ارز دیجیتال

نکات مهم در زمان خرید بیت کوین

1402/09/11 0

این روزها دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که اسمی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال به گوشش نرسیده باشد. در واقع شرایط به گونه‌ای شده است که با هر فرد جدیدی که رو به رو می‌شویم می‌فهمیم او نیز مدتی می‌شود وارد بازار رمزارزها شده و به خریدوفروش آن‌ها مشغول است. از بین تمامی این سرمایه‌گذاران، برخی هستند که موفق‌تر از بقیه ظاهر شده و برخی دیگر نیز به دلیل تصمیمات اشتباه و تجربه‌ی کم دچار ضرر و زیان می‌شوند. دلیل این موضوع آگاهی کم این افراد از نحوه‌ی عملکرد بازارهای مالی و بخصوص بازار ارزهای دیجیتال است. این افراد همان‌هایی هستند که تنها به دلیل سروصدای رمزارزها و ترس از عقب ماندن از بازار وارد معاملات می‌شوند در حالی که هیچ ایده‌ای ندارند که در کجا چه تصمیمی بگیرند.

نکات آموزنده خرید بیت کوین برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال:

بین حضور کوتاه دوج کوین در تلویزیون آمریکا و پذیرش رو به رشد بیت کوین در وال استریت، حوزه رمز ارزها مخاطبان بیشتری را نسبت به گذشته به خود جلب کرده است. قیمت‌های سر به فلک کشیده از جمله عوامل ترغیب‌کننده تازه‌واردن هستند، اما پیش از ورود به این حوزه، بهتر است نسبت به آن آگاهی داشت. اگر جدیدا نظرتان به حوزه ارزهای دیجیتال جلب شده و نسبت به سرمایه گذاری در آن شک دارید، نکات مهمی پیش از خرید رمز ارزها خصوصا بیت کوین وجود دارد که باید بدانید. حتی اگر ید طولایی هم در حوزه سرمایه گذاری داشته باشید، حتما کسی را می‌شناسید که به خاطر شنیدن داستان رشد قیمت یک رمز ارز در تلویزیون یا خیابان و پولدار شدن سریع، نسبت به آن کنجکاو شده است. اگر چنین فردی را می‌شناسید، این مقاله را برایش بفرستید.

1. بیشتر از توان ضرردهی‌تان روی بیت کوین سرمایه گذاری نکنید

بازار رمز ارزها بیشتر از هر نوع سرمایه گذاری دیگری، ریسکی و خطرناک است. هیچ چیزی در این بازار به‌غیر از نوسان قیمت تضمین ندارد. علاوه بر این، حوزه کریپتوکارنسی از جنبه‌های مختلف قانون‌گذاری نشده است. هیچ گونه بیمه سپرده‌گذاری فدرال (FDIC) یا حتی خریدار دولتی (در صورت نبود خریدار در بازار) برای دارایی‌های این صنعت وجود ندارد. قیمت رمز ارزها دقیقه به دقیقه شدیدا در حال تغییر است. با اینکه این بازار در سال جاری مدت طولانی در یک بازار صعوی قرار داشت، اما طی هفته‌های اخیر دچار اصلاحات سخت و ادامه‌دار شد و قطعا در آینده نیز دوباره این اتفاق خواهد افتاد. اندازه خطر متغیر است. BTC، پادشاه ارزهای دیجیتال، بیش از یک دهه است که در این بازار حضور داشته و احتمال ناپدید شدن‌اش نسبت به دیگر رمز ارزها کمتر است. اما خالی از ریسک هم نیست. بنابراین، یکی از نکات مهم خرید بیت کوین این است که به یک درس عبرت برای دیگران تبدیل نشده و پس‌انداز زندگی‌تان را روی هیچ ارزی سرمایه گذاری نکنید.

نکات آموزنده خرید بیت کوین

2. پیش از خرید بیت کوین، تحقیقات کامل انجام دهید

پیش از سرمایه گذاری حجم بالای پول روی هر گونه ارز دیجیتال، ساعت‌ها روی فناوری مربوطه تحقیق کنید تا درک کاملی از ارزش پیشنهادی و خطرات آن داشته باشید (مثلا اینکه قرار است شخص دیگری با قیمت بالاتر آن را از شما بخرد، یک ارزش پیشنهادی نیست). تمام مطالب مربوط به موضوع را مطالعه کنید. در انجمن و لیست ارسال ایمیل توسعه‌دهندگان (Developer Mailing List -لیستی از آدرس و نام افراد علاقه‌مند که اطلاعات مربوط به پروژه برای آن‌ها ارسال می‌شود) در تکاپو باشید. به پادکست‌ها گوش کنید. از کتابخانه کتاب قرض بگیرید؛ البته نه تنها کتاب مربوط به رمز ارزها، بلکه موضوعاتی مانند رمزنگاری، نظریه بازی و اقتصاد را بخوانید.  اگر در محل زندگی‌تان شرایط کووید-19 اجازه می‌دهد، در گردهمایی‌های محلی حضور یابید. تا می‌توانید سوال بپرسید. اگر چیزی که می‌خوانید را متوجه نمی‌شوید، از سوال پرسیدن نترسید. اگر باز هم درک موضوع دشوار بود، فکر نکنید که مشکل از شماست، گاهی اوقات مردم حرف‌های نامفهوم و بی‌ربط می‌زنند. افراد بی‌ریا با زمان‌گذاشتن برایتان به شما کمک خواهند کرد، اما حتی مراقب افرادی که صرفا به دنبال قانع کردن شما به خرید چیزی هستند که خودشان دارند، باشید. حتی اگر قانع هم شدید، افراد شکاک را پیدا کرده و حرف آن‌ها را هم در نظر بگیرید. به قول جان استوارت میل (John Stuart Mill): کسی که فقط یک طرف ماجرا را می‌داند، چیزی زیادی نمی‌داند. زمانی که فکر کردید دیگر چیزی برای تحقیق و جستجو باقی نمانده، باز هم تلاش کنید. احتمالا چیزهای دیگری هم پیدا خواهید کرد.

3. در برابر ترس از دست دادن (فومو) مقاومت کنید

اگر تنها دلیل شما از سرمایه گذاری این است که چیزی را از دست ندهید، تنها چیزی که از دست نمی‌دهید باختن همه چیز است. ترس از دست دادن یا همان فومو (FOMO)، یکی از راه‌های حتمی تباه کردن ثروتی است که احتمالا طی سال‌ها به‌دست آورده‌اید. مشکل این است که همان اول باید درباره واکنش غریزی تحقیق کنید. معامله از روی غریزه یا احساس، سریعا به دلشوره ختم خواهد داشت. یکی از نکات مهم خرید بیت کوین برای سرمایه گذاران، این است که باید نسبت به سرمایه گذاری خود آگاه باشند. مثلا باز کردن یک اپلیکیشن و تماشای رشد 30 درصدی یک ارز طی 24 ساعت گذشته، اسمش تحقیق نیست. ممکن است شما آن فرد ناآگاه خریدار یک ارز رو به سقوط باشید. هر رمز ارزی حتی بیت کوین، یک سری پامپ‌کننده (مروجین بی‌شرم) دارد. تسلیم فشارهای این افراد نشوید. اینجا مدرسه نیست. مستقل از دیگران فکر کرده و مزایای سرمایه گذاری مورد نظر را ارزیابی کنید. دوباره و دوباره تحقیق کنید.

نتیجه گیری:
فرقی نمی‌کند که از چه نوع استراتژی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید، باید حتماً مسائل امنیتی و مدیریت ریسک در صدر اولویت‌های شما باشد. بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است که در آن هم پتانسیل و هم پتانسیل ضرر بسیار بالاست. از همین رو تریدرهای تازه‌وارد نباید با رقم‌های بالا وارد معاملات شوند. حتی تریدرهای حرفه‌ای هم باید تنها مبالغی را وارد این بازار کنند که در صورت از دست دادن تمام آن‌ها هیچ مشکلی برای زندگی شخصی‌شان پیش نیاید.
 

بالا