ارز دیجیتال

استیکینگ NFT چیست؟

1402/02/17 0

همه ما درباره استیکینگ ارزهای دیجیتال این موضوع را می‌دانیم که به موجب آن می‌توانیم از سرمایه‌گذاری خود بازده بیشتری کسب کنیم. امروزه، می‌توانید با قفل کردن توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود در پلتفرم‌های دیفای (DeFi) درآمد کسب کنید. استیکینگ توکن NFT می‌تواند در مقایسه با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، بازده بسیار بیشتری به ارمغان بیاورد. با ظهور فناوری استیک NFT، این توکن‌ها نسبت به گذشته‌ خود جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. برای رسیدن به پاسخ این سؤال که استیکینگ NFT چیست؟

استیکینگ NFT چیست؟

همانطور که از نام این فرآیند پیداست استیکینگ NFT به قفل کردن توکن‌ها در سکوها یا پروتکل‌های خاص، برای دریافت پاداش سپرده‌گذاری و سایر امتیازات اشاره دارد. این ویژگی به دارندگان توکن‌های غیرقابل مبادله امکان دریافت درآمد منفعلانه در زمان مالکیت خود بر این توکن‌ها اعطا می‌کند. اگر چه استیکینگ NFT در مقایسه با سایر مفاهیم کشت سود غیرمتمرکز هم‌چنان در مراحل نوزادی خود به سر می‌برد اما این فرآیند عملکرد مشابهی دارد. با قفل کردن توکن‌های غیرقابل مبادله در سکوها می‌توان با توجه به درصد بازده سالانه، مدت زمان سپرده‌گذاری و تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری شده پاداش‌هایی دریافت کرد. سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله فرصت جدیدی برای کسب درآمد از دارایی فراهم می‌کند که به طور بالقوه ممکن است افراد بیشتری را به مشارکت در این بازار جذب کند و به افزایش تقاضای توکن‌های غیرقابل مبادله و قابل سپرده‌گذاری منجر شود. استیکینگ NFT درست همانند سپرده‌گذاری بیت کوین یا اتریوم عمل می‌کند. برای انجام این کار تنها به کیف رمزارزی که از این توکن‌ها پشتیبانی کند نیاز است. با این‌حال، هر توکن غیرقابل مبادله‌ای را نمی‌توان برای کسب پاداش سپرده‌گذاری کرد. ملزومات سپرده‌گذاری این توکن‌ها از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر متغیر هستند و بهتر است پیش از خرید توکن‌های NFT شرایط پروژه‌ را بررسی کرد.

نحوه عملکرد استیکینگ NFT :

پروتکل بلاک چین، وجوه را در یک استخر قفل می‌کند و سپس به‌طور تصادفی اعتبارسنج‌هایی را انتخاب می‌کند که وظیفه «ماینینگ» یا تأیید بلوک‌های تراکنش‌ها را بر عهده دارند. هرچه یک شرکت‌کننده تعهد بیشتری بدهد، احتمال انتخاب شدنش بیشتر است. هر بار که یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود، توکن‌های جدیدی ساخته می‌شوند و به‌عنوان پاداش به اعتبارسنج‌ها اهدا می‌شوند. عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می‌کند اعتباردهنده چه مقدار به عنوان پاداش شرط‌بندی دریافت می‌کند، از جمله اینکه اعتباردهنده چند سکه شرط‌بندی می‌کند، مدت زمانی که اعتباردهنده به طور فعال شرط‌بندی کرده است، تعداد سکه‌هایی که در شبکه شرط‌بندی شده است، نرخ تورم توکن و غیره. دارندگان سکه می‌توانند با گذاشتن سکه‌های خود و تبدیل شدن به اعتبارسنج، دارایی‌های خود را در ازای دریافت پاداش شرط‌بندی کنند و درآمد غیرفعال به دست آورند. پروتکل کریپتوکارنسی نیز ایمن است و تراکنش‌های کاربر در آن تایید می‌شود. این یک برد برای همه است. کاربرانی که سکه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، همواره دارایی‌های خود را در اختیار دارند و بسته به شرایط و ضوابط پروتکل ارز دیجیتال، در هر زمانی که بخواهند، این اختیار را دارند که آن‌ها را از استخر سهام حذف کنند. استیکینگ NFT با استفاده از همان سیستم کار می‌کند، زیرا NFTها اساسا دارایی‌های دیجیتالی هستند. کاربران می‌توانند NFTهای خود را روی پلت‌فرم‌های خاص نگهداری کنند و بر اساس بازده درصدی سالانه (APY) و تعداد NFTهای شرط‌بندی شده، جوایز دریافت کنند. توجه به این نکته مهم است که مانند ارزهای دیجیتال، نمی‌توان هر NFT را برای پاداش در نظر گرفت. پروژه‌های مختلف نیازمندی‌های متفاوتی دارند، بنابراین قبل از خرید NFT ابتدا باید شرایط پروژه انتخابی خود را بررسی کنید.

پاداش استیکینگ NFT :

نوع و میزان پاداشی که دارندگان NFT می‌توانند با استیک کردن NFT خود دریافت کنند، به پلتفرم و نوع NFT بستگی دارد. بیشتر پلتفرم‌های استیکینگ NFT پاداش‌های دوره‌ای اعطا می‌کنند که اغلب به صورت روزانه یا هفتگی پرداخت می‌شود. اغلب، این پاداش‌ها در قالب توکن کاربردی پلتفرم پرداخت می‌شوند، اما استثناهایی نیز وجود دارد. صرف نظر از نوع توکنی که به عنوان پاداش استیکینگ اهدا می‌شود، می‌توانید توکن‌های دریافت شده را معامله کنید و احتمالاً آن‌ها را به دیگر رمزارزها یا پول فیات تبدیل کنید. علاوه بر این، پلتفرم‌هایی نیز وجود دارد که دارای سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) هستند. در این پلتفرم‌ها، دارندگان NFT می‌توانند دارایی‌های خود را در یک استخر DAO، که به عنوان استخر استیکینگ NFT نیز شناخته می‌شود، قفل کنند، مکانیزمی که به آنها امکان می‌دهد که در مدیریت پلتفرم مشارکت کنند. این اغلب شامل داشتن حق رای در هنگام ارائه طرح‌های پیشنهادی است. همچنین می‌توانید خودتان طرح‌هایی را پیشنهاد دهید، اما این بسته به DAO مورد نظر متفاوت است. از آنجایی که بخش بزرگی از بازار NFT معلق به بازی‌های بلاکچینی مختلف است، فرصت‌های مختلفی در بازی‌های P2E (بازی برای کسب درامد) مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity-AXS)، سندباکس (The Sandbox -SAND) و اسپلینترلندز (Splinterlands -SPS) وجود دارد. در بازی‌های P2E، نه تنها ارز دیجیتال بلکه می‌توانید NFT هم کسب کنید. این به شما امکان می‌دهد که به صورت رایگان NFT به دست بیاورید و سپس آنها را استیک کنید!

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد استیکینگ NFT و کسب درآمد منفعل در ازای سپرده گذاری این توکن‌ها صحبت کردیم. همان‌طور گفتیم، استیک کردن ان اف تی شبیه روش‌های کشت سود در امور مالی غیر متمرکز (دیفای) کار می‌کند. ایده استیکینگ توکن های غیر قابل تعویض هنوز تازه و نوپاست و به پیشرفت‌های زیادی نیاز دارد، اما فرصت‌های مختلفی برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند جریان درآمد جدیدی ایجاد داشته باشند.

بالا