ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین چیست

1402/01/19 0

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، تریدرها هر روز به دنبال روش‌های جدیدتری برای سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال‌ها و انتخاب ارز مناسب برای سرمایه گذاری هستند. دامیننس بیت کوین یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید شرایط کلی بازار را با شرایط بازار بیت کوین و دیگر ارزها مقایسه کنید. در صورت استفاده درست از این ابزار شما می‌توانید متوجه شوید که آلت کوین ها قدرت بیشتری دارند یا قدرت بیت کوین بیشتر است. در ادامه این مقاله ما به صورت کامل شاخص دامیننس بیت کوین و کاربردهای آن را مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید از این شاخص مهم در معاملات خودتان استفاده کنید. با ما همراه باشید.

دامیننس بیت کوین چیست؟

با توجه به تعریفی که از دامیننس داریم، وقتی می‌گوییم دامیننس بیت کوین، در اصل درباره میزان تسلط بیت کوین صحبت می‌کنیم. شاخص دامیننس بیت کوین یکی از معیارهایی است که بسیاری از تحلیلگران در حال حاضر از آن برای تصمیم گیری جهت خرید و فروش بیت کوین کمک می‌گیرند. البته دامیننس به تنهایی نمی‌تواند ابزار تحلیل کاملی به حساب بیاید و در کنار دیگر ابزارهای کمکی می‌توان به تحلیل بهتری رسید. مهم‌ترین نکته در مورد دامیننس بیت کوین این است که کمک می‌کند بفهمید آلت کوین‌ها در برابر BTC در روند نزولی هستند یا صعودی. برای درک دقیق اهمیت درصد غلبه بیت کوین و تعریف درست آن باید به مارکت کپ بیت کوین بپردازیم. در صفحه مشخصات و قیمت بیت کوین مارکت کپ فعلی بیت کوین را میتوانید ببینید. هم‌اکنون (زمان نوشتن این مطلب) تعداد بیت کوین‌های استخراج شده در دنیا ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است با قیمت هر واحد حدود ۳۸۰۰۰ دلار. ضرب این دو عدد در هم مساوی است با ارزش کل بیت کوین در دنیا به دلار؛ یعنی ۷۲۴,۹۹۳,۱۵۷,۲۵۷ دلار. این عدد به عنوان مارکت کپ بیت کوین شناخته می‌شود. حالا می‌توانیم با جمع مارکت کپ کل ارزهای دیجیتال دنیا، ارزش کریپتو کارنسی موجود را به دلار محاسبه کنیم که هم اکنون حدود ۱۳۹۵ میلیارد دلار است. حالا از این عدد چه مقدار سهم بیت کوین است؟ با تقسیم این عدد بر مارکت کپ بیت کوین و تبدیل آن به درصد، عددی به دست می‌آید که در حال حاضر ۴۷.۶۹ درصد است. این یعنی ۴۷.۶۹ درصد کل ارزش دلاری کریپتو در جهان متعلق به بیت کوین است. با این حساب، وقتی این درصد زیاد شود یعنی تسلط بیت کوین بر بازار کریپتو کارنسی بیشتر شده و مردم مقدار بیشتری از دارایی‌های خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای مشاهده روزانه دامیننس بیت کوین می‌توانید از این نمودار استفاده کنید و به عنوان یک ابزار تحلیلی آن را به کار ببرید. رصد روزانه دامیننس بیت کوین به تریدرها کمک می‌کند تا دید بهتری به روند بازار کریپتو کارنسی داشته باشند.

تاریخچه دامینس بیت کوین :

سال‌ها پیش، ساتوشی ناکاموتو اولین سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا را طراحی کرد و صنعت ارزهای دیجیتال متولد شد. ظهور بیت کوین انقلابی به نام بلاک چین را به همراه داشت. قبل از پیدا شدن ارزهای دیگر تسلط کل بازار در اختیار بیت کوین بود. دامیننس بیت کوین در ابتدا چیزی نزدیک به 100 درصد بود. اما این روند چندان پایدار نبود؛ چرا که ارزهای دیجیتال فراوانی در طول یک دهه گذشته در بازار رمزارزها عرضه شده‌اند. در هر بازار سرمایه گذاری، تسلط یک دارایی خاص بیشتر به ارزش بازار آن بستگی دارد. واژه دامیننس بیت کوین در سال 2017 با ظهور آلتکوین های متعدد به وجود آمد و برخی سرمایه گذاران شروع به استفاده از دامیننس بیت کوین کردند تا  بدانند که آیا ارزهای جایگزین نسبت به بیت کوین سیر صعودی خواهد داشت یا نزولی؟ در حالی که این شاخص در حدود سال 2017 در جوامع تجاری مورد استفاده قرار می گرفت، با رونق آلت کوین در سال 2021 محبوبیت استفاده از دامیننس بیت کوین به اوج رسید.

رابطه دامیننس بیت کوین با قیمت :

برای شناسایی موقعیت مناسب در ترید همواره باید سلطه بیت کوین را با قیمت آن مقایسه کنیم. برای این کار بهتر است نمودار قیمت بیت کوین را بر روی نمودار شاخص دامیننس بیت کوین قرار دهیم. با مقایسه بین دامیننس و قیمت بیت کوین می‌توانیم ۴ حالت را در نظر بگیریم:
1.    دامیننس و قیمت بیت کوین هر دو در حال افزایش است. این حالت به عنوان سیگنال خرید بیت کوین است.
2.     دامیننس افزایشی اما قیمت بیت کوین کاهشی است. این حالت به عنوان سیگنال فروش آلت کوین‌ها است.
3.    دامیننس نزولی اما قیمت بیت کوین صعودی است. این حالت سیگنالی برای خرید آلت کوین است.
4.    دامیننس و قیمت بیت کوین هر دو نزولی است. سیگنالی برای فروش بیت کوین است.
البته به این نکته توجه داشته باشید که این موارد همیشه صادق نیستند. بنابراین تنها با مقایسه دامیننس و قیمت بیت کوین نمی‌توان برای انجام خرید و فروش تصمیم گرفت. برای انجام بهینه سرمایه‌گذاری و ترید در رمزارزها باید از تحلیل بنیادی و ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن استفاده کرد.

نتیجه گیری :
استفاده از شاخص دامیننس بیت کوین از سال ۲۰۱۷ شروع شد و در سال‌های اخیر با رونق گرفتن آلتکوین‌ها استفاده از این اندیکاتور به اوج رسید. حالا این سوال مطرح است که آیا Bitcoin Dominance واقعا یک ابزار مفید برای تحلیل روند قیمت بیت کوین است؟ نیازی به گفتن نیست که بیت کوین هنوز هم با سلطه ۶۵ درصدی خود نقش اصلی را در بازار کریپتو ایفا می‌کند. اما به هر حال استفاده از نمودار دامیننس بیت کوین زمانی مفید است که در کنار سایر شاخص‌ها استفاده شود. در این مقاله درباره دامیننس بیت کوین در خرید و فروش ارزها دیجیتال صحبت کردیم. نظر شما در مورد شاخص دامیننس بیت کوین چیست؟ آیا شاخص سلطه بیت کوین در تصمیم‌گیری‌های شما برای سرمایه‌گذاری به کمکتان آمده است؟

بالا