ارز دیجیتال

عرضه اولیه یا ICO چیست؟

1402/03/22 0

استارت‌آپ‌ها در خرید ارز دیجیتال برای تامین سرمایه اولیه‌ی پروژ‌ه‌های خود اقدام به عرضه اولیه ارز دیجیتال (Initial Coin Offering) می‌کنند. به این ترتیب که افراد مختلف مبالغی برای سرمایه‌گذاری در اختیار صاحبان پروژه قرار می‌دهند و در ازای آن توکن بلاک چین پروژه‌ی جدید را دریافت می‌کنند. این روش تا حدودی مشابه عرضه اولیه سهام (IPO) است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که ico چیست و نحوه خرید آن خواهیم پرداخت.

عرضه اولیه یا ICO چیست؟

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) یا همان آی‌سی‌او (ICO)، روشی برای جذب سرمایه و فرصتی برای سرمایه‌گذاری است که در آن توکن‌ها (همان ارزهای دیجیتال) یک پروژه، پیش از راه‌اندازی پروژه فروخته می‌شوند و افراد می‌توانند با خریدن توکن‌ها در آن سرمایه‌گذاری کنند. در ICO توکن‌های یک پروژه مبتنی بر بلاک چین در آینده کاربرد خواهند داشت که باعث می‌شود از نظر تئوری در صورت موفقیت پروژه، ارزش آن‌ها نیز بالا برود. مشارکت‌کنندگان با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر (اغلب بیت کوین یا اتریوم) یا ارزهای رایج (دلار یا یورو) در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در قبال پول‌هایشان توکن دریافت می‌کنند. ICO شباهت‌های زیادی با عرضه اولیه سهام (IPO) دارد.

نحوه عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) :

هنگامی که یک استارتاپ ارزهای دیجیتال می خواهد از طریق ICO پول جمع آوری کند، معمولاً یک وایت پیپر ایجاد می کند که نشان می دهد پروژه در مورد چیست؟ چه نیازی پس از اتمام برآورده می کند، چه مقدار پول مورد نیاز است، چه تعداد از توکن های مجازی را بنیانگذاران نگه می دارند، چه نوع پولی پذیرفته می شود و کمپین ICO چقدر طول می کشد. در طول کمپین ICO، علاقه مندان و حامیان پروژه برخی از توکن های پروژه را با پول فیات یا ارز دیجیتال خریداری می کنند. این کوین ها به عنوان توکن به خریداران معرفی می شوند و شبیه سهام یک شرکت است که در جریان عرضه اولیه سهام به سرمایه گذاران فروخته می شود. اگر پول جمع آوری شده حداقل بودجه مورد نیاز شرکت را برآورده نکند، ممکن است پول به حامیان بازگردانده شود. در این مرحله، ICO ناموفق تلقی می شود. اگر شرایط مورد نیاز بودجه در بازه زمانی تعیین شده برآورده شود، پول جمع آوری شده برای پیگیری اهداف پروژه استفاده می شود. اگرچه ICO ها تنظیم یا قانونگذاری نمی شوند، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) می تواند مداخله کند.

مزایا و معایب ثبت نام ارز دیجیتال در عرضه اولیه :

عرضه اولیه ارز دیجیتال، به طبع مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ کسانی که قصد دارند در این حوزه قدم بگذارند، لازم است که از آن آگاه باشند. از جمله بزرگ‌ترین معایب خرید کوین پیش از ورود رسمی آن به بازار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ریسک بالای این امر به جهت افت و خیز قیمت.
•    هیچگونه تضمینی وجود ندارد که بعد از اتمام پروژه، ارز دیجیتال تازه را دریافت نمایید، به عبارت دیگر، ممکن است صاحبان پروژه صرفا کلاهبردار باشند و سرمایه شما را به باد بدهند.
•    اکثر این پروژه‌های تازه، موفقیت خاصی به دست نمی‌آورند و صرفا آوازشان از دور خوش است!

اما در کنار خطراتی که هم اکنون ذکر شد، ico می‌تواند مزایای زیر را نیز به همراه داشته باشد:
•    هیچگونه محدودیت، تشریفات یا خط قرمزی برای خرید وجود ندارد.
•    تنها دسترسی به اینترنت و حضور در صرافی ارز دیجیتال برای خرید در عرضه اولیه، کافی است.
•    اگر واقعی باشند و پروژه طبق انتظار پیشرفت کند، سوددهی و بازدهی آن بسیار بالاست.

ICO چگونه کار می‌کند؟

در پاراگراف قبل سوال ICO چیست را به طور کامل پاسخ دادیم. سوال دیگری که ذهن اکثر سرمایه‌گذاران را درگیر می‌کند، نحوه کار عرضه اولیه ارز دیجیتال است. زمانی که یک شرکت نوپا در حوزه رمزارزها می‌خواهد از طریق ICO تامین مالی کند، معمولا در قدم اول اقدام به انتشار «سفیدنامه» (Whitepaper) می‌کند. سفیدنامه حاوی اطلاعات مهمی برای سرمایه‌گذاران است. چند مورد از این اطلاعات در ادامه آمده است:
•    پروژه شرکت در مورد چیست.
•    پروژه چه مشکلی را قرار است حل کند.
•    چه مقدار پول نیاز است.
•    بنیان‌گذاران پروژه چه مقدار ارز دیجیتال برای خود نگه می‌دارند.
•    خرید عرضه اولیه با چه نوع پولی قابل انجام است.
•    عرضه اولیه ارز دیجیتال چه مدت طول خواهد کشید.
در طی مدت زمانی که عرضه اولیه ارز دیجیتال برقرار است، علاقه‌مندان و طرفداران پروژه مقداری از توکن‌های پروژه را با «پول فیات» (Fiat Money) یا ارز دیجیتال خریداری می‌کنند. منظور از پول فیات، پول رایج کشورهای مختلف مثل دلار، یورو و ریال است. توکن‌های خریداری شده به سرمایه‌گذاران داده می‌شود و داشتن آن‌ها‌ مانند داشتن سهام شرکت‌های بورسی است. در صورتی که پول جمع‌آوری شده حداقل مورد نیاز شرکت را برآورده نکند، ممکن است پول به حساب سرمایه‌گذاران برگردانده شود. در این صورت، عرضه اولیه ارز دیجیتال با شکست روبه‌رو می‌شود. اما اگر منابع لازم برای شرکت، در طی بازه زمانی مشخص شده تامین شد، ICO موفق بوده و پول جمع‌آوری شده برای اهداف تعیین شده پروژه خرج می‌شود.

نتیجه گیری :
شاید اگر ۱۰ سال قبل از رسیدن قیمت بیت کوین (BTC) به مرز ۷۰ هزار دلار سخن می‌گفتیم، با استقبال چندانی مواجه نمی‌شدیم! امّا اکنون باید پذیرفت که دنیای کریپتو روزانه درحال توسعه بوده و با پذیرش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، شاهد تسریع این روند بوده‌ایم. به سبب همین پیشرفت روزافزون، ما موظف هستیم تا همواره در گسترش دانش خود بکوشیم. این کار با یادگیری مفاهیم گوناگون مرتبط با دنیای کریپتو انجام پذیر است. بنابراین امروز با یکی از ساده و در عین حال مهم ترین اصطلاحات این دنیای پر رمز و راز آشنا شدیم.

بالا