ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

1401/12/11 0

ازجمله سؤالاتی که برای تعداد زیادی از افراد پیش می‌آید، «دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟» است. رواج‌یافتن خودپردازها باعث آسان و راحت‌شدن بسیاری از فرآیندهای بانکی شد. دستگاه خودپرداز بیت کوین هم به‌عنوان یکی از این خودپردازها به شمار می‌آید که برای آسان‌کردن کارهای مربوط به ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع، این دستگاه‌ها کیوسک‌های اینترنتی هستند که شرایطی را برای افراد وجود می‌آورند تا خرید بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگر را به‌وسیله‌ی پول نقد و یا کارت اعتباری انجام دهند. به این دستگاه‌ها که BTM گفته می‌شود، امکان خرید و فروش بیت کوین را به کاربران می‌دهد. بیش‌تر این دستگاه‌های خودپرداز، به غیر از کارت اعتباری، پول نقد را هم می‌گیرند. Bitcoin ATM برعکس دستگاه خودپرداز بانک، به کاربران اجازه می‌دهد عملیات برداشت، واریز و یا منتقل‌کردن وجه نقد را به‌شکل فیزیکی انجام دهند. همین امر، تراکنش‌های بر پایه‌ی بلاک چین را به وجود می‌آورد که به‌وسیله‌ی کد QR، ارزهای دیجیتال را به کیف‌پول دیجیتالی شخص ارسال می‌نماید.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز Bitcoin به شما اجازه می‌دهد از طریق کارت اعتباری یا اسکناس، بیت کوین و گاهی اوقات ارزهای دیجیتال دیگری را خرید و فروش کنید. برای استفاده از این دستگاه تنها به یک کیف پول مناسب نیاز خواهید داشت و نیازی به ثبت نام یا افتتاح حساب وجود ندارد. دارایی‌های خریداری شده از طریق این نوع ATM بیت کوین مستقیما به مقصد مشخص شده توسط کاربر ارسال خواهد شد و فرقی نمی‌کند که یک والت شخصی را انتخاب کرده باشید، یا والت یک صرافی متمرکز.
فعالیت اولین خودپرداز بیت کوین از سال 2013 و در یکی از کافه‌های شهر ونکوور کانادا آغاز شد. در آن زمان، BTC قیمت بسیار پایینی داشت و با 10 هزار واحد از آن می‌توانستید دو عدد پیتزا بخرید! اما حالا محبوبیت این ارز دیجیتال تا جایی افزایش یافته که بر اساس آمار وب‌سایت Coinatmradar، بیش از 38 هزار دستگاه خودپرداز بیت کوین در 79 کشور مختلف فعال هستند. تعداد تولید کنندگان و اپراتورهای این دستگاه‌ها نیز به ترتیب 46 و 598 عدد رسیده است.
بزرگترین سازنده این خودپردازها بیت اکسس (BitAccess) نام دارد که تاکنون بیش از 12 هزار دستگاه تولید کرده است. رتبه دوم و سوم نیز به ترتیب در اختیار جنسیس کوین (Genesis Coin) و جنرال بایتز (General Bytes) و قرار دارد. علاوه بر این، بزرگترین اپراتورهای خودپردازهای BTC نیز بیت کوین دیپو (Bitcoin Depot – سهم بازار معادل 17.5 درصد)، کوین کلود (CoinCloud – سهم بازار معادل 13 درصد) و کوین فلیپ (CoinFlip – سهم بازار معادل 10 درصد) هستند.در ابتدای کار قرار بود خودپرداز بیت کوین یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا کردن افراد عادی با دنیای کریپتو باشد. زیرا این دستگاه‌ها نه فرآیند احراز هویت اجباری (KYC) داشتند و نه اطلاعات بانکی یا کلیدهای خصوصی والت شما را ذخیره می‌کردند. علاوه بر این استفاده از آنان نیز به اندازه استفاده از یک ATM عادی ساده بود.اما واقعیت این است که امروزه بسیاری از کشورها اپراتورها را مجبور می‌کنند که با توجه به مبلغ تراکنش، اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا حتی اثر انگشت از مشتریان دریافت کنند. هم‌چنین باید افزود که این خودپردازها یا همان دستگاه‌های ATM بیت کوین معمولا کارمزد بالایی (بین 7 تا 20 درصد) دریافت کرده و در مقایسه با یک صرافی ارز دیجیتال، محدودیت بیشتری برای خرید و فروش کریپتو دارند.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چگونه کار میکند؟

خرید BTC و اطلاع از قیمت BTC فقط از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مثل صرافی ایرانی Wallex نیست؛ بلکه شما می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنید. معمولاً به دو صورت این اتفاق رخ می‌دهد. در روش اول دستگاه به وسیله بارکد خوان، کیف پول ارز دیجیتال شما را می‌کند و به آن وصل می‌شود و سپس مقدار بیت کوینی که می‌خواهید بخرید را ثبت می‌کنید و از طریق دستگاه مبلغ را پرداخت می‌کنید.در روش دوم، کیف پول کاغذی برای کاربر ایجاد می‌شود. هرکسی که نمی‌خواهد کیف پولش را به دستگاه وصل کند روش کیف پول کاغذی به او پیشنهاد می‌شود. از این طریق پس از پرداخت، کاربر یک رسید کاغذی دریافت می‌کند که کلید خصوصی و عمومی‌ای که کوین خریداری شده در آن قرار گرفته است، درونش وجود دارد.

نتیجه گیری :
دستگاه های خودپرداز بیت کوین (Bitcoin ATMs)، دستگاه هایی هستند که از آن ها برای خرید و فروش بیت کوین یا تبدیل بیت کوین به پول نقد، ارسال بیت کوین برای کیف پول و مواردی از این دست استفاده می شود. این دستگاه ها وسیله ای محبوب برای دور زدن سیستم بانکی سنتی برای خرید یا فروش بیت کوین (BTC) یا برخی ارزهای دیجیتال دیگر است. آنها به جای یک حساب بانکی به کیف پول ارز دیجیتال متصل می شوند و کیف پول بیت کوین به جای کارت بانکی، به عنوان یک مخزن عمل می کند که از آن سکه ها ارسال یا برداشت می شود. برخی از دستگاه های خودپرداز بیت کوین بسیار شبیه به دستگاه های خودپرداز سنتی هستند چراکه در واقع این ماشین ها، دستگاه های خودپرداز سنتی با نرم افزار سفارشی برای بیت کوین هستند.

بالا