ارز دیجیتال

پولشویی در بیت کوین چیست؟

1402/08/07 0

آیا به راستی ارز دیجیتالی بیت کوین واقعا شیوه موثر و برتری برای مجرمان در فعالیت‌های پولشویی است؟ دارایی‌های رمزنگاری شده، نمایش دیجیتالی از ارزش هستند که می‌توانند به طور دیجیتالی معامله یا انتقال داده شوند و همچنین به عنوان یک شیوه پرداخت استفاده شوند. امروز بیت کوین یکی از معروف‌ترین دارای‌های دیجیتالی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رسانه، بیت کوین غالبا با نام Silk Road یا همان جاده ابریشم شناخته می‌شود که نام خوش یمنی برای بیت کوین نبود. در حقیقت Silk Road نخستین بازار مبتنی بر بیت کوین در دارک نت (darknet) است که پس از مدت کوتاهی این بازار به بدترین جای دارک نت تبدیل شد. جاده ابریشم اولین بازار دارک نت مدرن بود که در آن کاربران آنلاین اقلامی مانند سلاح و مواد مخدر به صورت ناشناس خریداری می‌کردند. در سال ۲۰۱۳، اداره تحقیقات فدرال این باز را بست. محتوای رسانه جریان اصلی در مورد بیت کوین و دارایی‌های دیجیتالی تمرکز بیشتری روی فعالیت‌های مجرمان دارد تا اینکه بخواهند به تکنولوژی و نوآوری‌ها بپردازد. در واقع می‌تواند گفت این رسانه‌ها این چنین پیش می‌روند: بیت کوین به دلیل ماهیت ناشناس بودنش می‌تواند به مجرمان کمک کند. با نگاهی عمیق‌تر به این بیانیه، آیا بیت کوین روشی موثر جهت انجام فعالیت‌های پولشویی برای مجرمان است؟

تاثیر ارز های دیجیتال بر پولشویی چیست؟

ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، تاثیر قابل توجهی بر فرایند پولشویی دارن. در بعضی موارد، رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده می تونن راهکارهایی برای کاهش پولشویی فراهم کنند، ولی در عین حال ممکنه نقشی در افزایش این فعالیت هم داشته باشن. در ادامه تاثیر ارزهای دیجیتال بر پولشویی رو بررسی می کنیم:

  • ارزهای دیجیتال تراکنش ها رو در شبکه بلاک چین ثبت و در دسترس عموم قرار میدن، این باعث ایجاد شفافیت بیشتر در تراکنش ها میشه و می توان الگوهای مشکوک رو شناسایی کرد. این ویژگی می تونه به مقابل با پولشویی هم کمک زیادی کنه.
  • ارزهای دیجیتال در بعضی موارد، امکان آنونیم بودن تراکنش ها رو فراهم می کنند. این به معنی عدم نیاز به ارائه هویت و اطلاعات شخصی برای انجام تراکنش هاست. این ویژگی می تونه برای افرادی که قصد دارن فعالیت های غیرقانونی رو مخفی کنند، مزیتی باشه و باعث افزایش پولشویی بشه.
  • استفاده از صرافی های غیرمتمرکز برای مبادله رمزارزها می تونه ریسک پولشویی رو کاهش بده. چون در این صرافی ها کنترل کامل بر ارزها در دست خود کاربران هست و وابستگی به واسطه های مرکزی کاهش پیدا می کنه.
  • بعضی از رمزارزها از فناوری های مبتنی بر هویت مثل کیف پول های مبتنی بر هویت (KVC) استفاده می کنند. این فناوری ها از کاربران می خوان هویت و اطلاعات شخصی خودشون رو تایید کنند. این اقدام باعث میشه تا فرایند شناسایی کاربران و ردگیری تراکنش ها بهبود پیدا کنه و از افرادی که قصد دارن پولشویی رو انجام بدن، جلوگیری بشه.

پولشویی

پولشویی از طریق بیتکوین و دیگر رمزارزها چگونه انجام می‌شود؟

پولشویی با ظن زیادی قدمتی معادل اختراع پول دارد. باتوجه به تعریف آن، پولشویی در پول نقد به معنای آن است که پولی را که به روش نادرستی به‌ دست‌آمده به طرزی نمایان شود که از روش مجازی کسب‌ شده است.
آنچه که امروزه به تعداد مرتکبین آن اضافه شده است، فعالیت های نگران کننده مجرم‌هایی هست که از رمزارزها برای فعالیت‌های غیرمجاز خود مانند: پولشویی با استفاده از بیت کوین، تامین مالی تروریسم و فرار مالیاتی سوء استفاده می‌کنند.
خبرهای متعددی در باب پولشویی با استفاده از بیت کوین منتشر شده است. به‌ عنوان مثال، اردیبهشت ۱۳۹۸ ( ۲۴ آوریل ۲۰۱۹) پلیس برزیل اعلام کرد مردی را دستگیر کرده که در آزمایشگاه مواد مخدر به‌طور مخفیانه مشغول به فعالیت بوده و از بیت‌کوین برای پولشویی استفاده می‌کرده است. در این آزمایشگاه به‌طور مخفیانه بیتکوین ماین می شد و برای قاچاق مواد مخدر از سوی فرد مظنون به‌ کار میگرفتند.

آیا راهکاری وجود دارد که امکان پولشویی کم شود؟

راهکار مبارزه با رمزارزها از طریق اجرای مقررات شناسایی مشتری در صرافی‌ها یا از سمت طرف‌های معامله است. هنگامی که هویت افراد در صرافی‌ها به‌طور کامل ثبت شود، آنگاه امکان مبارزه با پولشویی با استفاده از بیت کوین نیز فراهم می گردد. علاوه بر این  روش‌های هوشمندی وجود دارد که امکان ردگیری زنجیره تراکنش‌ها را فراهم کرده و از ردپاهای بدست آمده در جهت پیگرد مظنون‌های جرائم روی بستر بیت کوین یا سایر رمزارزها استفاده می‌کنند.

آیا در جهت مقابله با پولشویی با رمزارزها قوانینی تصویب شده یا خیر؟

امروزه در کشورهای گوناگون مانند: امریکا، اتحادیه اروپا و… قوانین و مقرراتی لحاظ شده است که بر اساس آن مبادله کالا با بیتکوین و سایر رمزارزها شامل قانون ضدپولشویی(AML)  و شناسایی مشتری (KYC) است
هم چنین در کشورما هم برمبنای مقررات اعلام ‌شده از سوی بانک مرکزی، صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  از احراز شرایطی که از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد، مجاز به ارائه خدمات صرافی رمزارز هستند. علاوره بر این نگهداری از رمزارزها از سمت و سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تابع مقررات عمومی قوانین ارزی است.
نحوه عملکرد کیف پول رمزارزی تنها محدود به ذخیره و انتقال رمزارز خواهد بود و تعبیه راهکارهای خرید کالا یا خدمات و ارائه خدمات ارزش ‌افزوده در داخل کشور با استفاده از رمزارزها در کیف پول‌های رمزارزی ممنوع است.

نتیجه:

ما سعی کردیم در پولشویی در بیت کوین، اطلاعاتی درباره پولشویی به شما ارائه کنیم و به بررسی نقش بیت کوین در مبارزه با پول شویی بپردازیم. همونطور که گفتیم، بیت کوین و سایر رمزارزها قابلیت استفاده برای فعالیت های غیرقانونی مثل پولشویی رو دارن. با این حال مهمه که توجه داشته باشین که بیت کوین به تنهایی نه تنها روش اصلی برای پولشویی نیست، بلکه معاملات بیت کوین قابل ردیابی هستن و تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین ثبت و به صورت عمومی قابل مشاهده هستن.
 

بالا