ارز دیجیتال

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

1402/03/24 0

سختی شبکه یا سختی استخراج متغیری است که در شبکه‌هایی که از مکانیسم گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند، به کار برده می‌شود. مکانیسم سختی شبکه در واقع به منظور ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد بلاک‌ها، در شبکه‌های بلاکچینی POW استفاده می‌شود. وجود این قابلیت به شبکه‌های بلاکچینی گواه اثبات کار اجازه می‌دهد تا بتوانند با افزایش یا کاهش تعداد ماینرهای شبکه، زمان ایجاد بلاک‌ها و در نتیجه نحوه توزیع پاداش شبکه را تنظیم کنند. در این مقاله به این می‌پردازیم که سختی شبکه چیست، در چه صورتی افزایش و کاهش پیدا می‌کند و چگونه باعث تنظیم ساختار بلاکچین‌ها می‌شود.

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

برای این‌که درک بهتری از سختی شبکه بیت کوین داشته باشیم در ابتدا بهتر است نحوه پردازش و ذخیره‌سازی تراکنش‌ها در بلاک چین و نحوه تولید بلاک جدید در بلاک چین را مرور کنیم. شبکه بیت کوین از «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work) استفاده می‌کند و فعالیت و کارکرد آن‌ وابسته به فرآیند «استخراج» (Mining) است. ماینرهای شبکه بیت کوین پردازش و بررسی صحت تراکنش‌ها را برعهده دارند. ماینرها در واقع با عملکرد خود امنیت شبکه بیت کوین را حفظ می‌کنند و از درست بودن تراکنش‌ها مطمئن می‌شوند. ماینرها نرم افزار مخصوص ماینینگ را در کامپیوترهای خود نصب می‌کنند. با کمک این نرم‌افزار ماینرهای بیت کوین می‌توانند با حفظ امنیت با یکدیگر ارتباط داشته باشند. هنگامی که یک کامپویتر نرم افزار ماینینگ را نصب می‌کند به شبکه بیت کوین وارد می‌شود و می‌تواند به ماین بیت کوین اقدام کند. ارسال کننده تراکنش از «کلید خصوصی» (Private Key) و اطلاعاتی برای رمزنگاری پیام خود استفاده می‌کند. بنابراین به عنوان مثال اگر علی بخواهد تراکنشی را به مهدی ارسال کند باید تراکنشی را به‌طور دیجیتال با استفاده از کلید خصوصی و اطلاعات تراکنش امضاء و سپس آن‌را به نودهای شبکه ارسال کند. بعد از این‌که تراکنش به شبکه اسال شد، این تراکنش توسط تمامی نودهای موجود در شبکه بررسی و اعتبارسنجی می‌شود. در این مثال نودهای شبکه اطلاعات «کلید عمومی» (Public Key) و اطلاعات مربوط به کلید خصوصی و تراکنش را اعتبارسنجی و درستی آن‌ها را بررسی می‌کنند. کلید خصوصی همانند رمز چهار رقمی کارت عابر بانک است و هر کس آن‌را داشته باشد می‌تواند از حساب شما برداشت کند اما کلید عمومی همانند شماره حساب یا شماره کارت است و آدرسی است که می‌توان به آن بیت کوین واریز کرد.

اهمیت سختی شبکه بیت کوین :

سختی شبکه (Network Difficulty) متغیری است که متوسط زمان موردنیاز برای ایجاد یک بلاک رمزارز را در طول مدت زمان مشخصی ثابت نگه می‌دارد. در واقع همین متغیر است که رمزارزها را نسبت به کاهش یا افزایش تعداد ماینرها انعطاف‌پذیر می‌کند.اگر سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد ماینرها میانگین مدت زمان پیدا شدن هر بلاک به کمتر از ده دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین هیچ محدودیتی برای ماینر‌ها وجود نخواهد داشت و بلاک‌ها در کمتر از مدت زمان تعیین شده، ایجاد خواهند شد. حتی ممکن است این زمان به ثانیه کاهش پیدا کند. در این صورت با مشکل تورم و تولید بی رویه رمزارزها مواجه می‌شویم.

نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله سختی شبکه بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد سختی شبکه بیت کوین یا سختی استخراج بیت کوین به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای افزایش سختی شبکه بیت کوین بپردازیم و اهمیت سختی استخراج بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، سختی شبکه بیت کوین شاخص یا معیاری هست که نشون میده استخراج یه بلاک یا به طور فنی تر تبدیل کردن یه تراکنش به هش چقدر سخته. هرچقدر یه شبکه سخت تر باشه ایمن تر و احتمال هک شدن اون کاهش پیدا می کنه و برای استخراج هر بلاک به سیستم قدرتمندتری نیاز هست.


 

بالا