ارز دیجیتال

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست

1403/01/16 0

بیت کوین اغلب به عنوان "طلای دیجیتال" و اتریوم به عنوان "نقره دیجیتال" توصیف می شود. بیت کوین به عنوان یک فروشگاه ارزش غیرمتمرکز و با نوسانات کمتر دیده می شود و همچنین به دلیل عرضه ثابت آن شناخته شده است. اتریوم با توابع بیشتر، دارای فعالیت تراکنش بالاتر، نرخ پذیرش بیشتر و سیستم PoS است. بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دو مورد از محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده در جهان هستند. هر دوی آنها مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند، اما تفاوت‌های کلیدی دارند. در این مقاله به بررسی این تفاوت ها می پردازیم. برای ارسال، دریافت، خرید، فروش، تجارت و مدیریت بیت کوین، ETH و محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده، از برنامه کیف پول چند زنجیره ای Bitcoin.com که مورد اعتماد میلیون ها نفر هست استفاده کنید.

درک بیت کوین و اتریوم

درک بیت کوین:

بیت کوین (BTC) که در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد، اولین ارز رمزنگاری شده بود و امروزه به طور گسترده شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بیت کوین به عنوان جایگزین دیجیتالی برای ارزهای سنتی طراحی شده است و هدف آن ارائه یک روش غیرمتمرکز برای انتقال ارزش است. تراکنش‌های بیت‌کوین توسط شبکه‌ای از گره‌ها از طریق رمزنگاری تأیید شده و در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند.
درک اتریوم:
اتریوم (ETH) در اواخر سال 2013 پیشنهاد شد و در سال 2015 توسط Vitalik Buterin زنده شد. در حالی که اتریوم یک ارز دیجیتال است، هدف اصلی اتریوم فراتر از انتقال ساده ارزش است. در عوض، اتریوم به عنوان پلتفرمی طراحی شده است که اجازه می دهد قراردادها و برنامه های همتا به همتا بدون هیچ گونه کنترل، مجوز یا دخالت اشخاص ثالث ساخته و اجرا شوند. این برنامه‌ها که به عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps شناخته می‌شوند، توسط توکن رمزنگاری خود اتریوم، اتر (ETH) پشتیبانی می‌شوند. به عبارت دیگر، اتریوم یک بلاک چین قابل برنامه ریزی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از زیرساخت بلاک چین برای ساخت پروژه های خود استفاده کنند، چیزی که با بیت کوین امکان پذیر نیست.

تفاوت های بیت کوین در مقابل اتریوم

هدف

مهم ترین تفاوت بین بیت کوین و اتریوم به اهداف آنها برمی گردد. بیت کوین به عنوان جایگزینی برای پول سنتی با هدف تبدیل شدن به یک سیستم نقدی غیرمتمرکز و دیجیتال ایجاد شد. از سوی دیگر، اتریوم فقط یک ارز دیجیتال نیست. این یک پلت فرم منبع باز برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) است. بلاک چین اتریوم فقط تراکنش ها را تایید و ثبت نمی کند. همچنین میزبان برنامه‌های کاربردی و قراردادهای هوشمند است که می‌توانند مستقیماً بدون نیاز به واسطه تعامل داشته باشند.

فناوری

بیت کوین و اتریوم از انواع مختلفی از فناوری بلاک چین استفاده می کنند. بیت کوین از مکانیزم اجماع به نام اثبات کار (PoW) استفاده می کند که در آن استخراج کنندگان مسائل پیچیده ریاضی را برای اعتبارسنجی تراکنش ها و اضافه کردن آنها به بلاک چین حل می کنند. این فرآیند به مقدار قابل توجهی توان محاسباتی و انرژی نیاز دارد. از سوی دیگر، اتریوم با PoW کار خود را آغاز کرد اما با ارتقای اتریوم 2.0 به روشی به نام اثبات سهام (PoS) روی آورد. در PoS، اعتباردهنده‌ها برای ایجاد یک بلوک جدید بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که دارند و مایلند به‌عنوان وثیقه (سهم) کنند، انتخاب می‌شوند. این یک روش کارآمدتر از PoW است.

قیمت

قیمت بیت کوین و اتریوم مانند اکثر دارایی های رمزنگاری شده در معرض نوسان بوده است. بیت کوین با توجه به ارزش بازار بزرگتر و استفاده گسترده از آن، معمولاً محرک اصلی بازار ارزهای دیجیتال بوده است. هنگامی که قیمت بیت کوین افزایش می یابد، اغلب قیمت سایر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم و بالعکس را بالا می برد. عملکرد قیمت بیت کوین تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که عبارتند از: عرضه و تقاضا، احساسات بازار، اخبار و رویدادهای نظارتی، و رویدادهای اقتصادی.
قیمت اتریوم، اگرچه تا حد زیادی تحت تأثیر بیت کوین است، اما تحت تأثیر عوامل منحصر به فرد اتریوم مانند به روز رسانی پلتفرم آن، استفاده از آن در DeFi و تقاضا برای بلاک اسپیس نیز قرار دارد. قیمت اتریوم، به نوبه خود، بر قیمت دارایی‌های رمزنگاری کوچکتر، به ویژه آنهایی که از فضای بلاک اتریوم استفاده می‌کنند، مانند پروژه‌های DeFi، NFT و DAO، تأثیر می‌گذارد.

عرضه

عرضه یک ارز رمزنگاری شده به تعداد کل سکه هایی که ایجاد شده و می تواند ایجاد شود اشاره دارد. بیت کوین دارای سقف عرضه 21 میلیون سکه است. در مقابل، اتریوم حداکثر محدودیت عرضه ندارد، به این معنی که از نظر تئوری، می‌توان تعداد نامحدودی اتر ایجاد کرد. با این حال، در عمل نرخ تورم اتر کم تا منفی است. می‌توانید نرخ تورم فعلی اتریوم را در ultrasound.money پیگیری کنید.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی تفاوت های اصلی بیت کوین با اتریوم پرداخته بودیم که امیدواریم حائز اهمیت بوده و باعث افزایش اطلاعات شما بوده باشد. مکانیسم اجماع اثبات کار بیت کوین چندان مقیاس پذیر نیست. این بدان معناست که شبکه فقط می تواند تعداد محدودی تراکنش در ثانیه را انجام دهد، حداکثر حدود 7 تراکنش در ثانیه. مکانیزم اجماع اثبات سهام اتریوم مقیاس پذیرتر است، می تواند تا 30 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، اما با مشکلات مقیاس پذیری نیز مواجه است. با این حال، اتریوم به طور فعال این مشکلات مقیاس پذیری را از طریق ارتقاهایی مانند انتقال به PoS و ارتقای آتی به نام شاردینگ برطرف می کند. بسیاری بیت کوین را (طلای دیجیتال) می‌دانند. ذخیره‌ای از ارزش و پوششی در برابر نوسانات سنتی بازار مالی. در درجه اول به عنوان یک ارز دیجیتال یا ذخیره ارزش استفاده می شود. با این حال، اتریوم به دلیل عملکرد قرارداد هوشمند داخلی، موارد استفاده گسترده تری دارد. قراردادهای هوشمند اساساً برنامه های غیرمتمرکز هستند. این عملکرد، اتریوم را به ستون فقرات جنبش مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل می‌کند که هدف آن بازسازی سیستم‌های مالی سنتی بدون نیاز مالی سنتی به اشخاص ثالث قابل اعتماد است. اتریوم همچنین پلتفرم انتخابی برای اکثر توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است، که دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند مالکیت یا اثبات اصالت را برای همه چیز از هنر دیجیتال گرفته تا املاک مجازی نشان دهند. کاربردهای دیگر عبارتند از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)، مدیریت زنجیره تامین و بسیاری موارد دیگر.
 

بالا