ارز دیجیتال

صرافی OTC چیست؟

1402/02/04 0

معامله خارج از بورس، چارچوبی از فناوری مالی است که به بازارهای خارج از یک بورس یا خارج از صرافی معمولی امکان معامله می دهد. به طور خاص، در بازار کریپتو و بیت کوین، این بازار یک بازار تجاری خصوصی برای خرید یا فروش کریپتو است. فرآیندهای معاملاتی مربوط به معاملات خارج از صرافی یا معاملات OTC منظم نیستند، زیرا بسته به بازیگران آن و نیروهای بازار هر دوره، تغییرات قابل توجهی در سطوح مختلف وجود دارد. این موضوع افزایش حریم خصوصی را برای خریداران و فروشندگان فراهم می کند و OTC را بسیار صمیمی و فردی می کند. در واقع معاملات OTC یکی از روش های خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. اینگونه معاملات، بستری برای انجام معاملات نهنگ ها بوده که سرمایه قابل توجهی دارند. واژه OTC مخفف عبارت Over The Counter است که معنای این واژه معامله خارج از صرافی است و به ساختار خارج از خرید و فروش عادی در یک بازار گفته می شود که توسط دو نفر و یا دو سازمان انجام می شود. در واقع در معاملات OTC، معاملاتی هستند که به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده و بدون نظارت صرافی ها انجام می شود. 

صرافی OTC چیست؟

صرافی  او تی سی (OTC) مخفف کلمه Over The Counter به معنای پیشخوان یا همان روی پیبشخوان است. در واقع این نام به نوعی یک برداشت ادبی و یا کنایه‌آمیز از نوعی بادله کردن است که فردی دارایی خود را روی پیشخوان می‌گذارد و فرد دیگری نیز پولش را روی پیشخوان قرار می‌‎دهد و طرفیت با برداشتن پول و دارایی مورد معامله، معامله را بدون واسطه انجام می‌دهند. در این نوع صرافی، طرف معامله خود صرافی است و صرافی نقش واسطه‌گری ندارد.

صرافی OTC ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

معاملات OTC در ارز دیجیتال روشی سنتی برای انجام خرید و فروش ارز دیجیتال است که به‌منظور پیشگیری از تغییرات زیاد در قیمت انجام می‌شود. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید حرکت نهنگ‌ها در بازار ارز دیجیتال تأثیر بسیار زیادی بر قیمت می‌گذارد. به همین دلیل معاملات OTC برای اشخاصی که قصد انجام معاملات با مبالغ بالا دارند در نظر گرفته‌شده تا معاملات آن‌ها تأثیر زیادی بر قیمت یک ارز دیجیتال نداشته باشد. برای انجام معاملات، سرمایه‌گذاران باید در یک صرافی OTC ثبت نام کنند. سپس صرافی معامله را متناسب با معیارهای سرمایه‌گذار پیدا می‌کند. معمولاً فروشنده (صرافی) مبلغ پیشنهادی خود را تعیین می‌کند و پس‌ازاینکه شما در رابطه با قیمت ارز دیجیتال با فروشنده توافق کردید، ارز دیجیتال را از طریق یک پلتفرم به‌راحتی به شما منتقل می‌کند. این تراکنش عمدتاً با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی مبتنی بر otc و peer-to-peer مانند WhalesHeaven انجام می‌شود. معمولاً این نوع سایت‌ها نیازی به تأیید هویت نیز ندارند که باعث می‌شود سرمایه‌گذارانی که قصد دارند مبالغ هنگفتی از ارزهای دیجیتال را معامله کنند و درعین‌حال از حفظ حریم خصوصی خود نیز اطمینان داشته باشند، از شیوه OTC به‌راحتی استفاده کنند.

مزایای صرافی OTC چیست؟

سرعت انتقال :
در صرافی‌های او تی سی شما مقدار ارز درخواستی خود را مشخص می‌کنید و به محض پرداخت وجه، آن را مستقیم در کیف پول خود دریافت می‌کنید چون ارز دیجیتال را از خود صرافی می‌خرید. به همین دلیل سرعت خرید و فروش زیاد است و صرافی از دارایی خود به سرعت انتقال می‌دهد یا در فرآیند فروش، پول را به حساب شما واریز می‌کند.
در صرافی‌های معاملاتی شما سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنید و منتظر می‌مانید تا کسی آن را قبول کند و این امر در بازار ارزهای دیجیتال که ثانیه‌ها در آن ارزشمندند یک ضعف محسوب می‌شود.

قیمت به‌روز :
قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی OTC همگام با قیمت جهانی است و نوسان قیمت ارزهایی مانند بیت کوین،  اتریوم و... را پوشش می‌دهد. در صرافی‌های معاملاتی این به‌روز بودن وجود ندارد و اردرها ممکن است با قیمت‌هایی متفاوت از قیمت روز ثبت شوند.این امر مشکلات زیادی را برای کاربران به جود می‌آورد به طوری که گاهی بیت کوین ۵۰ هزاردلاری شما با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسد!

تفاوت اندک قیمت خرید با قیمت فروش :
به تفاوت قیمت خرید و فروش در یک صرافی، اسپرد قیمت (Spread) می‌گویند. در صرافی‌های OTC هرچه این تفاوت یا اسپرد کمتر باشد به سود کاربر است چون می‌تواند ارزی که فروخته را با تفاوت جزئی دوباره بخرد. به این ویژگی، قابلیت نقدشوندگی می‌گویند. در صرافی‌های معاملاتی این اسپرد قیمت بسیار زیاد است و اصلا قابل مقایسه با یک صرافی OTC نیست.

نتیجه گیری :
خرید و فروش یک ارز دیجیتال به روش‌های مختلفی صورت می‌‌گیرد که بازار OTC یکی از آن‌هاست. OTC Market محلی برای خرید و فروش نهنگ‌های بازار و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و به طور کلی محلی برای خرید و فروش سرمایه‌گذاران بزرگ بازار است. در این مقاله با این نوع از معامله ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. علاوه بر این به این پرسش که هدف از بوجود آمدن بازار OTC چیست و چه پلتفرم‌هایی در بازار ارزهای دیجیتال این معاملات را پوشش می‌دهند، پاسخ دادیم.

بالا