ارز دیجیتال

شبکه آربیتروم چیست؟

1401/12/07 0

شبکه آربیتروم؛ حلال مشکلات اتریوم است! این عبارتی‌است که اگر به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار کریپتو فعالیت دارید، بارها به گوشتان خورده است! در دنیای ارزهای دیجیتال، اتریوم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌هاست که کاربردهای زیادی هم با هدف توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان DApps دارد. میزان محبوبیت این شبکه و کاربردهای بسیار آن باعث شده است که هزینه گس یا همان کارمزد تراکنش‌ها به واسطه‌ی شلوغی شبکه، افزایش پیدا کند و ترافیک این شبکه بسیار شلوغ شود. برای رفع این مشکلات، شبکه اتریوم نیازمند بهینه‌سازی مقیاس‌پذیری خود است. یکی از راه‌حل‌های ارائه شده برای این مشکل، استفاده از شبکه آربیتروم است. آربیتروم (Arbitrum) یکی از بسترهایی است که در این بازار می‌تواند به شما کمک کند؛ اما واقعا شبکه آربیتروم چیست و چگونه به کاربران کمک می‌کند؟ این چیزی است که در ادامه به آن می‌پردازیم تا در مورد تازه‌ترین راه‌کار لایه دوم اتریوم بیشتر بدانید.

شبکه آربیتروم چیست؟

آربیتروم یکی از پروژه‌های راه حل‌ لایه دوم اتریوم است که برای افزایش سرعت مقیاس پذیری قرارداد هوشمند اتریوم، به وجود آمده‌است. این پروژه، هدف خود را با افزودن حریم شخصی بیشتر به شبکه، عملی کرده‌است. در واقع، بعد از بروز مشکلاتی در شبکه بلاکچین اتریوم، آپدیت Arbitrum به جود آمد. این مشکلات شامل سرعت پایین تراکنش‌ها و همچنین هزینه بالای اجرای تراکنش‌ها بود. هدف اصلی پروژه آربیتروم، تسهیل اجرای قراردادهای هوشمند اتریوم و خرید ارز دیجیتال در لایه دوم در عین حفظ امنیت لایه اول اتریوم، است.در حال حاضر، کمپانی برون زنجیره‌ای واقع در نیو یورک، تمامی محصولات Arbitrum و راه‌ حل‌های مقیاس پذیری را طراحی و اجرا می‌کند. به نظر می‌رسد که پروژه آربیتروم، بر روی آینده اتریوم تاثیر بسزایی داشته باشد.

نحوه کار آربیتروم :

پروژه آربیتروم نوعی از تکنولوژی هست که به عنوان یه روش بهینه سازی رول آپ شناخته شده. این فناوری به قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم امکان ارسال پیام بین قراردادها و همچنین قراردادهای موجود در زنجیره لایه دوم آربیتروم رو میده. علاوه بر این، تقریبا همه تراکنش ها در لایه دوم اتریوم اجرا میشن و شبکه آربیتروم همه نتایج در زنجیره اصلی رو ثبت می کنه. با کمک این پروژه سیستم قابلیت افزایش سرعت عملکرد و کارآمدی خودش رو در حین پروسه داره. هر اعتبارسنجی در این پروژه می تونه بلوک رول آپ خودش رو بسازه و صلاحیت بلوکی دیگه رو تایید کنه. تکنیک رول آپ یا جمع آوری چگونگی استفاده اعتبارسنج از اطلاعات عمومی در جهت تکمیل حافظه زنجیره، از ورودهای بهینه توضیح میده تا به خوبی درک بشن.

ویژگی های آربیتروم :

•    سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM):
EVM ماشین مجازی اتریوم است که قراردادهای هوشمند این شبکه را اجرا می‌کند. شبکه آربیتروم یکی از پلفترم‌هایی است که سازگاری بسیار زیادی با این ماشین مجازی دارد. این موضوع باعث شده که Arbitrum به‌راحتی بتواند عملیات مورد نظر برای اجرای قراردادهای هوشمند را انجام دهد. در واقع نیاز نیست که این پلتفرم برای توسعه شبکه اتریوم با زبان‌های برنامه‌نویسی و کدهای مختلف آشنا شود.

•    بهره‌مندی از ابزارهای توسعه قدرتمند :
تیم توسعه‌دهنده شبکه Arbitrum بسیار قدرتمند است و تمام تلاش خود را به کار گرفته که از ورود موانع به لایه دوم هنگام ارائه راه‌حل جلوگیری کند. برای استفاده از این شبکه نیاز به دانلود هیچ گونه ابزار، پلاگین یا کامپایلرهایی مانند Hardhat یا Truffle نیست. بنابراین همه افراد می‌توانند از خدمات Arbitrum استفاده کنند و تراکنش‌های خود را با قیمت کمتر و سرعت بیشتر انجام دهند.

•    هزینه کم :
شبکه آربیتروم به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیر لایه دوم برای اتریوم شناخته می‌شود که هم به افزایش توان تراکنش‌ها کمک می‌کند و هم هزینه‌های مربوط به تراکنش را به حداقل می‌رساند. در واقع این شبه به دلیل بهره‌مندی از فناوری رول آپ قدرتمندی که دارد کمک می‌کند تراکنش‌ها با هزینه کمی انجام بگیرند و در طرف مقابل اعتبارسنج‌ها انگیزه کافی برای بررسی این تراکنش‌ها را داشته باشند.

•    اکوسیستم توسعه یافته :
Arbitrum اکوسیستم پیشرفته و توسعه یافته‌ای دارد. این پلتفرم در حال حاضر با DApps و پروژه‌های زیرساختی اتریوم از جمله Uniswap ،DODO ،Sushi و … کار می‌کند. تعداد حامیان و شرکای این شبکه رو به افزایش است و این موضوع سبب می‌شود که آربیتروم روز به روز قدرتمند‌تر و محبوب‌تر شود.

نتیجه گیری :
در این مقاله همانطور که مطالعه نمودید، به معرفی آربیتروم Arbitrum پرداختیم. آربیتروم یک راه حل مقایس پذیری و توسعه دهنده برای اتریوم است. با استفاده از فناوری رول آپ، توسعه دهندگان می توانند برنامه های غیرمتمرکز را مستقر کنند. علاوه بر این، توان عملیاتی بالا از ویژگی های آن است که باعث می شود تراکنش ها بسیار سریعتر تایید شوند. امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی و لازم را در ارتباط با آربیتروم دریافت کرده باشید.


 

بالا