ارز دیجیتال

IGO چیست؟

1402/01/07 0

بازی‌های مبتنی بر بلاک چین در طول دو سال اخیر به ترند روز بازار و فضای کریپتو مبدل شده‌اند. بازی‌هایی همچون اکسی اینفینتی، زد ران و همسایه من آلیس مخاطبان زیادی به دست آورده‌اند و اکوسیستم‌هایی همچون گالا گیمز، YGG و انجین سرویس‌های انحصاری مبتنی بر بازی ارائه می‌دهند. اما این تازه شروع ماجرا است و به نظر می‌رسد وارد عصر بازی‌های بلاکچینی شده‌ایم.

IGO چیست؟

لانچ پدهای عرضه اولیه بازی (IGO) جدیدترین روند در دنیای ارزهای دیجیتال هستند و مفهوم آن شبیه به عرضه اولیه کوین یا (ICO) است. تنها تفاوت این است که IGO ها پلتفرم میزبان پروژه های بازی است که بر اساس NFTها یا توکن ها به عنوان ارز درون بازی و پاداش آنها ایجاد می شوند. در واقع تفاوت بزرگ این دو در این است که شما روی یک بازی مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری می کنید. شما قبل از شروع پروژه‌ های بازی در آنها سرمایه‌ گذاری انجام می دهید. در IGO، سرمایه‌ گذاران می ‌توانند سرمایه خود را در پروژه‌ های بازی ارائه شده توسط لانچ ‌پدهای IGO بگذارند و پس از راه‌ اندازی و لیست شدن پروژه بازی در صرافی‌ های بزرگ ارز دیجیتال یا محبوبیت روزافزون در جامعه بازی ‌سازان، انتظار بازگشت سرمایه قابل توجهی داشته باشند. هدف از پیشنهادات اولیه بازی، جمع آوری سرمایه برای مراحل بعدی بازی از جمله توسعه، بازاریابی و غیره است. این به معنای سرمایه گذاری در مراحل اولیه است و البته قبول این پیشنهادات، خطراتی نیز به همراه دارد زیرا هیچ تضمینی برای تکمیل پروژه وجود ندارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مزیت اصلی سرمایه ‌گذاری زودتر در بازی این است که شما توکن آن را با کمترین قیمت ممکن بخرید و در نتیجه، می ‌توانید انتظار داشته باشید که ارزش توکن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. قانون اصلی کسب سودهای بزرگ (از نظر درصدی) در ارزهای دیجیتال این است که زودتر شروع به کار کنید قبل از پامپ قیمت و شما نمی‌ توانید زودتر از این وارد پروژه شوید، مگر اینکه یکی از توسعه دهندگان باشید. لانچ پد: لانچ پدها پلتفرم هایی هستند که برای راه اندازی پروژه های جدید طراحی شده اند. آنها می توانند در بلاک چین های مختلف مانند اتریوم، BSC، کاردانو و غیره باشند.

مزایای خرید عرضه اولیه بازی :

هر سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی پرریسکی، مزایا و معایبی دارد. خرید رمزارز از رویدادهای عرضه اولیه بازی هیجان‌انگیز است اما بسیار پرریسک خواهد بود. در واقع شما روی یک دارایی ناشناخته سرمایه‌گذاری کرده‌اید و نمی‌دانید آینده آن چه خواهد شد. حتی نمی‌دانید افزایش قیمت احتمالی چقدر دوام خواهد داشت یا چند سرمایه‌گذار توکن‌های پروژه مورد نظر را خریداری کرده‌اند. از این جنس سؤالات بی‌پاسخ در رویدادهای عرضه اولیه توکن بازی فراوان است. با این حال در موارد متعددی شاهد افزایش قیمت توکن IGO پس از مدت کوتاهی بوده‌ایم.

معایب عرضه اولیه توکن بازی :

در برخی موارد بازی معرفی‌شده هیچ وقت عرضه نشده است و تمام سرمایه‌گذاران پول خود را از دست داده‌اند. در موارد دیگری شاهد سقوط سریع قیمت رمزارز پس از شروع بازی یا لیست شدن توکن در صرافی‌ها بوده‌ایم. گاهی هم پروژه به طور کامل کلاهبرداری (کلاهبرداری راگ پول) است و تمام مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه بازی، دارایی خود را از دست داده‌اند.


نتیجه گیری :
در این مطلب، کلیت رویدادهای عرضه اولیه بازی یا همان IGOها را توضیح دادیم و به نقش مهم این رویدادها در پیشرفت و توسعه صنعت روبه‌رشد بازی‌های بلاک چینی اشاره و آن‌ها را با سایر رویدادهای عرضه اولیه در فضای بلاک چین مقایسه کردیم. سپس، کارکرد لانچ‌پدهای IGO را مرور و تعدادی از لانچ‌پدهای مشهور فعال در این اکوسیستم را بررسی کردیم. در پایان نیز، مزایا و معایب شرکت در عرضه‌های اولیه بازی را برشمردیم و به برخی نکاتی اشاره کردیم که زمان شرکت در این رویدادها باید به آن‌ها توجه کنید.

بالا