ارز دیجیتال

بک اند چیست؟

1401/12/25 0

اکثر برنامه نویسان وب در دو دسته بک اند و یا فرانت اند جای می‌گیرند. اگر شما به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده‌اید ممکن است با این اصطلاحات آشنایی نداشته باشید. برای اینکه با کار برنامه نویس بک اند آشنا شویم ابتدا باید بدانیم که Backend چیست و تفاوت آن را با فرانت اند (Front-End) درک کنیم. پس اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر در مورد این عبارات بدانید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بک اند چیست؟

فعالیت‌های توسعه وبی که در پشت ساخت یک برنامه ایجاد شده‌اند، به عنوان برنامه نویسی Back end شناخته می‌شوند. ایجاد بروزرسانی‌ها و تغییرات بعلاوه نظارت بر عملکرد وب سایت از مسئولیت‌های اصلی در برنامه نویسی Back end به حساب می‌آیند. این نوع از برنامه نویسی معمولاً شامل سه بخش سرور، برنامه و پایگاه داده است. برنامه نویسی Back end، منطق، فعالیت‌ها و یکپارچه‌سازی برنامه‌های سمت سرور از جمله نوشتن API ها، ایجاد کتابخانه‌ها و کار کردن با مؤلفه‌های سیستم‌ها را پوشش می‌دهد. در مقابل آن توسعه Front end، روی مدیریت و توسعه ظاهر خدمات، برنامه‌ها و وب سایت تمرکز دارد. برنامه نویسان بک اند برنامه‌هایی برای ایجاد ارتباط بین پایگاه داده و برنامه می‌نویسند و از بک اند وب سایت یعنی پایگاه داده، سرورها، برنامه‌ها و هر چیزی نگهداری می‌کنند که در ظاهر وب سایت دیده نمی‌شود. به برنامه نویسان Back end معمولاً می‌توان برنامه نویس یا توسعه دهنده وب نیز گفت؛ همان‌طور که به برنامه نویسان فرانت‌اند هم برنامه نویس وب گفته می‌شود.

زبان های برنامه نویسی بک اند :

توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان بک اند نیاز است که حداقل به یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا Back End تسلط داشته باشند. همچنین، داشتن دانش در زمینه زبان‌های نشانه‌گذاری و استایل‌دهی HTML و CSS نیز به عملکرد بهتر برنامه نویس بک اند در طراحی وب سایت کمک می‌کند. اما برنامه نویسان فرانت اند باید به طور جامع به این زبان‌ها مسلط باشند. برخی از فریمورک‌ها و زبان های برنامه نویسی بک اند در ادامه فهرست شده‌اند:
•    جاوا اسکریپت
•    PHP
•    روبی
•    پایتون
•    جاوا
•    Rust
•    Solidity
•    Go
•    کاتلین (Kotlin)
•    Node.js
•    #C
•    NET.
•    پرل (Perl)

مفهوم API و API نویسی برای برنامه نویس بک اند :

ممکنه بعد از اینکه کلمه API رو توی حوزه برنامه نویسی وب شنیده باشید بنظرتون مبحث سختی بیاد، ولی اصلا اینطور نیست! وقتی شما میخواید از اطلاعات سرور و وب یک سایت استفاده کنید؛ به اطلاعاتش دسترسی ندارید، یعنی مدیر سایت به شما اجازه نمیده که کل اطلاعات رو داشته باشید! برای همین منظور یک API نوشته میشه تا برنامه نویسان بتونن به اطلاعات مجاز آن وب سایت دسترسی داشته باشن. با یه مثال بهتر توضیح بدیم: شما وقتی وارد وب سایت دیجی کالا میشید به اطلاعات محصولات یا اطلاعات کاربرای ساخت دسترسی ندارید. حالا ممکنه قصد داشته باشید از اطلاعات محصولات دیجی کالا استفاده کنید، برنامه نویس های بک اند دیجی کالا یک API نوشته و در اختیار شما قرار میدن تا شما به کمک API به اطلاعات هر محصول مثل عنوان، قیمت، تعداد فروش و … دسترسی داشته باشید. در کل API برای دسترسی به اطلاعاتی که خارج از سرور ما قرار دارن استفاده میشن. پس وقتی که شما تبدیل به یه برنامه نویس بک اند شدید، API نوشته شده توسط شما توی دیتابیس یا همون پایگاه داده ذخیره میشه. حالا برای اینکه این اطلاعات توی ظاهر سایت دیده بشه، شما این اطلاعات API رو به برنامه نویس Front End تحویل میدید تا اون رو روی سایت قرار بده!

نتیجه گیری :
توسعه دهندگان بک‌اند نقشی حیاتی در برنامه نویسی و دنیای دیجیتال دارند. به همین دلیل است که امروزه بیشتر علاقه‌مندان برنامه نویسی بک‌اند را به عنوان حرفه خود انتخاب می‌کنند و وارد این حوزه می‌شوند. چنین افرادی باید به کدنویسی علاقه داشته باشند و تمام دانش و مهارت‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده کارآمد داشته باشند. همچنین لازم است مهارت‌های دیگر مانند سافت اسکیل را داشته باشند تا بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.


 

بالا