ارز دیجیتال

اررز دیجیتال سولانا چگونه کار میکند

1403/02/05 0

ارز دیجیتال سولانا یک بلاک چین قرارداد هوشمند قابل برنامه ریزی است که هدف آن دستیابی به توان عملیاتی بالا بدون به خطر انداختن تمرکززدایی است. این یک رقیب مستقیم برای اتریوم است و زمانی که اتریوم ادغام خود را کامل کرد و به Proof-of-Stake تبدیل شد، بیشتر خواهد شد. پروژه سولانا پیشگام مجموعه ای از رویکردهای جدید، از جمله مکانیسم اثبات تاریخ است که آن را از سایر بلاک چین های لایه 1 متمایز می کند. سولانا سکه اصلی بلاک چین سولانا است و برای پرداخت هزینه تراکنش در شبکه استفاده می شود. این ارز دیجیتال همچنین می‌تواند با یک اعتبارسنجی برای دریافت هزینه‌های شبکه و دادن حق مشارکت در حاکمیت پروتکل به دارندگان سرمایه‌گذاری شود. پروژه Solana توسط بنیاد Solana، مستقر در Zug، سوئیس، و Solana Labs، واقع در سانفرانسیسکو، کالیفرنی ساخته و پشتیبانی می شود.

نگاهی کوتاه به گذشته ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا شبکه اصلی خود را در سال 2020 راه اندازی کرد. اما تاریخچه این پروژه به گذشته بازمی گردد. قبل از تأسیس ارز دیجیتال سولانا، تیم موسس سال‌ها در کوالکام با هم کار کرده بودند و سیستم‌عامل‌هایی را برای اولین گوشی‌های هوشمند ساختند. در آنجا، آناتولی یاکوونکو، بنیانگذار سولانا، عمدتاً روی راه حل هایی برای همگام سازی رایانه ها در یک شبکه کار کرده است. آناتولی یاکوونکو در وایت پیپر خود که در سال 2017 منتشر شد، راه حل جدیدی را برای پیگیری زمان بین رایانه هایی که به یکدیگر اعتماد ندارند، توصیف می کند که او آن را اثبات تاریخ نامید. بر اساس وایت پیپر، این مکانیسم پتانسیل افزایش سرعت شبکه های بلاک چین را تا هزار برابر یا بیشتر دارد.

ارز دیجیتال سولانا چگونه کار می کند؟

ما در این قسمت از مقاله در مورد نحوه کار کردن ارز دیجیتال سولانا بحث میکنیم. این امکان برای یک پایگاه داده متمرکز وجود دارد که 710000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در Solana، ما نشان می‌دهیم که همین محدودیت‌های نظری به همان اندازه برای بلاک چین اعمال می‌شود. یافتن راهی برای به اشتراک گذاشتن زمانی که گره ها نمی توانند به یکدیگر تکیه کنند. زمانی که گره ها بتوانند به زمان تکیه کنند، ناگهان 40 سال تحقیق در مورد سیستم های توزیع شده برای بلاک چین قابل اجرا می شود!  سولانا بر روی یک مدل اجماع اثبات سهام کار می کند که با هشت نوآوری کلیدی جدید اصلاح شده است. نوآوری اصلی که سولانا را پایه گذاری می کند مکانیسم اثبات تاریخ است که امکان ایجاد سوابق تاریخی را فراهم می کند که ثابت کند یک رویداد در یک لحظه خاص از زمان رخ داده است. در حالی که اعتبار سنجی سایر بلاک چین ها باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا توافق کنند که زمان گذشته است، هر اعتبارسنجی ارز دیجیتال سولانا ساعت خود را حفظ می کند. این ساعت ها از یک تابع تاخیر قابل تایید (VDF) SHA-256 تشکیل شده اند. یک VDF به تعداد مشخصی از مراحل متوالی نیاز دارد که اعتبار سنج ارز دیجیتال سولانا باید از طریق آنها کار کند. حتی با کامپیوترهای قدرتمند، این مراحل را می توان تنها تا حدود 30 درصد افزایش داد. بنابراین، ارائه نتیجه یک VDF ثابت می کند که حداقل زمان گذشته است و اجازه می دهد تا به ترتیب زمانی تمام نتایج VDF ها را ترتیب دهیم. برای اهداف توضیحی، تصور کنید چندین عکس از یک ماشین در حال حرکت بگیرید. از آنجایی که بعداً تصاویر به هم ریخته می شوند، بازگرداندن آنها به ترتیب زمانی نسبتاً ساده است. همین امر در مورد نتایج VDF ها نیز صادق است. حتی اگر توسط گره‌های غیرمتمرکز پخش شده در سراسر جهان تولید شود، بلوک‌های تولید شده را می‌توان به راحتی با کمک نتایج VDF در ترتیب صحیح قرار داد. به لطف مکانیزم اثبات تاریخچه، ارتباط بین گره ها به شدت کاهش می یابد و گره ها می توانند به صورت موازی کار کنند. فناوری سولانا بلاک چین را قادر می سازد تا تراکنش های دریافتی را به صورت موازی انجام دهد. سپس گره‌ها تراکنش‌های انجام‌شده را با سایر گره‌های شبکه به اشتراک می‌گذارند، که سپس اعتبار آن‌ها را بررسی می‌کنند و آنها را به ترتیب زمانی مطابق با مهرهای زمانی مرتب می‌کنند. همراه با هفت نوآوری کلیدی دیگر، سولانا از نظر تئوری قادر است تا 50000 تراکنش در ثانیه را با کسری از هزینه انجام دهد. این بیش از هزار برابر بیشتر از اتریوم است.

نتیجه گیری
از آنجایی که هر شبکه سولانا یک رهبر دارد، گره تایید کننده از نظر عملکرد، هوشمند در نظر گرفته می شود که با قابلیت های گره thr leader به صورت سر به سر است. بنابراین، از طریق اثبات انتخابات سهام، یک گره تأیید کننده می تواند بعداً به عنوان گره رهبر انتخاب شود. به طور خلاصه، ترکیب اثبات تاریخچه و اثبات سهام بهترین رویکرد برای سولانا است، زیرا در مقایسه با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و شبکه بلاک چین اتریوم مقرون به صرفه است. ارز دیجیتال سولانا یک شبکه بلاک چین است که می‌تواند تحول چشمگیری در رویکرد سرمایه‌گذاری ایجاد کند. به‌خاطر زمان برنامه‌های DeFi و NFT‌های حبابی، می‌توان نتیجه گرفت که آینده ارز دیجیتال سولانا روشن است.
 

بالا