ارز دیجیتال

بیت کوین کور چیست؟

1402/02/28 0

افراد زیادی در دنیای ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند و به احتمال زیاد با واژه بیت کوین کور غریبه هستند. اکثر افرادی که با این واژه مواجه می‌شوند، آن را با خود مفهوم ارز دیجیتال بیت کوین یا شبکه بلاک چین بیت کوین یکی می‌دانند؛ اما حقیقت چیز دیگری است و بیت کوین کور با بیت کوین و ارز دیجیتال بیت کوین متفاوت است. بیت کوین کور برنامه‌ای است که بلاک‌هایی با تراکنش‌های تایید شده را با دیگر بلاک‌ها تشخیص می‌دهد. بیت کوین کور یکی از مفاهیم دنیای بیت کوین است که به طور واقعی وجود دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید این ادعاها شما را گمراه کنند، اما در ادامه این مطلب از کیف پول من به معرفی بیت کوین کور و کاربرد آن در دنیای بیت کوین خواهیم پرداخت تا با این برنامه آشنا شوید.

بیت کوین کور چیست؟

با یک نگاه اجمالی به تاریخچه بیت کوین متوجه می‌شویم که تغییرات چشمگیری در بسترهای ارائه‌دهنده آن به‌وجود آمده‌اند. بیش از یک دهه از خلق بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو می‌گذرد و حالا روش‌های مختلفی برای به‌دست آوردن واحدهای جدید BTC خلق شده‌اند. اگر بخواهیم دنیای Bitcoin core را به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم، باید به نحوه نگارش نام آن هم اشاره داشته باشیم. به طور مشخص هربار که در دنیای کریپتوکارنسی، واژه Bitcoin با B بزرگ نوشته شود، یعنی پای یک سازمان یا نرم‌افزار مستقل در میان است. همچنین اگر bitcoin با b کوچک نوشته شود، یعنی باید در مورد ارز دیجیتال بیت کوین یا همان BTC صحبت کنیم. نرم‌افزار Bitcoin core شکل تغییریافته و پیشرفته نسخه اولیه نرم‌افزار بیت کوین است. ارز دیجیتال بیت کوین تنها چیزی است که با اصول همان ارز اولیه BTC منتشر می‌شود و این، نرم‌افزارهای مرتبط با آن هستند که دائماً و پیوسته تغییر می‌کنند. گوین اندرسن (Gavin Andresen) یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده بیت کوین کور در مورد نام این نرم‌افزار کلاینت عقیده جالبی دارد. او در این مورد می‌گوید نام Bitcoin core به این دلیل انتخاب شد که محیط آن بستر ارز دیجیتال BTC است و باید آن را با عنوان هسته بیت کوین شناخت. از جمله ویژگی‌های برجسته Bitcoin core، قابلیت open-source بودن آن است که امکان مشاهده یا تغییر کدهای آن را در اختیار هرکسی قرار می‌دهد. همچنین همه افراد می‌توانند کپی کدهای موردنظرشان را باتوجه‌به شرایط مد نظرشان تغییر دهند و برای این کار هم می‌توانند از پلتفرم GitHub بهره‌مند شوند.

معایب بیت کوین کور :

•    حجم اطلاعاتی که کاربران می‌بایست دانلود کنند، زیاد است. بیش از ۴۲۰ گیگابایت فضا برای راه اندازی نود نیاز است.
•    در صورتی که سرعت نت پایین باشد، نرم افزار کارایی خود را از دست می‌دهد.
•    آنتی‌ ویروس‌ها برخی از اطلاعات موجود در بلاک چین را به عنوان ویروس شناسایی می‌کنند.
•    استفاده از بیت کوین کور برای افراد تازه‌ کار دشوار است.
•    بیت کوین کور بر روی گوشی‌های موبایلی اجرا نمی‌شود.

چه کسانی بیت کوین کور را اجرا می‌کنند؟

اگرچه هر کسی می‌تواند پروپوزال مورد نظر خودش را برای بهبود بیت کوین کور ارائه دهد، اما تمام آن‌ها به تغییر کد‌های اصلی این نرم افزار منجر نمی‌شود، بلکه پیشنهادات در بین اعضای انجمن به بحث گذاشته می‌شوند و این جامعه است که تصمیم به تأیید یا رد پروپوزال می‌گیرد. هر فردی می‌تواند در این تصمیم‌گیری دخیل باشد و نظر خودش را ارائه کند. تصمیم به تأیید یا عدم تأیید یک پروپوزال با رسیدن به اجماع و نه با رأی‌گیری انجام می‌شود. به محظ رسیدن به اجماع توسط جامعه، اشخاص مشخصی به نمایندگی از همه، کد‌های نرم‌ افزار بیت کوین کور را تغییر می‌دهند، این افراد از اشخاص مورد اعتماد جامعه بوده و صلاحیت آنها توسط جامعه سنجیده می‌شود. این افراد حق تغییر کد‌ها بدون اجازه جامعه را ندارند. اگر این اشخاص کد‌ها را بدون اجازه تغییر بدهند، اعتماد جامعه به آنها از بین خواهد رفت و نسخه قبلی بیت کوین کور جایگزین نسخه دست‌کاری شده می‌شود. پس با وجود احترام و اهمیت بالا، آن‌ها قدرت چندانی ندارند.

نتیجه گیری :
مهم‍‌ترین کاربرد نرم افزار بیت کوین کور را می‌توان استفاده از آن برای استخراح بیت کوین دانست. با توجه به افزایش هش ریت و سختی شبکه، استخراج بیت کوین روز به روز سخت‌تر می‌شود. اگرچه وبلاگ بیت کوین حداقل‌هایی را برای شروع استخراج بیت کوین توصیه کرده است، اما این‌کار با دستگاه‌ها و کامپیوتر‌های خانگی تقریبا غیر ممکن است. با این حال می‌توانید به وسیله نصب بیت کوین کور روی کامپیوتر خود استخراج نخستین رمز ارز دنیا را تجربه کنید. حتی می‌توانید بدون استخراج به یک فول نود تبدیل شوید و به غیرمتمرکزتر شدن شبکه کمک کنید.


 

بالا