ارز دیجیتال

بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/08 0

اولین چیزی که برای فعالیت در بازارهای مالی باید بدانید این است که این بازارها، بالا و پایین‌های زیادی دارند. بازار ارزهای دیجیتال نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه می‌توان آن را یکی از پرنوسان‌ترین بازارها دانست. مهم این است که شرایط بازار را درک کنید و اقدامات درست و به موقع انجام دهید تا اگر سود نکردید، حداقل متضرر نشوید. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با بازار خرسی یا نزولی در ارز دیجیتال صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بازار خرسی چیست؟

هنگامی که وضعیت اقتصادی مناسب نباشد و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدبین باشند در این حالت قیمت سهام‌ها روندی کاهشی پیدا می‌کند. به این وضعیت که حداقل ۲۰ درصد از ارزش شاخص‌های اصلی بازار سرمایه در بازاری نزولی به‌طور مستمر کاهش پیدا می‌کند در اصطلاح «بازار خرسی» (Bear Market) می‌گویند. قیمت‌ها در بازار خرسی معمولا بیش از ۲۰ درصد و به‌طور مستمر در دوره‌ای مشخص ریزش می‌کنند. ممکن است در بازار خرسی شاهد برخی از صعودهای قیمتی موقت باشیم ولی روند کلی بازار به‌صورت نزولی است. در بازارهای خرسی بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت در بازارهای مالی سبب می‌شود تا آن‌ها به اخبار مثبت اهمیت ندهند و به فروش سهام خود ادامه دهند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها بیش از پیش کاهش پیدا کنند. روند نزولی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت برخی دارایی‌ها یا سهام‌ها به جایی برسند که سرمایه‌گذاران در آن قیمت‌ها تمایل به خرید داشته باشند. در این حالت بازار خرسی پایان پیدا می‌کند.

چه چیزی موجب ایجاد بازار خرسی در می شود؟

دلایلی که باعث ایجاد بازار خرسی می شود، متغیر است اما اغلب دلیل اصلی ایجاد بازار خرسی، اقتصاد ضعیف با سرعت رشد پایین است. اینکه چه دلایلی باعث ایجاد اقتصاد بسیار ضعیف می شود می توان به اشتغال کم، درآمد در اختیار کم، بهره وری پایین و کاهش سود تجارت اشاره کرد.در این میان، دخالت دولت نیز می تواند یکی از دلایل اصلی ایجاد بازار خرسی در ارز دیجیتال باشد. از جمله دخالت های دولت می توان به تغییرات در نرخ مالیات و یا بودجه فدرال اشاره کرد.از دیگر دلایل ایجاد بازار خرسی می توان به کاهش اطمینان سرمایه گذار اشاره کرد. زمانی که عدم اطمینان برای سرمایه گذار پیش بیاید، ممکن است که تصمیم به اقدام بگیرد. این اقدام می تواند فروش سهام و دارایی خود باشد تا از ضرر بیشتر سهامدار جلوگیری کند.

ویژگی‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال :

برای تشخیص بازارهای خرسی ویژگی‌هایی وجود دارد. کاهش قیمت‌ها در یک دوره زمانی، ممکن است نشانه‌ای از بازار خرسی در ارز دیجیتال باشد. در این بازارها ممکن است عرضه بیشتر از تقاضا باشد و سرمایه‌گذاران به بازار اطمینان نداشته باشند.یکی دیگر از نشانه‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال این است که صحبتی از رمز ارزها در رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی صورت نگیرد، یا جوی منفی علیه آن‌ها ایجاد شده باشد. علاوه بر این، بی‌اعتمادی عمومی به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیل‌گران و فعالان حاضر در امور مالی سنتی، ممکن است نشانه‌ای از وجود بازار خرسی در ارز دیجیتال باشد .به علاوه،‌ اگر پس از انتشار اخبار مثبت و منفی، قیمت‌ها به میزان بسیار کمی بالا یا پایین بروند، امکان دارد که در یک بازار گاوی حضور داشته باشیم.

نتیجه گیری :
مفاهیم بازار صعودی و نزولی از مفاهیم مهم بازارهای مالی و همچنین ارزهای دیجیتال هستند. معامله‌گران باید ویژگی‌ها و شاخصه‌های این بازارها را درک کنند تا بتوانند معاملات موفقی داشته باشند.استفاده از مجموعه‌ای جامع از اندیکاتورهای معاملاتی، یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به موفقیت است. با این حال برخی چالش‌ها وجود دارند که معامله‌گران باید نسبت به آنها آگاه باشند. کنارگذاشتن احساسات و معامله با کمک تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال از جمله بهترین راه‌ها برای مواجهه با نوسانات قیمتی هستند.


 

بالا