در دنیای مدرن وب سایت ها تنها ابزار بازاریابی هستند. وب سایت ها امروز برابر هستند با کسب و کارهای سنتی و فیزیکی با بیش از 3 میلیارد کاربر در سراسر جهان. برای مثال وقتی می خواهید درباره یک شرکت اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم در موتور جستجو گر گوگل آن را جستجو کرده و در نهایت به یک وب سایت متصل خواهید شد. همچنین برای محصولات و سایر خدمات از کتاب گرفته تا قطعات خودرو و یا حتی دارو این فرآیند هر روزه توسط میلیون ها کاربر تکرار می شود.امروزه دیگر وب سایت یک ابزار تجمّلی برای کسب و کار نیست. بلکه امروز وب سایت گاه از یک مرکز خرید قدرتمند تر و شلوغ تر است. دیگر با مشکلات زندگی پر سرعت امروزه پاساژ گردی ها هم جای خود را به وب گردی داده اند. و کسب و کار ها برای بر قرار کردن ارتباط دیگر به سراغ آگهی های روزنامه نمی روند بلکه بسوی موتور های جستجوی اینترنت مانند گوگل هدایت شده اند برای راحتی و سرعت بیشتر و جذابیت! این مقاله مقدمه ایی است بر اهمیت داشتن وب سایت در هر سایز و برای هر نوع کسب و کار.
• همیشه در دسترس است
اگر فرض کنیم اینترنت هیچوقت قطع نمیشود، یک وب سایت، همیشه در دسترس است و هرگز نمیخوابد! شما اگر یک فروشگاه سنتی و غیر آنلاین باشید، در نهایت میتواند 10 یا 12 ساعت فروشگاهتان را باز بگذارید؛ اما با وب سایت، نیمه شب هم سایتتان تعطیل نمیشود.وب سایت شما در هر زمان از روز باز است و همواره اطلاعات و محصولات یا خدمات شرکت شما را در تمامی ساعات شبانهروز و روزهای تعطیل در اختیار کاربران و مشتریان قرار میدهد و آنها اطلاعات موردنیاز را در مورد شرکت به دست میآورند.
• خارج از محدوده جغرافیایی
شاید بزرگترین کاری که اینترنت کرده است این باشد که دنیا را کوچک تر کرده و مرزهای جغرافیایی را برداشته است. دیگر هر کالا و خدماتی، هر تولید کننده یی می تواند کالا یا خدمات خود را به خارج از محدوده خیابان و محله خود به کل کشور و بلکه به خارج کشور معرفی و صادر کند. گاهی تنها کافی است که مشتری بداند که محصول مورد نیاز او در منطقه ایی تولید شده است تا بتواند برای خریداری آن اقدام کند. برای درک این مطلب تنها سری به فروشگاه های آنلاین یا آگهی های آنلاین بزنید. از کتاب های قدیمی مدرسه گرفته تا حیوانات استوایی همه و همه مشتری خود را دارند تنها می بایست ارتباط مشتری و فراهم کننده برقرار شود. با داشتن یک وب سایت شما فارغ از این هستید چه محلی قرار دارید موتورهای جستجو شما را به مشتری متصل می کند. تنها باید در این فضا وب سایتی داشته باشید.
• کم هزینه بودن راه اندازی
برای شروع یک کسب و کار حداقل نیاز به یک مغازه دارید که اکثرا شامل هزینه های زیادی می شود و تنها همین مغازه کافی نیست و مواردی است که شامل هزینه خواهد شد. اما در وب سایت این موارد صدق نمیکند.شما یکبار و با هزینه کم سایت خود را راه اندازی می کنید و برای جذب مشتری هم لزوما به هزینه های زیادی برای تبلیغات نیاز ندارید و فقط گذاشتن محتوا مفید داخل آن برای شما کافی خواهد بود تا دیده شوید.لازم است بدانید که نمیتوان گفت همیشه یک وب سایت نیاز به هزینه کردن ندارد! برخی از لزومات یک وب سایت مانند نگهداری، هاست، دامنه و… شامل هزینه هایی برای شما خواهد بود ولی به مراتب پایین تر از داشتن یک مغازه در حاشیه خیابان است.
• گستردگی روش های تبلیغات
برای شروع یک کسب و کار حداقل نیاز به یک مغازه دارید که اکثرا شامل هزینه های زیادی می شود و تنها همین مغازه کافی نیست و مواردی است که شامل هزینه خواهد شد. اما در وب سایت این موارد صدق نمیکند.شما یکبار و با هزینه کم سایت خود را راه اندازی می کنید و برای جذب مشتری هم لزوما به هزینه های زیادی برای تبلیغات نیاز ندارید و فقط گذاشتن محتوا مفید داخل آن برای شما کافی خواهد بود تا دیده شوید.لازم است بدانید که نمیتوان گفت همیشه یک وب سایت نیاز به هزینه کردن ندارد! برخی از لزومات یک وب سایت مانند نگهداری، هاست، دامنه و… شامل هزینه هایی برای شما خواهد بود ولی به مراتب پایین تر از داشتن یک مغازه در حاشیه خیابان است.
نتیجه گیری :
در مجموع اگر دارای کسب و کار هستید و وب سایت ندارید نگاهی به آینده انداخته و کسب و کار مشابه خود را در فضای اینترنت جستجو کنید. شاید برای اینکه دید بهتری از آینده و قدرت فضای مجازی داشته باشید بد نباشد که در نمونه های خارجی آن نیز در اینترنت نگاهی بیاندازید. بعلاوه نگاهی به گذشته نه چندان دور بیاندازید: روزی در ایران خرید، فروش و پرداخت آنلاین امری بعید و غیر معمول بود اما روز کاملا عادی و ضروری است. و روزی فرا خواهد رسید که کسب و کاری که بعید می رسید پای خود را به فضای مجازی باز کند حضوری قاطع و همیشگی در یک آدرس اینترنتی داشته باشد.