ارز دیجیتال

امنیت ارز های دیجیتال چیست؟

1402/01/28 0

هک ‌کردن از زمانی که دسترسی به کنترل تکنولوژی محاسبات خلق شد، وجود داشته ‌است. حتی قبل از استفاده گسترده از اینترنت، کامپیوترهایی که از تکنولوژی حفاظت پسورد استفاده می‌کردند، مورد هک و استثمار قرار گرفته‌اند. خرید و فروش ارز دیجیتال هم از این قاعده مستثنا نیست. از طرفی، مجرمان سایبری به طور مداوم در حال تکامل هستند و راه‌های جدیدی را برای خودنمایی به‌عنوان منابع قابل‌اعتماد و حمله به مردم، دولت‌ها و سازمان‌ها ابداع می‌کنند. درحالی‌که ابزارها و تکنیک‌های هک مطابق با افزایش تجربه و انگیزه مالی تکامل می‌یابند، تکنیک‌هایی که می‌توانند امنیت دارایی ارزدیجیتال در برابر این حمله‌ها را تأمین کنند، ثابت مانده‌اند. اما هک کیف پول‌های دیجیتالی در فضای کریپتوکارنسی خیلی مشکل‌ساز است، چرا که تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین غیرقابل بازگشت هستند. از آنجایی که شبکه بلاکچین غیرمتمرکز است و هیچ نهادی وجود ندارد که بتوانیم به آن اعتماد کنیم، بنابراین هیچ مکانیزمی برای تشخیص معاملات با ارزهای سرقتی و ارزهای مشروع وجود ندارد. با وجود عدم امکان بازگشت تراکنش‌ها در شبکه، حفاظت از دارایی و معاملات و جلوگیری از هک امر بسیار مهمی تلقی می‌شود.

امنیت ارز های دیجیتال چیست؟

همانطور که گفته شد از آنجایی که بازار ارز دیجیتال در فضای اینترنتی فعالیت کرده و مکان فیزیکی ندارد در نتیجه ریسک سرمایه گذاری در این بازار به دلیل وجود هکر ها و سایت های کلاه برداری بی شماری که در این فضا وجود دارد بالا می باشد ، از طرفی نو ظهور بودن این بازار و عدم به رسمیت شناختن آن در دولت کشور های مختلف و همچنین نبود مرجع قانونی مناسبی برای برخورد با تخلف های صورت گرفته در این بازار سبب شدت گرفتن این نگرانی ها می باشد . به همین دلیل تمامی فعالین در این نوع بازار ترس از دست دادن دارایی ارز دیجیتال خود را دارند ، اما لازم به ذکر است که اکثر این مشکلات امنیتی تنها به دلیل نا آشنا بودن افراد با این بازار و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است. این افراد می توانند از استیبل کوین ها که پشتوانه آن ها دلار آمریکاست و دارای ثبات قیمت می باشند، مانند استیبل کوین usdc بهره مند شوند. تمامی سرمایه گذاران بازار دیجیتال تنها با مطالعه و آگاهی یافتن از شرایط آن و رعایت دقیق نکات امنیتی موجود در هنگام نگهداری و انجام معاملات ارز دیجیتال می توانند رسیک از دست دادن سرمایه خود را به مراتب کاهش داده و امنیت اینگونه معاملات را تامین کنند . در ادامه به ذکر خطرات موجود در این بازار و راه حل برخورد با آن ها پرداخته شده است .

چرا حفظ امنیت ارزهای دیجیتال مهم است؟

همان گونه که حتما می‌دانید ارزهای دیجیتال آنطور که از نامشان هم بر می‌آید در فضای دیجیتال و در بستر اینترنت قابل دسترسی هستند. پس همانند پول های رایج یا طلا و فلزات گرانبها و سایر مواردی از این دست ماهیت فیزیکی در اختیار ندارند. همین امر هک هست که سبب می‌شود در مورد ترید ارزهای دیجیتال امنیت آنها با حساسیت‌های فوق العاده‌ای همراه باشد. حضور کلاهبردان و هکرهای اینترنتی از یک طرف و به رسمیت شناخته شدن به وسیله‌ی دولت های برخی کشورها از سوی دیگر سبب شده است تا نگرانی‌ها در این مورد بسیار زیاد باشد. با توجه به این که برخی از دولت‌ها به هیچ عنوان این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسند در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه فرد هیچ مرجع قانونی در اختیار ندارد که حتی برای شکایت اقدام کند. پس همانطور که می‌بینید بحث امنیت ارزهای دیجیتال بحثی فوق العاده مهم است که اگر به آن اهمیت داده نشود ممکن است به قیمت از دست رفتن سرمایه‌ی فرد هم تمام شود.

نتیجه گیری :
صنعت ارزهای رمزنگاری شده دائماً در حال پیشرفت است و تنها مسئولیت شما این است که با محافظت از کیف پول خود با رعایت نکات ایمنی اولیه، از وجوه دیجیتال خود محافظت کنید. بنابراین همیشه امنیت ارزهای دیجیتال خود را با آخرین اخبار امنیتی، تکنیک‌های حمله و استراتژی‌های پیشگیری به روز کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که از صرافی‌های متمرکز در کنار کیف پول‌های مربوط به همان صرافی استفاده کنید. شما می‌توانید بخشی از سرمایه خود را در صرافی قرار دهید و بخش دیگر را در کیف پولی مانند تراست ولت قرار دهید. به عنوان نکته آخر، هیچ گاه همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید، زیرا صرافی‌های متمرکز هرچند وقت یکبار ممکن است به دلایل فنی از دسترس خارج شوید، در این مواقع شما برای انجام تراکنش‌هایتان نیاز به یک راه حل دارید که کیف پول‌ها در اینجا به کارتان خواهد آمد.


 

بالا