ارز دیجیتال

فاد در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1402/02/31 0

بازار جهانی رمزارزها، همچون سایر بازارها، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون قانون‌گذاری‌ها، میزان عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی، فناوری‌های جدید و… قرار دارد. در میان اصطلاحات فنی بی‌شمار و کلمات اختصاری که جامعه ارزهای دیجیتال مطرح می‌کند، دو عامل و مفهوم مهم و کلیدی به نام FUD و FOMO وجود دارند که تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال می‌گذارند. FUD به معنای ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید است و FOMO به معنای ترس از دست دادن فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری است. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با این دو مفهوم کلیدی، به تأثیر آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

فاد در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

احتمالا تا کنون کلمه فومو (FOMO) به گوشتان خورده است. فومو اصطلاحی به معنای «ترس از دست دادن» است که به نگرانی تریدرها از عدم استفاده از فرصت‌های خوب و شانس سودآوری اطلاق می‌شود. اما اصطلاح FUD که مخفف Fear, Uncenrtainty and Doubt است، یعنی نوعی اتفاق منفی همزمان با حرکت قیمت بیت کوین در بازار رخ داده است که تاثیر بزرگی بر کل بازار ارز دیجیتال خواهد داشت. منبع فاد همیشه در حال تغییر، اما تاثیر آن معمولا ثابت است؛ قیمت‌های پایین و بازاری نامطمئن نسبت به اتفاقات گذشته و به دنبال مقصر جلوه‌دادن دیگران. بسیاری از فعالان بازار کریپتو از این اصطلاح برای توصیف هر چیزی که برخلاف بیت کوین یا بازار رمز ارزها حرکت می‌کند، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، طرفداران رمز ارزها مخالفان آن را «فادستر (FUDster)» یا پخش‌کننده فاد می‌نامند. اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که به باور برخی از سرمایه گذاران موفق در تاریخ امور مالی، خود فاد از طریق تحلیل تکنیکال قابل پیش‌بینی است و چرخه جدید همیشه بخشی از رفتار کلی تریدرهاست. مثلا، برنارد باروک (Bernard Baruch)، یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا، گفته «چارت‌ها را به من نشان بده و من خبرها را بهت می‌دهم». اما آیا FUD واقعا قابل پیش بینی است؟

در هنگام رخ دادن فومو و فاد چه باید کرد؟

اکنون که با نمونه‌های فومو و فاد آشنا شدیم و خاستگاه این دو اصطلاح را دریافتیم، در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که در برابر رخ دادن فومو و فاد چه روش‌هایی را باید پیش گرفت و آیا باید بر طبق این احساسات عمل کرد یا خیر. هنگامی که سخن از معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارها به میان می‌آید، همواره بهتر است که احساسات را از تحلیل‌های خود دور نگه داریم. تسلیم شدن به احساساتی همچون فومو و فاد می‌تواند ما را به جای تصمیم‌گیری بر اساس واقعیت‌ها، به اتخاذ این تصمیمات بر اساس احساسات سوق دهد. چنین مدل تصمیم‌گیری‌ای به ندرت نتیجه‌بخش است. روند صعودی دوج کوین که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، نمونه‌ای از کسب سود از طریق فومو برای کسانی است که در زمان مناسب، این رمز ارز را خریداری کرده‌اند. با این حال اگر امروزه از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی پروژه‌های ارز دیجیتال بازدید کنید، افراد زیادی را می‌بینید که سعی در ایجاد فومو برای توکن‌های گوناگون دارند. همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، تقریبا هیچ‌کدام از این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، تحقیقات خود را به طور کامل و دقیق انجام دهید و در نهایت، همان تصمیماتی را اتخاذ کنید که بر اساس بهترین اطلاعات در دسترس شما هستند. با این حال، فومو و فاد را همواره در گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید، زیرا گسترش فاد می‌تواند مانع از افزایش قیمت توکن‌ها در یک پروژه ارز دیجیتال شود و گسترش فومو می‌تواند اثر معکوس آن را از خود نشان دهد.

نتیجه گیری :
به طور کلی ثابت شده که کاهش شدید و ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال موقتی است و بازار تمایل به بازیابی و اغلب رسیدن به رکورد قیمتی جدید دارد. بسیاری از افراد تمام دارایی های خود را در این بازار هنگامی‌ که ترس فروش با قیمت کمتری رخ می‌دهد می‌فروشند. ارزهای دیجیتال نسبت به FUDها آسیب پذیر هستند زیرا دارایی‌های جدیدی هستند که قانون گذاری نشده اند و حجم بازار آنها در مقایسه با بازارهای سنتی بسیار کمتر است. پس فروش سرمایه گذاران و تریدرها تاثیر بسیار زیادی بر روی آنها می‌گذارد. با شناخت دقیق‌تر این بازار می توانید میزان فاد را در ارزهای دیجیتال کاهش دهید و حرفه‌ای تر خرید و فروش انجام دهید.

بالا