ارز دیجیتال

ETF بیت کوین چیست؟

1402/10/24 0

در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اولین صندوق ETF بیت کوین را تصویب کرد. این خبر همان چیزی بود که جامعه رمزارزها مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید. با پذیرش این ای‌تی‌اف، بازیگران سنتی صنایع مالی از یک محصول تحت نظارت برای خرید BTC و کسب سود از این دارایی دیجیتال بهبره‌مند شدند. بعد از ETF بیت کوین، سایر ETF ارز دیجیتال نیز راه اندازی شد مانند ای‌تی‌اف دیفای و اتریوم.

صندوق قابل معامله چیست؟

ETF یک صندوق قابل معامله در بورس و به معنای صندوق سرمایه‌گذاری است که قیمت یک دارایی را نمایندگی می‌کند. صندوق قابل معامله در بسیاری از صنایع و انواع مختلف دارایی‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، ETF های طلا سال‌هاست که در بورس کشورهای مختلف داد و ستد می‌شوند و قیمت آن‌ها تابعی از ارزش طلا هستند. صندوق‌های قابل معامله در واقع محصولات مالی سنتی قانونی هستند که قابلت خرید از طریق اپلیکیشن‌های معاملاتی مخصوص خریداران خرد مانند رابین‌هود (Robinhood)، تریدینگ212 (Trading212)، فیدلیتی (Fidelity) و TD Ameritrade را دارند. محبوب‌ترین این برنامه‌ها، ایندکس‌های بزرگ سهام مانند شاخص S&P 500 یا دیگر کالاها و دارایی‌های سنتی نظیر نفت و طلا را دنبال می‌کنند.

ETF بیت کوین چیست؟

صندوق قابل معامله (Exchange-Traded Fund) یا به طور خلاصه ETF بیت کوین به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا بدون مالکیت یا مدیریت مستقیم بیت کوین (مثلا خرید و فروش و ذخیره آن در یک پول رمز ارزی یا ترید مستقیم در یک صرافی ارز دیجیتال)، از نوسانات قیمت آن سود کسب کنند. ای تی اف Bitcoin می‌تواند دارای خود رمز ارز BTC یا قراردادهایی مرتبط با قیمت بیت کوین باشد. صندوق‌های قابل معامله رمز ارزی محصولات مالی قانون‌گذاری شده‌‌اند. به همین دلیل، به جای صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده، آن‌ها در بورس‌های کشورها مانند بورس نزدک (NASDAQ) یا نیویورک (NYSE) معامله می‌شوند. با این وجود، در آینده با کم رنگ شدن مرزهای میان اقتصاد سنتی و صنعت رمز ارزها، امکان دارد شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم.

ETF های بیت کوین چگونه کار می کنند؟

ETF های بیت کوین بسیار شبیه ETF های سنتی عمل می کنند، با این تفاوت که به جای دارایی های سنتی مانند سهام یا اوراق قرضه، با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند. ETFها در قراردادهای آتی بیت کوین و سایر ابزارهای مالی که با عملکرد بیت کوین مرتبط هستند سرمایه گذاری می شوند. ETFهای فیوچر بیت کوین درست مانند سهام فردی در بورس معامله می شوند و قیمت آنها بر اساس قراردادهای آتی بیت کوین پایه ای است که آنها دارند. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در تغییرات قیمت بیت‌کوین تاثیر داشته باشند، می‌توانند در یک ETF فیوچر بیت‌کوین، مانند هر ETF دیگری، سرمایه گذاری کنند. طراحی ETF بیت کوین به گونه ای است که راهی مناسب و کارآمد برای سرمایه گذاری در بیت کوین بدون نیاز به خرید و نگهداری مستقیم ارز دیجیتال در اختیار سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی قرار می دهد که این مزیت اصلی ETF های بیت کوین می باشد. این ETF ها توسط مدیران صندوق های حرفه ای مدیریت می شوند که مسئول نظارت بر دارایی های اساسی از جمله قراردادهای فیوچرز بیت کوین هستند.

نتیجه گیری:
در مقاله etf بیت کوین چیست به تشریح etf بیت کوین و تفاوت آن با داشتن بیت کوین پرداختیم. هر کدام از این روش‌های معامله مستقیم و غیرمستقیم بر اساس بیت کوین مزایا و معایب خاص خود را دارند. کسانی که خواهان ایمنی بیشتر و پلتفرمی با تاریخچه طولانی‌تر هستند، می توانند از etfهای بیت کوین استفاده کنند. در عوض کسانی که اصرار زیادی به انجام امور مالی به صورت غیرمتمرکز دارند، بایستی بیت کوین را مبادله کنند. آینده etfهای بیت کوین بسته به آینده بیت کوین و نگاه قانون‌گذاران است و افزایش یا کاهش ارزش بیت کوین، ای تی اف‌های آن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 

بالا