ارز دیجیتال

تکنیک Content First در تولید محتوا

1402/10/09 0

تصور کنید می خواهید به خانه ای جدید نقل مکان کنید. شما یک سری وسایل و اسباب منزل دارید و باید این وسایل را در خانه جدید جاسازی کنید. اما ممکن است به دلیل محدودیت های آن خانه، نتوانید وسایلتان را  آنطور که واقعا دوست دارید بچینید. عوامل مختلفی مانند اندازه خانه، اتاق ها، دیوارها و… می توانند باعث شوند که شما برای قرار دادن وسایلتان به مشکل بخورید و در نهایت تصمیم بگیرید که اصلا از آن وسایل در منزل جدیدتان استفاده نکنید و یا آن ها را به اجبار و از سر ناچاری به شکلی قرار دهید که دوست ندارید. برای مثال شخصی که تابلوهای زیادی دارد، باید خانه ای را انتخاب کند که دیوارهای زیادی داشته باشد، نور خانه باید به شکلی باشد که تابلوهایش به بهترین شکل دیده شوند و طراحی سایر لوازم باید به شکلی باشد که جلوی دید تابلوها را نگیرد. حالت ایده آل برای همه ما این است که خانه ای را انتخاب کنیم و یا بسازیم، که با توجه به وسایل منزلمان و سبک زندگی مان شخصی سازی شده باشد. خانه ای که دقیقا مطابق با نیازمان ساخته شده باشد، بسیار برای ما آرامش بخش خواهد بود. وب سایت ها هم به همین شکل هستند. هدف ما از ساخت یک وب سایت این است که در نهایت با گذاشتن محتواهای مختلف و تولید محتوا در آن بتوانیم تجربه کاربری مطلوبی را ارائه دهیم. یعنی زمانی که کاربر وارد سایت می شود، محتواها به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند. همه ما می دانیم که تجربه کاربری تا چه حد می تواند در جلب رضایت کاربر از وب سایت مفید باشد. این رویکرد در طراحی سایت به رویکرد Content first معروف است.

Content first

اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت:

مطمئن باشید اگر به کارفرما یا برنامه نویس ارشد این تکنیک را پیشنهاد دهید، احتمال کمی دارد که تکنیک content first در طراحی سایت را قبول کنند. با اینکه احتمالا برنامه نویس ارشد شما می داند که پیشنهاد شما خوب است اما به دلایل غیر تکنیکی و البته درست این پیشنهاد را قبول نمی کند. معمولا در طراحی سایت همه ترجیح می دهند که طراحی سایت به طور کامل انجام بشود، چیدمان المان ها مشخص بشود و اسکلت سایت کاملا پی ریزی شود و بعد حالا هر وقت خودشان خواستند تولید محتوا را انجام دهند. حال این موضوع در نظر گرفته نمی شود که آیا ما واقعا برای محتوای احتمالی، طراحی درستی انجام داده ایم؟ آیا ما توانسته ایم در طراحی سایت حدس بزنیم که قرار است چه محتوایی نوشته بشود؟ اگر طراحی سایت ما متناسب با محتوایی که می خواهد نوشته یا گذاشته شود نبود چه می شود؟ اگر طراحی سایت ما Design First باشد دیگر دستمان در تولید محتوا باز نیست. محتوا را باید در خدمت طراحی بیاوریم و مجبوریم که طبق طراحی انجام شده محتوا را بنویسیم. حال اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت اینجا خودش را نشان می دهد. اگر اول از همه ما تمامی محتوا ها را که شامل متون، تصاویر و ویدیو ها هستند را درون صفحه قرار بدهیم و طراحی را طبق آن ها انجام بدهیم، هدف سایت ما در خلال طراحی سایت گم نمی شود. کاربر برای محتوا وارد سایت ما می شود و طراحی سایت چیزی به جز قالبی که محتوا در آن قرار می گیرد نیست. پس واقعا چرا باید طراحی را در اولویت قرار بدهیم؟ بیایید یک سری از دلایلی که اول بودن طراحی را به محتوا ترجیح می دهند را با یکدیگر بررسی کنیم و دلیل این کار را هم مورد بررسی قرار دهیم.

نتیجه گیری:
سعی کنید اگر هنوز از این تکنیک استفاده نکرده‌اید، در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید. طراحی سایت بر اساس محتوا به شما و مخاطبانتان کمک خواهد کرد که راحت‌تر به آنچه که می‌خواهند دست پیدا کنند و وقتی این مورد برای کاربر فراهم شود، شما نیز به هدف دلخواهتان خواهید رسید.
 

بالا