ارز دیجیتال

تولید محتوا چه کاربردی دارد؟

1401/11/04 0

در چند سال اخیر بنا به پیشرفت تکنولوژی و امکان راه اندازی یک کسب و کار دیجیتال، بحث شیرین تولید محتوا و کاربردهای آن مطرح شده است، که هر فردی را در زمینه فعالیت خود مطرح کرده، اینکه تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد. و باعث تعامل موثری بین مشتری و خدمات دهنده شود. اگر بخواهیم تعریف درستی از تولید محتوا داشته باشیم باید بگوییم که تمام مطالب قرار داده شده در وب سایت مثل ویدیوها، تصاویر و حتی پادکست هایی که گوش میدهیم، همه به عنوان محتوای آن سایت شناخته می شوند.

تولید محتوای سایت چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل یک وب سایت موفق، محتوای مفید و سئو شده در آن سایت می باشد. به کمک محتوای مفید و کاربر پسند زمان سپری شده کاربر در داخل سایت افزایش یافته و این خود دلیل بر افزایش رتبه وب سایت در موتور های جستجو می شود. محتوا می تواند به صورت نوشتاری، صوتی، تصویری و . . . باشد. به کمک محتوای قرار داده شده در وب سایت می توانیم نیاز کاربر را برطرف کنیم، که این عمل خود باعث جذب مخاطب بیشتری می شود. بطور مثال اگر در وب سایت خود محصولاتی را برای فروش گذاشته باشید، می توانید با استفاده از تولید محتوای مناسب و کارآمد، جزییاتی متناسب با محصول خود باعث برطرف شدن هرگونه شبه و سوال سوی خریدار را برطرف کنید. 

چرا تولید محتوا مهم است؟

بنا به توضیحات بالا متوجه شدیم که تولید محتوا چیست و چه اهمیتی در کسب و کار ما می تواند ایفا کند. به کمک تولید محتوای مناسب می توانید از طریق سوالات مرتبط، برخی مشکلات مخاطبین را پاسخگو باشید. وقتی که شما دانش خودتان را رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید، مخاطب به احتمال زیاد به فرمایشات شما ارزش قائل خواهد شد. محتوای مناسب و کاربردی باعث آگاهی کاربر می شود. از آن جایی که محتوا ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ می باشد، منجر به افزایش بازدید و درخواست مشتریان می شود که این نتیجه ای بجز افزایش درآمد و شناخته شدن کسب و کار شما در پی نخواهد داشت. 

چند دلیل مهم برای تولید محتوا :

•    مخاطب می تواند زمان بیشتری را برای کسب و کارتان صرف کند. 
•    باعث ایجاد رقابت سعودی در بازار می شود. 
•    باعث جلب اطمینان مخاطبان می شود. 
•    مشتری هایی با پتانسیل خرید بالا را جذب کسب و کارتان خواهد کرد. 
•    محتوای متناسب با کسب و کارتان باعث می شود قطب تاثیر گذار در صنعت خود باشید. 
•    محتوای با کیفیت باعث می شود که نام تجاری یا برند شما بین مصرف کننده گان خدمات شما مطرح و زبانزد شود.
•    در مسیر بازاریابی، قطعا باعث کاهش هزینه های تبلیغاتی می شود. 

بازاریابی از طریق تولید محتوا باعث افزایش 2 الی 3 برابری مشتری نسبت به بازاریابی سنتی در پی خواهد داشت. چرا که در بازاریابی از طریق محتوا 70 درصد از هزینه های بازاریابی سنتی کاهش خواهد یافت. کسب و کارهای کوچک بعد از آشنایی با بازاریابی محتوا به طور چشمگیری شاهد نزدیک به 130 درصد افزایش در فروش و جذب مشتری پتانسیل دار در بازار خود خواهند بود. درصد زیادی از خرید های انجام شده توسط خواننده های وبلاگ انجام می شود. بنابر موارد ذکر شده، تولید محتوای مناسب اساس رشد تجاری شماست. حال سوالی که مطرح میشود این است که "چطور تولید محتوای درستی داشته باشیم" جواب واضح است: اولین قدم داشتن استراتژی و برنامه ریزی دقیق می باشد.

اصول تولید محتوای مناسب :

اگر ما محتوا را گیاه و تولید محتوا را مراقبت از گیاه در نظر گرفته باشیم، شما موظف هستید که هر روز از گیاه خود مراقبت کنید تا در نهایت گیاه شما ریشه افکنی کند، و شما در مدت زمان کوتاهی شاهد نتیجه همه زحماتتان خواهید شد. ولی اگر مراقبت های لازم به عمل نیاید، مطمعنا گیاه پژمرده خواهد شد. برای بسیاری از افراد سوالی پیش خواهد آمد که " چگونه تولید محتوا کنیم؟ " از جمله سوال های بسیار مهمی است که متاسفانه افراد فعال زیادی در این حوزه به نکات کلیدی و مهم هیچ اشاره ای نداشته اند.
 
 ما در ادامه می خواهیم شما را با 5 نکته اساسی و مهم تولید محتوای اصولی آشنا کنیم:

•    تولید محتوای مرتبط با کسب و کارتان
زمانی که حرف از تولید محتوای مناسب برای کسب و کارتان می شود، باید در نظر گرفت که از طریق محتوای تولید شده، شما باید بتوانید مشتری را جذب و نگهداری کنید. محتوای شما همانند بذری کاشته شده در خاک می باشد که از لحظه تولید شروع به ریشه افکنی در خاک می کند. به عنوان مثال، اگر وب سایت فروش محصولات دام و طیور داشته باشیم، حتما باید تمام محتوا درباره مبحث دام و طیور به همراه توضیحات تکمیل کننده باشد.

•    رعایت اهداف تولید محتوا
محتوای تولید شده حتما باید در حوزه فعالیت کسب و کار شما و در موازات اهداف بازاریابی شما باشد، و اطلاعات دقیق و درستی را به خوانندگان ارائه دهد، که عامل موثر در جذب بازدیدکننده خواهد شد. باید با مطالب خود آن خلا و نیاز بازار را جوابگو باشید، تا یکی از ماندگارترین ها در حوزه خود باشید.

•    جامعه هدف خود را بیابید
در تولید محتوا بیشتر از آن که بخواهید به استراتژی خود متکی باشید باید در نظر داشته باشید که افراد یا جامعه هدف شما چه کسانی هستند و برای چه مخاطبانی تولید محتوا می کنید:

  • باید بدانید که با چه دسته از افراد در تعامل هستید
  • باید با مطالب مورد نیاز هر دسته از افراد آشنایی داشته باشید
  • و در آخر جامعه هدف خود را بیابیم

یک نکته بسیار ریز و مهم در مسیر موفقیت استراتژی تولید محتوا این می باشد که مخاطب طی مطالعه محتوای تولید شده باید احساس صمیمیت داشته باشد، و حس کند که مستقیم با خود او مکالمه می شود. تنها راه موثر در این بحث این است که با بازدیدکنندگان خود مستقیم در تعامل باشید. از سوالات و مشکلات پیش آمده برای مخاطبین با خبر باشید و آن ها را مدیریت کنید.

•    محتواهای تولید شده خود را بررسی کنید
با گذر زمان و تولید محتوا های زیاد شما باید بر روی تمام محتوا های تولید شده خود کنترل و بازرسی داشته باشید، که آیا از استراتژی و اهداف بازاریابی تولید محتوا تبعیت می کنند؟ آیا مخاطبان با محتوای تولید شده شما توانسته اند ارتباط موثر برقرار کنند؟ برای جمع آوری تمامی اطلاعات، لازم است که به حسابرسی محتوا اقدام کنید. در حالی که حسابرسی محتوا ممکن است کسل کننده و زمان بر به نظر برسد، ولی در نهایت زحمات شما منجر به افزایش تعداد بازدید و افزایش ترافیک خواهد شد.

•    قالب متناسب با محتوا را انتخاب کنید
یادتان باشد گفتیم که جامعه هدف خود را مشخص کنید که شما برای آن دسته از افراد تولید محتوا می کنید. فرمتی که برای انتقال محتوای خود انتخاب می کنید ممکن است که یک پست وبلاگ، اسلاید تصویر، ویدیو، کتاب الکترونیکی ، پادکست یا مواردی باشد که می تواند نسبت به خلاقیت شما متغیر باشد. برای انتخاب فرمت مناسب باید سوالاتی را از خود بپرسیم که:

  • آیا مخاطبین به آسانی می توانند به محتوای تولید شده دسترسی داشته باشند؟
  • مخاطبین شما برای مطالعه و جذب اطلاعات معمولا از چه متدی استفاده می کند؟
  • آیا محتوای تولید شده شما می تواند از لحاظ کیفیت مطالب با رقیبان خود به رقابت در بیاید؟

کلام پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مبحث تولید محتوا و کاربردهای آن و تاثیر آن بر روی مخاطبین، آشنا کنیم. هدف از تولید محتوا جذب بازدیدکننده و ارائه توضیحات دقیق در مورد خدمات ارائه شده در داخل وب سایت می باشد، که با توجه به نیاز کاربران و ایجاد رقابت سالم و سعودی در حوزه کسب و کار خود، می توانیم محتوای تولید شده و البته مخاطبین جامعه هدف را مدیریت کنیم. به همراه افزایش بازدیدکننده سایت متقابلا درصد مشتری هایی با پتانسیل خریداری بالا از محصولات و خدمات به سمت کسب و کار ما روانه خواهد شد. 

بالا