدانشدنی از دنیای ارزهای رمزنگاری شده است. هر فردی می‌تواند با خرید یک دستگاه ماینر و فراهم کردن شرایط مربوط به ماینینگ یک ماینر شود و در ازای ارائه خدمات به شبکه، پاداش دریافت کند. این پاداش در قالب رمزارز شبکه مورد نظر است. برای انجام این فعالیت در ایران نیز باید قیمت دستگاه ماینر، هزینه برق، موارد مربوط به قانونی بودن صنعت ماینینگ در ایران را نیز مورد توجه قرار داد. با توجه به شرایط فعلی، استخراج ارز دیجیتال با استفاده از سایت استخراج ارز دیجیتال و یا استفاده از موبایل و لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی سودآوری نداشته و باعث اتلاف وقت و هزینه افراد خواهد شد.

بالا