ارز دیجیتال

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

1402/03/16 0

امروزه افراد بیشتری با مفهوم سرمایه گذاری آشنا هستند به خصوص در ارزهای دیجیتال و همواره به دنبال یافتن بهترین گزینه سرمایه گذاری اند تا علاوه بر اینکه مانع کاهش ارزش ثروت خود شوند، بتوانند از سرمایه خود کسب سود کنند. با وجود گزینه های بسیار زیاد و متنوع سرمایه گذاری، سردرگمی افراد برای انتخاب بیشتر می‌شود، بنابراین وجود معیاری برای سنجش فرصت های سرمایه گذاری ضروری است. یک معیار ساده و بسیار کاربردی در سنجش گزینه ها و فرصت های مختلف سرمایه گذاری، مفهومی به نام نرخ بازگشت سرمایه (نرخ بازده سرمایه) یا ROI است. به احتمال زیاد شما به هنگام سرمایه گذاری یا صرف هزینه برای یک پروژه خاص به این نکته توجه کرده اید که بازدهی سرمایه گذاری مورد نظر چقدر خواهد بود که عموما به صورت درصد نیز بیان می‌شود. در این مواقع شما در حال محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI هستید. اولین و بدیهی‌ترین سوال این است که تعریف نرخ بازده سرمایه گذاری چیست؟ مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد که بدانید مفهوم نرخ بازده سرمایه گذاری (Return Of Investment) چیست؟ نحوه محاسبه ROI را بدانید و مزایا و معایب آن را بشناسید.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

«نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) شاخصی است که میزان سوددهی یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران از این معیار برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های خود و عملکرد آن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر بهره می‌گیرند. این شاخص در واقع سود به دست آمده از یک سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری شده می‌سنجد. هرچه این نسبت بزرگ‌تر باشد، سود به دست آمده بیشتر است. نرخ بازگشت سرمایه در صنایع و حوزه‌های کاری مختلفی کاربرد دارد. ازجمله این حوزه‌های تخصصی می‌توان بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی را نام برد.

کاربرد ROI :

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه کاربردهای فراوانی برای سازمان‌ها دارد. اگر برایتان سوال باشد که کاربرد نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ در ادامه برخی از کاربردهای مهم نرخ بازگشت سرمایه بیان می‌شود. با محاسبه ROI، شرکت‌ها می توانند فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری را با یکدیگر مقایسه کرده و هر کدام از فرصت‌ها، سود بالاتری داشته باشند آن را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. بنابراین سازمان‌ها با محاسبه ROI می توانند تصمیم‌های بهینه برای کسب‌و کار خود اتخاذ کرده و ضمن به دست آوردن سود بالاتر، در کسب و‌کار خود موفق باشند.

هدف از محاسبه ROI چیست؟

در تجارت، هدف از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، اندازه‌گیری نرخ بازده پول سرمایه گذاری شده در یک واحد اقتصادی برای هر دوره، برای تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم سرمایه‌گذاری است. همچنین به عنوان شاخصی برای مقایسه سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پرتفولیوی سرمایه‌گذار استفاده می‌شود. ROI و معیارهای مربوط به آن، یک بازخورد از سودآوری ارائه می‌دهند که می‌تواند به سرمایه‌گذاران، چشم انداز درستی از سرمایه‌گذاری‌هایشان نشان دهد. تصمیمات بازاریابی ارتباط مستقیمی باROI  دارد، و اغلب بر میزان استفاده دارایی و نیاز سرمایه تأثیر می‌گذارد. بازاریابان باید موقعیت شرکت خود و بازده مورد انتظار را درک کنند. در نظرسنجی از نزدیک به ۲۰۰ مدیر ارشد بازاریابی، ۷۷ درصد پاسخ دادند که معیار “نرخ بازگشت سرمایه” را بسیار مفید می‌دانند.

چگونه نرخ بازگشت سرمایه ROI را تفسیر کنیم؟

نکاتی وجود دارند که باید آن‌ها را در تفسیر نتایج ROI در نظر بگیرید. اول اینکه نرخ بازگشت سرمایه ROI عموماً به صورت درصدی گزارش می‌شود. چرا که درک درصد (در مقایسه با نسبت) راحت‌تر است. دوم اینکه در محاسبات ROI، بازده خالص را در صورت کسر قرار می‌دهند؛ چون هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. وقتی نرخ بازگشت سرمایه ROI مثبت باشد، بازده خالص مثبت بوده (چرا که میزان کل بازگشتی از میزان کل هزینه‌ها بیشتر بوده است). و اگر ROI منفی باشد یعنی متضرر شده‌ اید و هزینه‌های کلی از میزان سود کلی بیشتر بوده است. نکته آخر اینکه برای محاسبه‌ دقیق نرخ بازگشت سرمایه ROI باید هزینه‌های کلی و میزان سود کلی را هم در نظر بگیرید. برای محاسبه‌ جز به جز گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود، باید نرخ بازگشت سرمایه ROI سالانه را هم در نظر بگیرید.

نتیجه گیری :
سرمایه‌گذاران باید بدانند ROI چیست و چه کاربردی دارد تا بتوانند فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را ارزیابی کنند؛ چرا که این نسبت، یک معیار کلیدی برای ارزیابی و رتبه‌بندی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که تحلیلگران کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنند. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید در عین حال بداند که مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه چیست و محدودیت‌های آن را بشناسد. در این صورت می‌تواند با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف، بررسی کند که در آن جایگاه، جایگزین مناسب ROI چیست و از آن به‌درستی استفاده نماید.


 

بالا