ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

1402/02/07 0

بدون شک تاکنون از خود پرسیده‌اید که امروزه قابل اطمینان‌ترین و امن‌ترین الگوریتم در انجام تراکنش‌های ارزی، چه الگوریتمی است یا به عنوان مثال کدام الگوریتم تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه انجام می‌دهد؟ فضای ارزهای رمزنگاری شده روز به روز در حال تغییر است و مکانیسم‌‌های اجماع مختلفی برای دستیابی به اجماع در یک سیستم بلاک چین پیشنهاد می‌شود. با تغییر دنیای ارزها، دیگر الگوریتم اثبات کار (POW) که توسط بیت کوین استفاده می‌شود، مقیاس پذیر نیست و عملکرد محدودی دارد. در حال حاضر الگوریتم اثبات اعتبار (POA) به عنوان جایگزینی برای دو الگوریتم اثبات کار (POW) و الگوریتم اثبات سهام (POS) اجرا می‌شود و تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه انجام می‌دهد. در این مطلب به بررسی دقیق الگوریتم اثبات اعتبار و کاربردها و ویژگی آن به عنوان الگوریتمی که راه حلی موثر برای شبکه‌های بلاکچینی است، می‌پردازیم.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

Proof of Authority، یک الگوریتم اجماع است که یک راه حل عملی و کارآمد برای شبکه های بلاکچین (به ویژه شبکه های خصوصی) معرفی می کند. این اصطلاح در سال 2017 توسط بنیانگذار اتریوم و CTO سابق گاوین وود پیشنهاد شد. الگوریتم اجماع PoA از ارزش هویت ها استفاده می کند. بنابراین، بلاک چین های PoA توسط گره های اعتبارسنجی که به صورت خودکار به عنوان موجودیت های قابل اعتماد انتخاب میشوند، ایمن می شوند. مدل اثبات اعتبار بر تعداد محدودی اعتبارسنجی بلوک متکی است و این همان چیزی است که آن را به یک سیستم بسیار مقیاس پذیر تبدیل می کند. بلوک ها و تراکنش ها توسط شرکت کنندگان از پیش تأیید شده، که به عنوان ناظر سیستم عمل می کنند، تأیید می شوند. هنگامی که صحبت از زنجیره تامین می شود، PoA یک راه حل موثر و معقول در نظر گرفته می شود. الگوریتم اثبات اعتبار، به شرکت ها این امکان را میدهد تا ضمن بهره مندی از مزایای فناوری بلاکچین، حریم خصوصی خود را نیز حفظ کنند. Microsoft Azure نمونه دیگری است که در آن PoA در حال پیاده سازی است. به طور خلاصه، پلتفرم Azure راه حل هایی را برای شبکه های خصوصی ارائه می دهد. الگوریتم اثبات اعتبار جدیدتر از هر دو الگوریتم اجماع PoW و PoS است. در ابتدا، الگوریتم PoA برای مقابله با حملات اسپم در شبکه آزمایشی Ropsten اتریوم ایجاد شد. با این حال، این الگوریتم می تواند انواع مختلفی از سیستم ها، از جمله راه حل های زنجیره تامین برای شرکت ها را فراهم کند. این الگوریتم تعداد محدودی از گره ها را انتخاب میکند که مسئولیت اعتبار سنجی تراکنش ها را بر اساس قوانین سخت گیرانه خاصی بر عهده دارند. این گره ها تنها ارکانی هستند که وظیفه کارکرد شبکه را بر عهده دارند. تفاوت بین اجماع PoS و PoA در این است که دومی به جای دارایی های دیجیتال متعلق به هر کاربر از هویت استفاده می کند. به این معنی است که اعتبار مهم تر از مالکیت است. این شبکه به گروهی از "مقامات" متکی است که اعتبار سنجی های از پیش تایید شده ای هستند که تراکنش ها را تایید می کنند و بلوک های جدید می سازند. اعتبار سنجی ها باید از یک سری قوانین پیروی کنند تا قابل اعتماد تلقی شوند. یکی از این موارد مستلزم ثبت نام در پایگاه اسناد رسمی با همان هویتی است که در این پلتفرم دارند. کاندیداها باید یک فرآیند انتخاب را طی کنند که در آن تعهد طولانی مدت خود را به شبکه ثابت کنند. آن ها همچنین باید آماده باشند تا پول خود را سرمایه گذاری کنند و اعتبار خود را در طول انتخاب به خطر بیاندازند. در نهایت، روش انتخاب مقامات باید به قوانین استاندارد احترام بگذارد تا اطمینان حاصل شود که همه کاندیدا ها شانس برابر برای رسیدن به موقعیت ممتاز دارند.

مکانیزم اجماع اثبات اعتبار چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) یک الگوریتم اجماع «شهرت‌محور» است که راه حلی کارآمد و عملی برای شبکه‌های بلاک چین (مخصوصا شبکه‌های خصوصی) ارائه می‌کند. این الگوریتم در سال ۲۰۱۷ توسط گاوین وود (Gavin Wood) نام‌گذاری شد که یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد فناوری سابق بنیاد اتریوم است. مکانیزم اجماع اثبات اعتبار از ارزش هویت نودها استفاده می‌کند؛ اعتبارسنج‌ها دیگر ارز دیجیتال بومی یک بلاک چین را استیک نمی‌کنند و آنچه که وثیقه در گروی شبکه قرار می‌دهند، اعتبار و شهرت‌شان است. بنابراین با اعتبارسنجی گره‌هایی که کاملا خودسرانه به عنوان نودهای قابل اعتماد انتخاب شده‌اند، امنیت بلاک چین‌های مبتنی بر مکانیزم اثبات اعتبار تامین می‌شود. الگوی الگوریتم اثبات اعتبار به تعداد محدودی اعتبارسنج بلاک وابسته است و همین باعث می‌شود سیستمی به شدت مقیاس پذیر باشد. بلاک‌ها و تراکنش‌ها به دست شرکت‌کنندگانی که از قبل تایید شده‌اند اعتبارسنجی می‌شوند. در واقع این شرکت‌کنندگان تایید شده، نقش مدیران سیستم را ایفا می‌کنند. می‌توان از الگوریتم اجماع اثبات اعتبار در سناریوهای مختلف استفاده کرد و گزینه‌ای بسیار ارزشمند برای کاربردهای لجستیکی محسوب می‌شود. به عنوان مثال الگوریتم اجماع PoA در بحث زنجیره تامین راه حلی موثر و منطقی برای حل مشکلات است. الگوی مکانیزم اثبات اعتبار به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در عین حفظ حریم خصوصی‌شان، از مزایای تکنولوژی بلاک چین بهره‌مند شوند. یکی از نمونه‌های استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار، پلتفرم پردازش ابری مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) است. به بیان ساده، مایکروسافت آژور با سیستمی که نیازی به یک ارز دیجیتال بومی مثل گس در شبکه اتریوم ندارد، برای شبکه‌های خصوصی راه حل‌های مناسب ارائه می‌کند. علت بی‌نیازی این راهکار کلاد به واحد پرداختی مشابه Gas اتریوم این است که نیازی به استخراج وجود ندارد.

نتیجه گیری :
با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد متوجه شدید که الگوریتم اثبات اعتبار POA چگونه کار می کند. این الگوریتم برای اولین بار در سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرد و روش کار آن بدین صورت است که به تعداد کمی از اجزای بلاک چین این قابلیت داده می شود تا معاملات را تایید کنند. در الگوریتم گواه اثبات اعتبار، بلاک چین توسط نودهای اعتبارسنج محافظت می شود. تمام ارزهای دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده می کنند، قابلیت استخراج ندارند. از دیگر تفاوت هایی که این الگوریتم با الگوریتم اثبات کار دارد، مقیاس پذیرتر بودن آن است که به عنوان یک مزیت بزرگ برای این الگوریتم محسوب می شود. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

بالا