ارز دیجیتال

الگوریتم پنگوئن چیست؟

1401/11/23 0

یکی از مهمترین بخش های طراحی سایت مدیریت محتوا و سئو سایت میباشد که کیفیت آنها توسط الگوریتم های مختلف گوگل بررسی میشود. الگوریتم پنگوئن یکی دیگر از تعداد زیادی الگوریتم‌های موتور جستجو گوگل می‌باشد که برای ارزیابی سایت‌ها و رتبه دهی به آنها از نظر سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بالا بردن رتبه سایت خود و در امان ماندن از پنالتی‌ها و جریمه‌های گوگل، شناخت الگوریتم‌های بهینه سازی آن و چگونگی کارکرد آنها مهم است. امروز قصد داریم در مورد این الگوریتم بیشتر بحث کنیم و ببینیم الگوریتم پنگوئن چیست، علت ایجاد این الگوریتم چیست و غیره. 

تاریخچه الگوریتم پنگوئن :

در اوایل گوگل به سایت‌هایی که لینک‌ها بیشتری را به خود اختصاص داده بود بهای بیشتری می‌داد و این سایت بیشتر در نتیجه جستجو آنها نمایش داده می‌شدند. همین اهمیت گوگل به لینک‌ها بود که وب مسترها را ترغیب به استفاده از روش‌های بلک سئو مثل لینک سازی‌های غیر طبیعی و اسپم کرد. گوگل در ابتدا برای مبارزه با این مورد از الگوریتم پاندا برای تشخیص محتوای بی اساس و بی کیفیت استفاده کرد. ولی الگوریتم پاندا به تنهایی قادر به کنترل ابن نابسامانی نبود تا اینکه در سال 2012 گوگل از الگوریتم پنگوئن خود برای مقابله با لینک‌های ساختگی و اسپم رونمایی کرد.

الگوریتم پنگوئن :

همان طور که اشاره شد، الگوریتم پنگوئن بر کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات نظارت میکند. اما چرا بک لینک هایی که یک صفحه میگیرد انقد مهم است. زمانی که فقط الگوریتم پاندا فعال بود و هنوز الگوریتم پنگوئن به روی کار نیامده بود، وب مسترها  فقط با تولید محتوای طولانی و بلند و قرار دادن چند کلیدواژه در آن می‌توانستند محتوای خود را به صفحه اول موتور جستجو گوگل برساند. گوگل برای اینکه بتواند از میان این همه محتوا، محتوای برتر را تشخیص دهد، نیاز به ابزاری داشت تا بتواند ارزش و اهمیت آن را بسنجد. کاری که بک لینک برای گوگل انجام میداد. وقتی سایت‌های دیگر به یک صفحه لینک می‌دهند نشان دهنده بارز و با کیفیت بودن محتوای آن سایت است. واگرنه کسی حاظر به لینک دادن به یک سایت بی کیفیت با محتوای ضعیف نیست. بنابراین هر بک لینک می‌تواند یک رأی مثبت برای صفحه مقصد در نظر گرفته شود. و هر چه تعداد رأی‌های یک صفحه بیشتر باشد به معنی کیفیت بهتر محتوای آن صفحه میباشد. البته الگوریتم پنگوئن علاوه بر تعداد بک لینک به ارزش و کیفیت آن‌ها نیز امتیاز میدهد. به زبان ساده گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر  و با کیفیت به مراتب ارزش بیشتری خواهد داشت نسبت به گرفتن بک لینک از یک سایت اسپم و بی کیفیت. این الگوریتم طوری برنامه‌ریزی شده تا بتواند بک لینک‌های مصنوعی و غیر واقعی اسپم را که توسط وب مسترها ساخته شده‌اند را شناسایی کند. برای مثال وقتی شما بک لینک‌های سایتتان را فقط در سایت‌های بسیار معتبر قرار می‌دهید یا از انکرتکست‌های مشابهی استفاده می‌کنید این میتواند الگوریتم پنگوئن را نسبت به آن محتوا حساس کند. 

هدف الگوریتم پنگوئن :

الگوریتم پنگوئن علاوه بر بررسی کیفیت بک‌لینک‌های یک صفحه، سایت‌هایی که اقدام به گرفتن بک لینک از سایت‌های اسپم و نامعتبر و یا سایت‌های PBN و یا وبلاگ‌های شخصی به صورت بلک سئو می‌کنند را شناسایی کرده و آن صفحه را جریمه می‌کنند. از آنجایی که الگوریتم پنگوئن صفحه به صفحه یک سایت را بررسی می‌کند، فقط صفحات خاطی را جریمه می‌کند و نه کل سایت را. ولی ازآنجاکه رتبه کل سایت متأثر از رتبه تک‌تک صفحات آن است، افت رتبه یک یا چند صفحه از یک سایت به مرور و با گذشت زمان روی کل سایت اثر خواهد گذاشت و باعث افت رتبه سایت خواهد شد.

حساسیت های الگوریتم پنگوئن :

•    لینک سازی های غیر طبیعی و اسپم :
شما زمانی می‌توانید اقدام به لینک سازی کنید که سایت شما از نظر محتوا و کیفیت غنی و بی نیاز باشد. یک سایت نو پا با تعداد زیاد بک لینک از نظر الگوریتم پنگوئن غیر طبیعی جلوه کرده و باعث حساس شدن الگوریتم پنگوئن میشود. از طرفی لینک گرفتن از سایت‌های نا معتبر و مزرعه لینک‌ها برای الگوریتم پاندا تشخصی داده و صفحه خاطی را پنالتی می‌کند.
•    استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی :
استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در متن برای لینک دادن هم یکی از مواردی است که الگوریتم پنگوئن را حساس می‌کند. باید تلاش شود متن استفاده شده برای انکر تکست بک‌لینک تکراری نشود و سعی شود از کلمات مترادف برای آن استفاده شود. از طرفی صفحه مقصد هم نباید پر از کلمات کلیدی باشد تا الگوریتم پاندا نسبت به آن حساس نشود.

به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن :

زمانی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. طبق آمار رسمی گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج تأثیر داشت. البته تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم تأثیرات بیشتری از خود نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به‌روز رسانی‌های این الگوریتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با این به‌روزرسانی 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

نتیجه گیری :

شناخت الگوریتم‌های مختلفی که از طرف گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها استفاده می‌شود، یکی از موارد مهم راه اندازی و اداره یک سایت است. در این مقاله به شناخت یکی از این الگوریتم‌های پرداختیم و بار دیگر به این مسئله پی بردیم که گوگل میانه خوبی با محتوای نامعتبر و اسپم ندارد. الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم‌هایی است که نسبت به لینک یازهای فیک و غیر طبیعی و اسپم حساس است.


 

بالا