ارز دیجیتال

آدرس بیت کوین چیست؟

1402/10/17 0

در شبکه‌ بیت کوین انواع مختلفی از آدرس‌ها وجود دارد. این آدرس‌ها ضمن ارتباط با هم، تفاوت‌هایی در عملکرد دارند و ابتدای هر کدام با کاراکتر مشخصی شروع می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، بیت کوین یک پول مجازی است و فقط روی آدرس‌های بلاک چین خودش قابلیت نگهداری و جابه‌جایی دارد. آدرس بیت کوین را می‌توان مثل آدرس ایمیل یا شماره کارت بانکی در نظر گرفت. از این آدرس‌ها می‌توان برای ارسال و دریافت بیت کوین استفاده کرد. اما همه‌ آدرس‌های بیت کوین مثل هم هستند؟ چرا بعضی از آن‌ها با عدد ۱ یا ۳ و برخی با حروف انگلیسی bc شروع می‌شوند؟ درست مثل چند رقم ابتدای شماره کارت‌های بانکی که نشان‌دهنده‌ نوع بانک هستند، انواع آدرس های بیت کوین نیز از روی کاراکترهای نخست آن‌ها قابل تشخیص هستند. البته تمام این آدرس‌ها مربوط به یک بلاک چین، یعنی بیت کوین هستند ولی از آنجایی که شبکه‌ بیت کوین به مرور ارتقا یافته، بعد از پیاده‌سازی برخی آپدیت‌ها، تفاوت‌هایی در آدرس‌های بیت کوین به وجود آمده است. با ما همراه باشید تا درباره‌ انواع آدرس های بیت کوین اطلاعات بیشتری بدست آوریم.

آدرس کیف پول بیت کوین چیست؟

آدرس کیف پول بیت کوین، در واقع نسخه‌ای هش شده کلید عمومی کیف پول بیت کوین است. این آدرس که شامل اعداد و حروف انگلیسی است، در والت‌های بیت کوین عرضه می‌شود. شاید بهتر باشد برای فهم بهتر موضوع، آن را با مثالی برای شما توضیح دهیم: فرض کنید حساب بیت کوین شما، شبیه به یک حساب بانکی باشد. امروزه افراد برای هر حساب بانکی معمولا یک کارت بانکی دارند. از طرفی هر کارت بانکی، یک شماره مخصوص دارد، که “شماره کارت” نامیده می‌شود. هر نقل و انتقالی که قرار باشد از کارت بانکی صورت بگیرد، (بخصوص در زمان پرداخت‌های آنلاین که شباهت بیشتری به پرداخت‌های رمزارزها دارد) به دانستن شماره کارت نیاز است. چه بخواهید به کارت دیگری پول واریز کنید، چه شخص دیگری قصد واریز پول به حساب شما را داشته‌باشد، باید از این “شماره کارت” استفاده کند. آدرس های کیف پول بیت کوین هم به همین شکل هستند. آن‌ها عملکردی شبیه به شماره کارت دارند. از طرفی رمز عبور کارت‌های بانکی هم شبیه به کلید خصوصی کیف پول‌های بیت کوین هستند. به همین دلیل برخلاف آدرس والت بیت کوین خود، نباید آن‌ها را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری:
در این مطلب انواع آدرس بیت کوین را به همراه ویژگی‌های هر کدام معرفی کردیم. آدرس‌های P2PKH در مقایسه با آدرس‌های جدیدتر به دلیل طول بیشتر، هزینه تراکنش بیشتری هم دارند و توسط طیف وسیعی از کیف پول‌ها، پشتیبانی می‌شوند. با این وجود اگر به دنبال راهی جهت کاهش هزینه‌های معاملات بیت کوین هستید، بهتر است از آدرس‌های جدید استفاده کنید.
 

بالا