ارز دیجیتال

بیت کوین BIP-119 چیست؟

1402/04/11 0

BIP-119 یا "BIP for Heightened SIGHASH Flags" یک پیشنهاد بهبود برای شبکه بیت کوین (Bitcoin) است که به ارتقاء قابلیت های امضای تراکنش‌ها در بلاکچین می‌پردازد. BIP در اینجا مخفف "Bitcoin Improvement Proposal" است و به پیشنهاداتی اطلاق می‌شود که بهبودهایی در پروتکل بیت کوین را معرفی و پیشنهاد می‌دهند. BIP-119 ارائه می‌دهد که در آن قابلیت های جدیدی برای SIGHASH ها، که از آنها برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود، اضافه شود. این قابلیت ها از جمله قابلیت امضای ورودی های خاص تراکنش و تعیین سازنده تراکنش می‌باشند. این بهبودها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بهترین روش های امضای تراکنش را در بیت کوین استفاده کنند و کارایی و امنیت شبکه را بهبود بخشند.

بیت کوین BIP-119 چیست؟

BIP 119 (Bitcoin Improvement Proposal) یک ارتقای پیشنهادی بیت کوین هستش که منطق اسکریپت نویسی جدیدی رو برای اینکه چجوری یک تراکنش می تونه کوین ها رو خارج کنه، معرفی می کنه. یعنی این طرح یک تعهد نامه یا توافق نامه مکانیزمی هستش. چیزی شبیه قرار داد های هوشمند در بلاکچین اتریوم. بیت کوین برای حفاظت از پادشاهی ارزهای دیجیتال باید خودش رو با ابزارهای جدیدی مجهز کنه که مشکلات شبکه رو برطرف کنه یا از بروز مشکل جلوگیری کنه یا عملکرد بهتر بلاکچین بین کوین بشه. bip در واقع یک پیشنهاد در قالب مجموعه ای کد های نوشته شده هستش که به دنبال ایجاد تغییرات و بهبود شبکه بیت کوین می شه. بیت کوین bip، یک پروپوزال و طرح پیشنهادی به شمار میره، که قابلیتی به نام (covenant) تعهد به شبکه بیت کوین هست. Bip 119میتونه بیت کویت روبه شدت تغییر بده، پس جای تعجب نبست که جامعه علاقه مند به کریپتوکارنسی نگران یه تاثیر احتمالی اون باشن. این ماژولار بودن، در کنار موارد دیگه، می تونه امنیت کیف پول رو بهتر کنه، چون اگه هک بشه، مهاجم فقط می تونه بیت کوین رو به آدرسی که شما کنترل می کنین، ارسال کنه. همچنین، بیت کوین bip 119  می تونه برنامه های مالی رو به راحتی روی بیت کوین مستقر کنه. علاوه بر این ها، بیت کوین bip 119 می تونه راه رو برای استخر های پرداخت هموار کنه: برنامه های کاربردی شبکه لایتنینگ که می تونه برای متولیان، ارائه دهندگان و صرافی ها خدمات لایتنینگ مفید باشن و این استخر های پرداخت آف چین و خارج از زنجیره هستن، در نتیجه می تونه حریم خصوصی بهتری رو برای کاربران فراهم کنند. با این حال همه این مواردی که اشاره کردیم، تضمین نمی کنه که بیت کوین bip 119 ارتقاء بزرگ بعدی بیت کوین باشه.  هم اکنون، تراکنش های بیت کوین از نقطه a به نقطه b  میرن، دقیق تر بگم، توسط کاربر a قفل می شن تا زمانی که این کاربرb بتونه قفل اون ها رو باز کنه و ما فقط می تونیم قفل زمانی (TimeLock) برای این سکه ها تعیین کنیم.  جرمی روبین، توسعه دهنده بیت کوین و بنیانگذار سازمان توسعه، به coindesk گفت:« آنچه که می تونه در شرایط خاص مفید باشه این هست که ممکنه بخوایین دستور العملی درباره نحوه مصرف بیت کوین خودتون بذارین.  روبین، پیشنهاد دهنده بهبود بیت کوین 119 هستش و این bip ها راهی برای مشارکت کنندگان بیت کوین هستن تا تغییراتی رو در کد بیت کوین برای بررسی توسط جامعه گسترده تر پیشنهاد کنن. در بیت کوینbip 119، روبین ctv رومعرفی کرد که یک ارتقای پیشنهادی به بیت کوین هستش و شرایط خرج جدیدی رو ایجاد می کنه که به گیرنده این اجازه رو می ده تا شرایطی رو برای نحوه خرج کردن سکه یک سکه تعیین کنه. 

BIP-119 چه عواقب غیرمنتظره‌ای خواهد داشت؟

در حالی که روبین معتقد است طرح بهبود بیت کوین BIP-119 اساسا قراردادهای ساده را به شبکه بیت کوین اضافه می‌کند، آنتونوپولوس معتقد است این طرح عواقب غیرمنتظره و ناخواسته‌ای را برای شبکه به ارمغان خواهد آورد. به طور خاص وی معتقد است طرح بهبود ۱۱۹ بیت کوین می‌تواند با استفاده از «قراردادهای بازگشتی» شبکه این ارز را نابود کند. منظور از قراردادهای بازگشتی قراردادهایی است که بر اساس آن یک برنامه نویس نه تنها می‌تواند تراکنش بعدی را محدود کند، بلکه تراکنش بعدی و تراکنش‌های بعد از آن را نیز محدود می‌کند. به این شکل هر تراکنشی که پس از آن با آن بیت کوین‌ها صورت می‌گیرد محدود شده هستند. این موضوع چالش بسیار مهمی را برای بیت کوین ایجاد می‌کند. به عنوان مثال یک برنامه نویس می‌تواند با استفاده از قرارداد بازگشتی، لیست آدرس‌هایی می‌توانند آن BTC را دریافت نمایند، محدود کند. به این ترتیب آن بیت کوین دیگر قابلیت تعویض‌پذیری خود را از دست می‌دهد و از سایر بیت کوین‌هایی که می‌تواند برای همه ارسال شود متمایز خواهد شد و اساسا دسته جدیدی از BTC ها به وجود خواهد آمد.
علاوه بر این، اگر کاربران این قابلیت را داشته باشند تا آدرس‌های خاصی را در بلک لیست قرار دهند، به احتمال زیاد دولت‌ها و قانون‌گذاران نیز وارد عمل خواهند شد و برخی از آدرس‌ها را مسدود خواهند کرد.

نتیجه گیری :
معمولاً، BIPs (Bitcoin Improvement Proposals) یک پیشنهاد بهبود برای شبکه بیت کوین هستند که توسط اعضای جامعه بیت کوین ارائه می‌شوند. این پیشنهادات شامل تغییراتی در پروتکل بیت کوین، زبان برنامه نویسی، الگوریتم ها و سایر جنبه های شبکه می‌شوند. هدف اصلی BIPs ارتقاء و بهبود عملکرد، امنیت، قابلیت استفاده و قابلیت توسعه بیت کوین است.

بالا