ارز دیجیتال

تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

1401/11/12 0

داستان را میتوان از آنجا شروع کرد که انسان نیاز به تبادلات کالا در زندگی خود داشت به عنوان برای مثال در نظر بگیری کسی را که محصولی داشت و میخواست آن را با محصول مورد نظر خود تعویض کند. مشکل ایجا بودن که گاها پیدا کردن فردی که محصول مورد نظر آن شخص را داشته باشد همیشه مقدور نبود. از طرفی هم معیاری خاصی برای اندازی گیری بین محصولات وجود نداشت. برای حل این مشکلات تبادل، در مناطق مختلف دنیا کالاهای ارزشمندی بین مردم مورد اجماع عمومی قرار گرفت تا به عنوان پول وشی ارزشمند در تبادلات مورد استفاده قرار گیرد. در بسیاری از مناطق، فلزات گران‌بها مانند نقره یا طلا یا حتی انواع خاص سنگ های قیمتی به عنوان پول به کار گرفته شد. در واقع هر کالایی را که بتوان به عنوان ابزاری برای معامله بین افراد استفاده کرد را پول نامیده می‌شود. به زبان ساده پول، یک شی با ارزش برای داد و ستد در طول تاریخ بوده و هست. اما امروز شاهد آن هستیم که ارزهای دیجیتال جای پول های کاغذی را میگیرند.

چرا پول ارزشمند است؟

دلیل ارزشمند بودن پول امروزی یا همان ارزهای فیات اعتقاد و ایمان مردم به ارزشمند بود آن است. اعتباری که مردم به ارزهای فیات می‌دهند باعث ارزش‌گذاری این دارایی‌ها می‌شود. به زبان ساده؛ دلیل اینکه ما به پول اعتقاد داریم این است که می‌دانیم اگر مقداری از آن را پس‌انداز کنیم، می‌توانیم در آینده از آن برای خرید چیزی که دوست داریم استفاده کنیم به همین خاطر است که پول ارزش دارد و کشورهای مختلف در قبال این شی ارزشمند به شما خدمات میدهند.

معایب استفاده از پول فیات :

•    برای انتقال پول از یک فردی به فرد دیگر همواره باید یک نهاد دولتی مثل بانک به عنوان شخص ثالث در میان باشد.
•    در صورت استفاده از ارزهای فیاط به راحتی کشورهای بزرگ میتوانند کشورهای کوچک را تحریم کنند.
•    انتقال پول و انجان تراکنش بین افراد و یا کشورها با هزینه های گزافی همراه است.
•    چاپ بیرویه اسکناس و کاهش ارز آن
علت به وجود آمدن پول های دیجیتال :
بانک‌ها به دلیل انحصاری که به دست آورده بودند اقدام به چاپ بی رویه پول می‌کردند و این چاپ پول مستقیما بر روی اقتصاد و میزان تورم در جامعه تاثیر میگذاشت و مردم از این بابت متضرر میشدند. همین مردم متضرر از این داستان باعث به وجود آمدن رمزارزها شدند. در سال ۲۰۰۸ بحران مالی آمریکا به حدی رسید که بسیاری از کسب‌وکارها و زندگی بسیاری از مردم نابود شد. همین موضوع ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین بر آن داشت که اقدام به تولید نوع جدید از پول به اسم ارزهای دیجیتال کند.

ویژگی های ارزهای دیجیتال :

•    غیرمتمرکز بودن
با بلاک چین و رمزارزها امکان تحریم افراد و کشورها از افراد قدرتمند سلب شد. زیرا این سیستم متمرکز نبوده و به صورت غیرمتمرکز در سرتاسر دنیا پراکنده شده است. یکی از مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آن است که وجود شخص ثالث مثل بانک ها را در معاملات بی اهمیت میکند.

•    شفافیت
همه اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال بر روی باک های شبکه ثبت میشود و همه افراد میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. این شفافیت و دسترسی به اطلاعات برای عموم اعتماد مردم را برای انجام مبادلات جلب و مردم را روانه این بازارها کرد.

•    حفظ هویت و ناشناس بودن
هنگام استفاده از رمزارز، نیازی به اهراز هویت کاربران نیست و هر کاربر با آدرس کیف پول دیجیتالی خود شناسایی می‌شود. تنها چیزی که افراد به هنگام انجام تراکنش های ارز دیجیتال میدانند آدرس کیف پول شماست. و قتی ارزی از بین دو نفر مبادله میشود همه افراد حاظر در شبکه آن را تایید میکنند و نظارت میکنند که یه یک ارز دو بار خرج نشود. وبه این نحو امنیت شبکه را تامین میکنند.

•    کاهش هزینه‌ها
از آنجایی که مبادلات و پرداخت‌ها به‌طور مستقیم بین کاربران، گیرنده و فرستنده صورت می‌گیرد، با حذف واسطه‌ها، مراحل پردازش و هزینه‌های مربوط مالیات‌ها برخلاف روش‌های پرداخت سنتی، از بین ببرند.

•    جلوگیری از تولید بی‌رویه اسکناس
رمزارزها مانند اسکناس ها به‌صورت بی‌رویه تولید نمی‌شوند و دولت یا سازمانی وجود ندارد که هر وقت خواست، بتواند رمزارز را تولید و روانه بازار کند. رمزارزی مانند بیت‌کوین محدود است و تعداد مشخصی از آن تولید خواهد شد.

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی کردیم که به صورت کاملا خلاصه و به زبانی ساده به بررسی تاریخچه پول اعتباری یا فیات و ارزهای دیجیتال بپردازیم.همچنین در همچنین در مورد معایب و مزایای هر کدام از آنها صحبت کردیم و نتیجه گرفتیم که آینده ارز در جهان ارزهای دیجیتالی هستند. در آینده انتظار این را داریم که ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای فیات امروزی شده و روش مبادلات بین مردم را به کلی متحول کنند و انفلابی در روش مبادلاتی مردم به وجود آورند.


 

بالا