ارز دیجیتال

آلت چین چیست؟

1402/02/07 0

همان‌طور که می‌دانید هر رمزارزی مبتنی بر شبکه‌ بلاکچین خاص خود توسعه یافته است؛ به عنوان مثال، بیت کوین بر شبکه خاص خود یعنی ساتوشی فعالیت می‌کند. در دنیای ارز دیجیتال به غیر از این دو، رمزارزهای دیگری نیز وجود دارند که برای توسعه نیاز به شبکه خاص خود دارند، به این شبکه‌ها، آلت چین می گویند. عده زیادی از معامله‌گران رمزارز هنوز بر سر این که آلت چین‌ها ارزش استفاده کردن را دارند یا نه، با هم اختلاف دارند. برخی معتقدند که وجود آلت‌چین‌ها و ارزهای مبتنی بر آن‌ها تاثیر به سزایی در پیشرفت دنیای کریپتو ندارند، اما این درست نیست. در واقع شبکه‌های بلاکچین به غیر از بیت‌کوین و اتریوم، می‌توانند بسیار قوی‌تر عمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلت‌چین‌ها و همچنین بررسی ارزش و مزایای استفاده از آن‌ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آلت چین چیست؟

گفتیم که شبکه‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم چیست؛ ولی سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار مبتنی بر چه بلاک چینی هستند؟ در اصطلاح این بازار به سایر شبکه‌های بلاک چین غیر از بیت کوین و اتریوم، آلت چین گفته می‌شود. روز به روز بر تعداد آلت چین‌ها افزوده می‌شود و متاسفانه تعداد زیادی از آنها تأثیری بر رشد و توسعه دنیای کریپتو نخواهند داشت. از حق اگر نگذریم باید به آلت چین‌های قدرتمندی نظیر سولانا، پالیگان، کازماس و اولانچ اشاره کنیم؛ چرا که می‌توانند جایگزین جذابی برای شبکه‌های بلاک چینی غول‌آسا باشند. در این مطلب به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما با آلت چین‌ها، تصمیم گرفته‌ایم به معرفی آنها و بیان تفاوت‌هایشان با آلت کوین‌ها بپردازیم.

آلت چین و آلت کوین چه تفاوتی با هم دارند؟

توکن‌های بومی آلت‌چین‌ها، تحت عنوان آلت‌ کوین‌ یا کوین جایگزین شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، بایننس کوین (BNB)، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA)، دوج کوین (DOGE)، پولکادات (DOT) و سولانا (SOL)، همه آلت کوین هستند. بنابراین، واژه آلت کوین شامل هر ارز دیجیتالی می‌شود که بیت کوین یا اتریوم نباشد. البته برخی از حامیان بیت کوین، خود اتریوم را نیز یک آلت کوین می‌دانند. در مقابل، آلت چین به یک شبکه بلاکچینی اشاره دارد، نه به ارز دیجیتالی که به آن قدرت می‌دهد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال ADA، یک آلت کوین است که به بلاکچین کاردانو، یک آلت چین، قدرت می‌دهد.البته لازم به ذکر است که همه آلت کوین‌ها، آلت چین مخصوص به خود را ندارند. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق آلت کوین‌ها، توکن‌هایی هستند که روی یک شبکه از قبل موجود اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، میم کوین محبوب شیبا اینو (SHIB) یک توکن ERC-20 است که بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شود. آلت کوین‌ها می‌توانند روی Altchain ها نیز وجود داشته باشند. به عبارت دیگر، همان‌طور که کاربران مجاز به معامله ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود در شبکه اتریوم هستند، بسیاری از آلت چین‌ها نیز این قابلیت را ارائه می‌دهند. برای مثال، کاردانو و سولانا، هر دو به کاربران اجازه می‌دهند که توکن‌های رمزارزی و NFT خود را برای اجرا در این بلاکچین‌ها بسازند.

مزایای استفاده از آلت چین :

همانطور که در این مقاله به طور کامل ذکر شد، آلت چین‌ها و آلت کوین‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و استفاده از آن‌ها نیز مزایای خود را در پی دارد. آلت چین شما را قادر می‌سازد تا برای هر چیزی توکن ایجاد کنید. هر ایده، مفهوم، میم یا هر چیز دیگری می‌تواند یک توکن قابل معامله برای شما باشد که فقط در عرض چند دقیقه می‌توانید آن را ایجاد کنید. برای هر ایده و عملکرد، بازارها و معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت ایجاد کنید. می‌توانید بازاری برای Doge، AI، IoT، Elon، Sam، Trump یا هر توکنی که دوست دارید، ایجاد کنید. معامله در آلت چین کاملا غیرمتمرکز است. با پیش بینی درست نتیجه آینده، بازارهای پیش‌بینی (prediction markets) را ایجاد و در آن شرکت کنید تا سود ببرید. بازارهای پیش‌بینی که تحت عنوان بازارهای شرط‌بندی و بازارهای اطلاعات نیز شناخته می‌شوند، در واقع بازارهایی هستند که به منظور تجارت نتیجه رویدادها ایجاد شده‌اند. قیمت‌هایی که مشوق‌ها پیشنهاد می‌دهند می‌تواند احتمال اتفاق افتادن آن رویداد را نشان دهد؛ به عنوان مثال، آیا FTX ورشکست می شود؟ قیمت DOGE در سال ۲۰۲۳ چقدر خواهد بود؟ به دلیل غیرمتمرکز بودن آلت چین، می‌توانید از پل (ALT/ETH/BNB) برای معامله توکن‌ها بین اکوسیستم‌ها استفاده کنید. معاملات در Altchain فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد.


 

بالا