ارز دیجیتال

آلت کوین چیست؟

1401/12/04 0

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید حتما کلمه آلت کوین (Altcoin) به گوشتان خورده است. درواقع این عبارت یک اصطلاح رایج در ارزهای دیجیتال است. آلت کوین در انگلیسی مخفف عبارت alternative coin و به معنی کوین‌های جایگزین است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر با  اصطلاح آلت کوین در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

آلت کوین چیست؟

«آلت کوین» (Altcoin) از ترکیب دو کلمه «Alternative» به معنی (جایگزین) و «Coin» به معنی (سکه) ساخته شده است و به تمامی ارزهای دیجیتال ایجاد شده پس از بیت کوین اطلاق می‌شود. آلت کوین‌ها در اصل ارزهایی هستند که به عنوان جایگزینی برای ارز دیجیتال بیت کوین ارائه شده‌اند اما در عمل، هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند جایگاه بیت کوین را در میان سرمایه‌گذاران و تریدرها بگیرند.آلت کوین‌ها در طول زمان تکنولوژی‌های و ایده‌های جدیدی را به بازار ارائه کرده‌اند که هر کدام از آن‌ها توانسته است استفاده از تکنولوژی بلاک چین را گسترش دهند. امروزه به کمک ایده‌های فناورانه آلت کوین‌ها، کاربردهای بلاک چین تقریبا تمامی امور زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده است و اهمیت آلت کوین‌ها نیز بیشتر به جهت این مساله است.بیشتر آلت کوین‌های اولیه که در سال 2011 و دو سال بعد از پیدایش بیت کوین ساخته شدند، فورک بلاک چین بیت کوین بودند که برخی از ویژگی‌های آن را تغییر داده بودند. به عنوان مثال، «Namecoin» اولین آلت کوین ساخته شده همانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار برای اجماع استفاده می‌کرد و تعداد کل سکه‌های آن نیز محدود به 21 میلیون بود و تنها تفاوت آن با بیت کوین در ویژگی‌های حریم خصوصی بیشتر برای کاربران بود.لایت کوین دیگر آلت کوین اولیه معروف است که ویژگی‌های مشابه با بیت کوین دارد اما ثبت تراکنش‌ها در آن چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین و تعداد کل سکه‌های آن نیز چهار برابر بیت کوین یعنی 84 میلیون است. لایت کوین در گذشته به عنوان نقره ارزهای دیجیتال شناخته و به دلیل سرعت بالا و هزینه پایین، در تراکنش‌های خرد استفاده می‌شد اما امروزه کاربرد آن بیشتر برای تست ایده‌های جدید بیت کوین است.

علت به وجود آمدن آلت کوین ها :

اگر به وبسایت کوین‌مارکت‌کپ coinmarketcap مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد بسیار زیادی آلت‌کوین در فضای ارز‌های دیجیتال موجود هستند. حال این سوال در ذهن افراد پیش می‌آید که فلسفه وجود این همه آلت‌کوین چیست؟ در جواب باید بگوییم که همه این پروژه‌های آلت‌کوین سعی دارند به نحو بهتری از فناوری بلاک‌چین Blockchain استفاده کنند و در زمینه‌های مختلفی مانند امور مالی، سلامتی، انرژی، امنیت، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی، تدارکات، مالکیت محتوا و غیره تحول ایجاد کنند.ارز‌های دیجیتال مختلفی که در حال حاضر در بازار وجود دارند دارای عملکرد‌های متفاوتی هستند. فناوری بلاک‌چین خود یکی از دلایل به وجود آمدن ارز‌های دیجیتال مختلف است زیرا زیرساخت این فناوری به گونه‌ای است که موقعیت‌هایی برای عملکرد‌های مختلف فراهم می‌کند. بنابراین ارز‌های دیجیتال مختلفی برای استفاده از این موقعیت‌های موجود خلق شده‌اند.بلاک‌چین یک فناوری غیر‌متمرکز است که کسی آن را کنترل نمی‌کند؛ بنابراین هر فردی که دارای دانش لازم باشد و ایده‌ای نوین داشته باشد، قادر به بیرون دادن ارز دیجیتال مورد نظر خود است. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto اولین کسی بوده که از فناوری بلاک‌چین استفاده کرده است. بعد از ساتوشی افراد دیگر هم متوجه شدند که آن‌ها هم می‌توانند از این فناوری استفاده کرده و نسخه‌های بهتری را ایجاد کنند.در اینجا بود که افرادی مانند چارلی لی Charlie Lee که از مهندسان شرکت گوگل بود، وارد صنعت کریپتو شدند و ارز‌های دیجیتال خود را بیرون دادند. ارز دیجیتالی که چارلی بیرون داد، لایت‌کوین Litecoin نام داشت که یکی از اولین آلت‌کوین‌هایی است که وارد بازار ارز‌های دیجیتال شده است. طولی نکشید که افراد زیاد دیگری هم وارد این فضا شدند و سعی کردند چیزی بهتر از بیت‌کوین را ایجاد کنند.

معایب و مزایای آلت کوین ها :

مزایا:
•    اولین و اصلی ترین مزیت آلت کوین ها که بارها به آن اشاره کردیم، رفع مشکلات و نقض های ارز دیجیتال بیت کوین است.
•    با وجود آلت کوین ها در کنار ارز دیجیتال بیت کوین، یک فضای رقابتی ایجاد می شود.
•    انجام تراکنش با استفاده از آلت کوین ها موجب افزایش چشمگیر سرعت معاملات، کاهش هزینه و کارمزد معاملات می شود.
معایب:
•    ارزش اکثر آلت کوین ها بسیار ناپایدار می باشد و هر لحضه ممکن است این ارزش به شدت ریزش و یا صعود کند. این یک ریسک بزرگ برای سرمایه گذاران است.
•    از آنجایی که آلت کوین ها به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند و معاملات آن ها نیز غیرقابل شناسایی و برگشت است، امکان تقلب و کلاهبرداری در آن ها بسیار زیاد است.

نتیجه گیری :
آلت کوینها می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال باشد. سرمایه‌گذاران در این حوزه، چندین سهام در سبد خود دارند. درحالی‌که بعضی از آلت‌کوین‌ها مانند اتریوم با نام قابل‌تشخیص هستند، نزدیک به ۹۰۰۰ آلت کوین هنوز هیچ علامتی ندارند. می‌توان گفت که آلت کوین نماینده‌ای برای تغییر سیستم مالی و بروز پتانسیل ارزهای دیجیتال است. اما سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، باید تحقیقات و بررسی‌های کافی را انجام دهند. خطرات مرتبط به آلت کوین‌ها مشابه سرمایه‌گذاری در بیت کوین و در برخی موارد حتی بیشتر است.


 

بالا