ارز دیجیتال

طراحی سایت چیست؟

1401/11/01 0

با ورود کسب و کارهای امروزی به دنیای دیجیتالی و اینترنتی، توجه عموم مردم به سمت وب سایت ها و کاربردهای آن و اینکه چگونه ساخته می شوند جلب شده است. امروزه هیچ کس نمیتواند منکر اهمیت اینترنت و کسب و کارهای فعال در این حوزه شود. لذا شناخت کامل این حوزه برای افراد علاقه مند به کسب و کارهای دیجیتالی خیلی مهم است. امروز قصد داریم شما را با طراحی سایت، مراحل طراحی سایت و مباحثی از این دست آشنا کنیم، که مهمترین قسمت از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است.

طراحی سایت چیست؟

به مراحل طراحی و ساخت یک بستر یا پایگاه بر روی اینترنت برای اطلاع رسانی، ارائه خدمات و یا فروش محصولات را طراحی سایت میگویند. طراحی سایت شامل طراحی و کنار هم قرار دادن صفحات و لایه های مختلف وب به طوری که بتواند درخواست های کاربر را گرفته و خدمات مورد نیاز را ارائه دهد.

تاریخچه طراحی سایت :

تیم برنرزلی آفریننده اولین وبسایت دنیا در سال 1991 می باشد. او اولین کسی است که موفق شد با ابزارهای محدود آن زمان نام خود را به عنوان مخترع وب در تاریخ ثبت کند. وب سایت اون فقط شامل یک صفحه تکی، که شامل چند خط ابر متن و یک ارتباط ایمیلی ساده، بدون هیچ تصویر و رنگ بندی بود که هنوز هم در دسترس است. شاید زمانی که برنرزلی اولین وب سایت دنیا را به ثبت رساند فکرش را هم نمیکرد که یه یک روز دنیای وب به اینجا برسد.

مراحل طراحی سایت :

پس از مشخص کردن نقشه کلی سایت، نوع سایت و کلیات معمولا طراحی سایت در سه مرحله اصلی انجام می شود:

•    طراحی قالب سایت
این بخش از سایت همان قسمتی گرافیکی سایت است، که کاربر مشاهده میکند که به آن بخش front-end سایت نیز گفته می شود این قسمت توسط ابزارهایی مثل HTML و CSS طبق نیاز و نوع کسب و کاری که قرار است راه اندازی شود تنظیم و طراحی میشود.

•    برنامه نویسی
این قسمت از سایت بخشی است که کاربر آن را نمیبیند و تمام کارها برای پاسخ به درخواست کاربر در آنجا اتفاق می افتد. این بخش را Back-end هم می نامند و معمولا با استفاده از نرم افزارهای مدیریت محتوا و یا فریم ورک های اختصاصی این حوزه و با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور راه اندازی می شود. در این قسمت پویا سازی سایت با توجه به قالب طراحی شده انجام می شود.

•    راه اندازی
پس از طی مراحل ذکر شده سایت شما برای قرار گیری در بستر اینترنت آماده است. شما میتوانید در این مرحله با پرداخت هزینه و تهیه سرویس متناسب با سایت خود از سرویس دهنده های هاست و دامین، سایت خود را بر روی آن آپلود کنید، تا در بستر اینترنت قابل دسترسی باشد.

انواع سایت :

سایت ها را میتوان به دو دسته عمده تقسیم کرد :

•    سایت های Static یا ایستا
محتوای موجود در این نوع سایت ها ثابت بوده و تغییری نمیکنند، اطلاعات یه بار جمع آوری شده و در سایت قرار میگیرد. ایجاد هرگونه تغییر در این نوع سایت ها باید به دست کارشناس طراحی سایت انجام شود.به بیان دیگر در این نوع سایت ما فقط بخش فرانت اند را داریم.

•    سایت Dynamic یا پویا
محتوای این نوع سایت ها مدام میتواند دستخوش تغییرات شود، و لازم است در کنار طراحی فرانت اند در سمت سرور برنامه نویسی ها و اقدامات مربوطه پویا سازی هم انجام شود. در این نوع سایت ها ما فرانت اند و بک اند را باهم داریم، و روند طراحی سایت طوری اتفاق می افتد تا بخش های مختلف ساید قابل تغییر باشد و سایت نسبت به درخواست های کاربر بتواند به صورت پویا عمل کند، و به درخواست کاربر پاسخ مناسبی دهد.

آموزش طراحی سایت :

برای تبدیل شدن به یک طراح وب قدم اول یادگیری مفاهیم و آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای یادگیری طراحی وب می باشد. در ادامه با مراحل ورود به این حرفه بیشتر آشنا می شویم.

•    یادگیری HTML
HTML که مخفف عبارات Hyper Text Markup Language یک "زبان نشانه گذاری ابر متن" می باشد. از این زبان نشانه گذاری برای طراحی کلیات و قسمت های اصلی صفحات وب استفاده می شود، و با استفاده از تگ ها هر آنچه که قرار است در صفحات وب نمایش داده شود مشخص می شود.

•    یادگیری CSS
مرحله بعدی استفاده از زبان CSS  برای فرم دهی و استایل دادن به هرآنچه که با HTML ایجاد شده است می باشد. CSS که کوتاه شده عبارات   Cascading Style Sheetsمیباشد، با استفاده از آن میتوان خصوصیاتی مثل فوت، رنگ، سایز، ابعاد و غیره را نتظیم کرد.

•    یادگیری Javascript
با یادگیری HTML و CSS شما قادر به طراحی سایت های استاتیک خواهید بود ولی این نوع سایت ها امروزه زیاد مورد توجه کاربران نیست. کاربران امروز بیشتر از سایت های پویا و تعاملی استقبال میکنند. برای دستیابی به این خصوصیت هم میتوان از زبان برنامه نویسی javascript استفاده کرد. javacript یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای ایجاد یک سایت پویا است.

•    یادگیری زبان برنامه نویسی سمت سرور
صرفا طراحی یک قالب جذاب پایان کار نیست. امروزه سایت هایی موفق هستند که بتوانند نیازهای کاربر را به بهترین نحو ممکن پاسخ دهند. یکی از اصلی ترین کارها پس از طراحی قالب سایت ایجاد ارتباط بین کاربر و سرور می باشد. برای ایجاد چنین ارتباطی که بتواند درخواست های کاربر را به سرور ارجاع دهد و پاسخ مناسب را به کاربر ارائه دهد، شما نیاز به فراگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور دارید. یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور زبان برنامه نویسی PHP است.

•    آپلود سایت
پس از اتمام طراحی و برنامه نویسی سایت مرحله آخر، قرار گیری سایت بر روی هاست می باشد تا از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی باشد. شما با پرداخت هزینه هاست و دامین میتوانید سرویس مورد نظر خود را تهیه و سایت خود را روی آن آپلود کنید.

سئو سایت :

طراحی و راه اندازی سایت فقط بخشی از مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است. تقریبا می توان گفت که پس از در دسترس قرار گیری سایت در بستر اینترنت و شروع کار سایت کار اصلی یک کسب و کار اینترنتی شروع می شود. و آن تولید محتوا و بهینه سازی سایت می باشد. امروزه دیده شدن و تصاحب رتبه های اول صفحه نخست جستجوگر گوگل تبدیل به یک عرصه رقابتی شده است. ابزاری که شما را در این رقابت یاری میکند. سئو سایت هست. بعد از طراحی و راه اندازی سایت شما باید به فکر تولید محتوا مناسب و سئو شده و یک سایت بهینه باشید. تا بتوانید رشد کنید.

نتیجه گیری :
یکی از مهم ترین بخش از کسب و کارهای اینترنتی طراحی یک سایت مناسب کسب و کار است. داشتن یک سایت جذاب و بهینه که بتواند کسب و کار شما را به بهترین نحو ممکن معرفی کند و به نیازهای کاربر پاسخ دهد. شما میتوانید با گذراندن دوره های آموزش طراحی وب، خود تبدیل به یک طراح وب شده و بنا به نیاز، کسب و کار مورد نظر خود را راه اندازی کنید. و یا حتی میتوانید از خود طراحی سایت درآمد زایی کنید.
 

بالا