ارز دیجیتال

هودل چیست؟

1402/01/14 0

از گذشته‌ی دور تا به امروز، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های افزایش یا حفظ سرمایه، نگهداری یا اصطلاحا هولد کردن Hold دارایی‌های مالی و ارزشمند بوده است. از مهم‌ترین توصیه‌های افراد خبره در دنیای تجارت و سرمایه هم بهره‌گیری از همین روش است. ناگفته پیداست که در زمان درست نیز باید آن دارایی‌ها را فروخت یا تبدیل کرد. این روش در دنیای رمزارز و توکن‌های دیجیتال نیز از روش‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت است. البته هولد کردن در میان کاربران ارز دیجیتال به هودل HODL شهرت دارد. در این مقاله به بررسی مفهوم این استراتژی، علت این نام‌گذاری و مزایا و معایب آن می‌پردازیم و در انتها خواهیم دریافت که برای سوددهی کدام یک از روش‌های هولد کردن، استیک کردن و ترید کردن بهتر خواهد بود؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هودل چیست؟

با کمی دقت در عبارت هودل چیست و با اندکی دانش زبان انگلیسی می‌توان به این نتیجه رسید که کلمه «هودل» بسیار شبیه واژه «هولد» (Hold) در انگلیسی است. این واژه در انگلیسی معانی متعددی دارد اما اصلی‌ترین معنی آن، «نگهداری» است. با این تفسیر، بهترین پاسخ برای پرسش هودل چیست نگهداری از یک یا چند رمز ارز برای بلندمدت است. بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است. اگرچه تریدرهای حرفه‌ای می‌توانند از این نوسانات سود بسیار زیادی کسب کنند اما سایر افراد در این نوسانات معمولا به جای به‌دست آوردن سود، سرمایه خود را نیز از دست می‌دهند. بنابراین، استراتژی «خرید و نگهداری» (Buy and Hold) که یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری رایج در اکثر بازارهای مالی است، در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است. این استراتژی در بازار رمزارزها با عبارت هودل معرفی می‌شود. هودل در واقع همان واژه هولد به معنی نگهداری است که به دلیل اشتباه یکی از کاربران بیت‌کوین به این شکل بیان شده است. در 18 دسامبر سال 2013 یکی از تریدرهای ناشی بیت‌کوین با نام کاربری «GameKyuubi» در تالار گفت‌و‌گوی مجازی «بیت‌کوین‌ تاک» متنی را منتشر کرد که در آن از تصمیمات اشتباهی که برای ترید و معامله ارزهای دیجیتال خود گرفته بود بحث می‌کرد. این کاربر در انتهای متن خود می‌خواست به دیگران بگوید که از این پس تصمیم دارد فقط بیت‌کوین‌های خود را نگهداری کند. او به جای جمله «I AM HOLDING» از «I AM HODLING» استفاده کرد و همین باعث شد عبارت هودل به سرعت در بین جامعه طرفداران بیت‌کوین منتشر شود. از آن روز، از این عبارت برای اشاره به خرید و نگهداری از ارزهای دیجیتال به جای ترید استفاده می‌شود. بعدا این کاربر اعتراف کرد که در زمان نوشتن این متن مست بوده و به همین دلیل این اشتباه رخ داده است.

اصطلاح HODL از کجا به وجود آمد؟

وبسایت بیت کوین تاک که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بستر برای ارتباط کاربران این حوزه با یکدیگر است، افراد زیادی را دور هم جمع می‌کند و اطلاعات زیادی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۳ یکی از کاربران با نام GameKyuubi، پستی با عنوان «I AM HODLING» گذاشت و در توضیحات نوشت که اشتباه تایپی انجام داده و عمدا آن را اصلاح نکرده است. او به همه پیشنهاد داد که از ترید کردن دوری کنند و بیت کوین‌های خودشان را نگه دارند؛ چرا که نگه داشتن بیتکوین برای زمان طولانی سودآور خواهد بود و با فروختن آنها چیزی نصیبتان نخواهد شد. در آن زمان و در ژانویه ۲۰۱۳ قیمت بیت کوین ۱۵ دلار بود و ۱۱ ماه بعد در ابتدای ماه دسامبر همان سال، به ۱۱۰۰ دلار رسید.  صرف نظر از نوسانات کوتاه‌مدت، نوسانات بلندمدت BTC از منطق حرکات کوتاه‌مدت تبعیت نمی‌کند. قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، حدود ۵۲۰۰۰ درصد رشد کرد و سپس بیش از ۸۰ درصد ریزش کرد؛ البته پس از این ریزش وحشتناک نیز قیمت ۱۷ برابر قیمت سال ۲۰۱۱ بود. بنابراین هودلرها در هنگام پیش‌بینی بازار نوسانات بازار را نادیده می‌گیرند. آنها تنها به هولد ارز دیجیتال می‌پردازند که به آنها کمک می‌کند تا از دو اشتباه عظیم اجتناب کنند؛ FOMO (ترس از دست دادن فرصت)، که باعث می‌شود تا در قیمت بالا خرید کنند و FUD (ترس،عدم اطمینان و تردید) که باعث فروش در قیمت پایین می‌شود . برای ماکسیمالیست‌ها بیت کوین (کسانی که تنها بیتکوین را قبول دارند و جزو اولین سرمایه‌گذاران آن هستند)، هودل کردن بیش از یک استراتژی برای جلوگیری از فومو و فاد و دیگر احساسات منفی معنی می‌شود؛ ماکسیمالیست‌ها اعتقاد دارند پادشاه رمز ارزها بالاخره جای ارزهای فیات را می‌گیرد و آینده اقتصاد دنیا را دگرگون می‌کند. بنابراین آنها نرخ تبدیل پول فیات به ارزهای رمزنگاری شده را بی‌ربط می‌دانند.

نتیجه گیری :
در این مقاله بررسی کردیم که هولد ارز دیجیتال چیست. لزومی ندارد صرفاً به صورت هولدر (Holder) یا تریدر (Trader) در بازار رمزارزها فعالیت کنید؛ بلکه این امکان وجود دارد بخشی از سرمایه خود را برای طولانی‌مدت و بخشی دیگر را برای معاملات کوتاه‌مدت در نظر بگیرید. در هر صورت، توجه کنید تا وقتی تورم به‌عنوان بیماری مزمن اقتصاد جهانی شناخته می‌شود، هولدرها در طولانی‌مدت ضرر نخواهند کرد. مشروط بر اینکه روی چیزی سرمایه‌گذاری کنند که واقعاً ارزش ذاتی داشته باشد.

بالا