ارز دیجیتال

بیت کوین کاستدی چیست و چه مزایایی دارد؟

1402/11/29 0

در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده کاربران دنیای بلاک چین و کریپتو منجر به پیدایش راه‌ حل‌های متعددی برای نگهداری رمزارز شده است. امروزه، ارائه دهندگان خدمات مختلف، انواع نگهبانی دارایی‌های کریپتو را ارائه می‌دهند که به واسطه‌ی آن‌ها، به شما امکان داده می‌شود تا کلیدهای خصوصی خود را با خیال راحت ذخیره کنید. با این راه حل‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که کلیدهای خصوصی خود را گم نمی‌کنید و دارایی‌های دیجیتال شما در برابر مجرمان محافظت می‌شود. بیت کوین کاستدی (Bitcoin Custody) یکی از مفاهیمی به شمار می‌آید که برای مدیریت امن دارایی‌های دیجیتال بسیار مهم است و از آن استفاده می‌شود.

کاستدی به چه معنا است؟

کاستدی در لغت به معنای حضانت یا سرپرستی، به شرایطی گفته می‌شود که فرد یا مؤسسه خاص، مسئول امنیت دارایی شخص ثالث است. به‌عنوان‌مثال در یک معامله ممکن است فردی به عنوان ضمانت اجرای معامله، مقداری بیت کوین به عنوان ضمانت به طرف مقابل پرداخت کند. مسئولیت حفاظت از این مقدار بیت کوین معمولاً با یک شخص ثالث یا یک کیف پول آفلاین است. البته که نگهداری از این دارایی با مزایایی نیز همراه است. متولیان می‌توانند دارایی‌های تحت مدیریت خود را قرض دهند و برای مشتریان خود سود کسب کنند. متولیان نیز معمولاً مؤسساتی با تجربه و تخصص در زمینه کاستدی هستند که آنها را به افرادی امن  و قابل اعتماد تبدیل می‌کند. متولیان معمولاً شرایط مناسبی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند و به آنها انعطاف بیشتری در دارایی‌های خود می‌دهند. برای رمزارزی مانند بیت کوین، امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هیچ راهی برای بازیابی بیت کوین از دست رفته وجود ندارد. بنابراین، اگر فردی در مورد توانایی‌های خود برای نگهداری بیت کوین نامطمئن باشد، کاستدی بهترین گزینه برای او خواهد بود. کاستدی یا حضانت بدون خطر نیست و در راهنمای خرید بیت کوین موثر است. مانند هر شخص ثالث در شرایط تجاری دیگر، متولیان می‌توانند کلاهبردار باشند. اگر یک متولی، به‌عنوان‌مثال یک کیف پول آفلاین، هک یا خراب شود، مشتری ممکن است نتواند دارایی‌های خود را بازیابی کند. این مورد به ویژه در مورد بیت کوین صادق است، زیرا یک دفتر کل غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است.

نتیجه گیری:

مبادله با بیت کوین کاستدی همانند مبادله سهام صورت می‌گیرد و مبادله ارز بومی با بیت کوین و برعکس را فراهم می‌کند. در واقع بیت کوین یک اقتصاد موازی است، بنابراین همیشه افراد خرج‌کننده و ذخیره‌کننده موجود هستند. در نهایت برای داشتن مبادله‌ای امن لازم است مانند هر توافق یا کسب‌وکار دیگری ابتدا قراردادی قانونی بین طرفین منعقد گردد.
 

بالا