ارز دیجیتال

ارز دیجیتال آواکس چیست؟

1402/09/11 0

قبل از اینکه شما را با ارز آواکس (avax) آشنا کنیم بهتر است با پلتفرم آوالانچ (Avalanche) که این ارز دیجیتال بر روی آن قرار گرفته، آشنا شوید و اطلاعات کاملی در مورد این بستر رمز ارزی به دست آورید. پلتفرم آوالانچ یک برنامه تشویقی راه‌اندازی می‌کند تا بر تسریع رشد فناوری‌های بلاکچینی و پذیرش زیرشبکه‌های رمز ارزی جدید تاثیر مثبت بگذارد. همچنین این پلتفرم بر روی مقیاس‌پذیری حاضر در وب 3.0 و برنامه‌های غیر متمرکز تاثیر مستقیمی دارد. این برنامه تشویقی نوظهور توسط آوالانچ تا سقف 290 میلیون دلار جا دارد و به غنی‌سازی عملکرد بلاکچین‌های ویژه کمک می‌کند. در ابتدا آوالانچ با هدف دیگری روی کار آمد که با گذر زمان تغییر کاربری داد. این برنامه قصد داشت از اکوسیستم‌های جدید ایجاد شده در فضای بلاکچین حمایت کند و هیچ محدودیتی برای  آنها قائل نشود. همچنین قصد داشت بر روی بازی‌های بلاکچینی تمرکز بیشتری داشته باشد و به NFTها و دیفای بیش از پیش توجه کند. در ضمن آوالانچ نحوه استفاده از سازمان‌های متمرکز را تحت کنترل خود دارد.

معرفی شبکه این ارز دیجیتال:

Avalanche یک پلتفرم قراردادهای هوشمند چند زنجیره‌ای است که برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ساخته شد. این بلاک چین به کاربران خود این وعده را می‌دهد که از طریق پروتکل اجماعی که دارد یعنی Avalanche Consensus Protocol دو عنصر قابلیت‌های مقیاس‌بندی و زمان‌های کوتاه تایید تراکنش را ترکیب و ۴۵۰۰  تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند. توجه داشته باشید که این رقم برای اتریوم چیزی حدود ۱۴ TPS  است که این یعنی شبکه اوالانچ ۳۲۰ برابر سریع‌تر از اتریوم خواهد بود. این شبکه در سپتامبر ۲۰۲۰ فعال شد و از آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگترین بلاک چین‌ها شناخته می‌شود. بر اساس داده‌های Defi Llama، شبکه اوالانچ با بیش از ۱۱ میلیارد دلار دارایی قفل شده در پروتکل خود چهارمین زنجیره بزرگ پشتیبانی از دی‌فای پس از Terra و بایننس هوشمند نیز به حساب می‌آید. علاوه این دارایی‌ها، ۱/۴۷ میلیارد دلار در استخرهای نقدینگی Trader Joe، صرافی غیرمتمرکز اصلی پروژه، نیز وجود دارد که تاکنون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهان را به خود جلب کرده است. علاقمندان می‌توانند برای راهنمای خرید اوالانچ به این صرافی مراجعه کنند. تیم Avax می‌گوید این پروژه سریع، همه‌کاره، امن، مقرون به صرفه و در دسترس است. این پلتفرم همچنین به عنوان یک پروژه منبع باز نیز شناخته می‌شود، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد پلتفرم را مشاهده کرده و در آن مشارکت کند. این پلتفرم همچنین در مارس سال ۲۰۲۰ توکن بومی خود به نام AVAX را نیز به بازار عرضه کرد که همانند شبکه آن توانست به سرعت جای خود را در میان بازار رمزارزها پیدا کند و در مدت کوتاهی رشد عجیبی را داشته باشد. اما شگفتی‌های این توکن تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی تاریخچه ارز اوالانچ بپردازیم.

ارز دیجیتال آواکس

تاریخچه و تیم توسعه شبکه اولانچ:

با توسعه بلاک چین، این فناوری راه‌حل‌های جدیدی را برای رفع مشکلات کهنه مقیاس‌پذیری، تعامل متقابل و کاربرد فراهم می‌کند. شبکه آواکس رویکرد منحصربه‌فردی را به وسیله استفاده از 3 بلاک چین مجزا در پلتفرم خود به کار گرفته است. این شبکه با استفاده از چندین مکانیزم اجماع، خود را «سریع‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند از نظر مدت زمان نهایی‌سازی» در صنعت بلاک چین می‌داند. شبکه اولانچ از سوی تیم آوا لبز (Ava Labs) متشکل از استاد دانشگاه کرنل امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) و دانشجویان دکترای رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه به نام‌های کوین سکنیکی (Kevin Sekniqi) و ماوفن تد یین (Maofan Ted Yin) راه‌اندازی و وایت پیپر Avalanche در سال 2018 عرضه شد. نتیجه این تحقیقات، تاسیس آوا لبز در سال 2018 بود. پروژه اولانچ نیز که ابتدا آوا (AVA) نام داشت، دور اولیه تامین سرمایه خود را در فوریه 2019 (بهمن 97) به اتمام رساند که شامل سرمایه‌گذارانی همچون پالی‌چین (Polychain)، اندریسن هارویتز (Andreessen Horowitz) و بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) بود. عرضه اولیه سکه ارز AVAX در سال 2020 و زیر 24 ساعت انجام و 42 میلیون دلار از طریق آن جمع‌‌آوری شد. در طول شبکه آزمایشی یا تست نت (Testnet)، اولانچ توانست به رکورد بیش از 1000 تولیدکننده بلاک منحصربفرد از سرتاسر جهان در شبکه خود برسد، اتفاقی که نه تنها در میان تست نت سایر شبکه‌های بلاک چینی مشاهده نشده، بلکه شبکه اصلی یا Mainnet بسیاری از پروژه‌های فعال امروزی نیز در رسیدن به آن ناتوان بوده‌اند. در کنار این مسئله، Avalanche توانست یکی از بهترین برنامه‌های توزیع توکن در فضای کریپتو را اجرا کند، برنامه‌ای که در آن سهم سرمایه‌گذاران خصوصی اولیه کمتر از 14 درصد بود و بیش از 70 درصد از توکن‌های این شبکه به افراد سازنده و شرکت‌کننده در پروتکل این شبکه تعلق خواهد گرفت.

نتیجه گیری:
در بازار کریپتوکارنسی‌ها، ارز دیجیتال آوالانچ 4 ساله، یکی از جوان‌ترین پروژه‌هایی است که توانسته جایگاه دهم را در لیست بهترین رمز ارزها از آن خود کند. این شبکه که در تلاش است با تلفیق و پیشرفت پروژه‌های خود با تکنولوژی‌های روز دنیا مسیری هموارتر و تجربه‌هایی نوین را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد، هم اکنون یکی از کارسازترین پروژه‌های موفق جهان مالی است.
 

بالا