روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا

1402/09/07 0

روش پژوهش (Research Methodology) در تولید محتوا کوششی نظام‌مند جهت دستیابی به هدف پژوهش است. روش معادل فارسی واژه method (مشتق از واژه یونانی rσοО یعنی در طول و taεm یعنی راه)  به معنای دقیق “در پیش گرفتن راهی” و یا معین کردن گام‌هایی است که برای رسیدن به هدف باید با نظمی خاص برداشت. پژوهش و روش علمی اگر یک چیز نباشند کاملا نزدیک و وابسته به یکدیگرند. روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص ساختن یک موقعیت نا معین است.در نهایت باید اذعان نمود دستیابی به هدف‌های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرید. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار می‌یابد نه موضوع پژوهش. برخی را عقیده بر این است که علم همان روش است. در هر حال می‌توان به خوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دست آورد‌های هر پژوهش علمی به همان نسبت حائز ارزشند که با روش‌هایی درست اخذ شده باشند. از رهگذر پژوهش و تجربه است که نا آزموده در بوته آزمایش قرار میگیرد و در ژرفنای تاریک نا آگاهی، بارقه روشن اکتشاف و آگاهی تلألو می‌یابد. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، پژوهشگر را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می‌رساند. به کارگیری آزمون‌های آماری مناسب با روش پژوهش منجر به حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده می‌گردد. اگر یک مطالعه با روش علمی و مبتنی بر روش تحقیق صحیح صورت گیرد صحت و دقت داده‌های برآورد شده بسیار بیشتر خواهد شد.

آشنایی با روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا:

همانطور که گفته شد، روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا به نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا کمک می کند تا با داشتن اطلاعات کافی یک محتوای با کیفیت تولید کرده و اعتماد مخاطبان و کاربران را به خود جلب کنند. اگر می خواهید یک محتوای با کیفیت تولید کنید، سعی کنید با روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا آشنا شوید. در ادامه برخی از روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا را بررسی می کنیم:

• تحقیق بر اساس هدف

یکی از بهترین روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا، تحقیق بر اساس هدف است. تحقیق بر اساس هدف به روش کاربردی و بنیادی تقسیم می شود. با این کار شما می توانید به شکل بهتری اطلاعات لازم برای تولید محتوا را جمع آوری کنید و یک محتوای کامل و جامع تولید کنید. با این کار دیگر نیاز نیست از محتواهای سایت دیگر کپی کنید و مقالات و محتواهای شما یونیک می شوند.

• جمع آوری داده و اطلاعات

یکی دیگر از بهترین روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا، جمع آوری داده و اطلاعات است. بهتر است بدانید، جمع آوری داده و اطلاعات یکی از کارهای ضروری برای تولید محتوا است. اگر از این روش استفاده نکنید و اطلاعات لازم را جمع آوری نکنید، نمی توانید محتواهای کامل و با کیفیتی را تولید و منتشر کنید. با این کار محتواهای سایت شما مورد توجه مخاطبان زیادی قرار می گیرند.

• روش تحقیق پیمایشی

روش تحقیق پیمایشی نیز یکی دیگر از اصلی ترین روش های تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا است. در این روش محقق یا نویسنده سعی می کند اطلاعات لازم درباره اعتقادات، رویکردها، مشخصات فردی و اجتماعی و.... را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد تا یک محتوای با کیفیتی تولید کند. روش تحقیق پیمایشی به روش روش طولی و مقطعی تقسیم می شود. نویسندگان با توجه به موضوع مورد مطالعه خود از یکی از روش های طولی یا مقطعی برای جمع آوری اطلاعات لازم برای تولید محتوا استفاده می کنند. در روش طولی، محقق ها یا نویسنده های مقالات، موضوع مورد نظر خودشان را برای طولانی مدت مورد بررسی قرار می دهند و می توانند به نتیجه های عالی و خوبی دست یابند. در تولید محتوا استراتژی های تولید محتوا بسیاری وجود دارد که برای تولید محتوا تاثیر گذار داشتن یک استراتژی مناسب بسیار مهم است.

نتیجه گیری:
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می‌‌رود. روش تحقیق مجموعه‌‌ای از قواعد، ابزار و راه‌‌های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. به طوری که انتخاب متدولوژی تحقیق یکی از مهمترین و فنی‌‌ترین مراحلی است که پژوهشگر باید با حساسیت ویژه، ابزاری مناسبی برای گردآوری داده‌‌ها طراحی شود و با انتخاب نمونه آماری، داده‌های نگرشی و جمعیت‌شناختی مورد نیاز جمع‌آوری گردد. علاوه بر این، انتخاب روش پژوهش مناسب امری دشوار و مهم است. همچنین شناخت روش‌‌های پژوهش و آگاهی از دقیق بودن آنها از حساسیت بیشتری برخوردار می‌‌باشد.
 

بالا