ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین چیست؟

1401/11/02 0

اگر بخواهیم به زبان کاملا ساده جواب این سؤال را بدهیم، باید گفت: استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ، یک روش داوطلبانه است که در آن افرادی به‌نام «استخراج‌کننده» قدرت پردازش کردن دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا از لحاظ امنیتی، شبکه محفوظ مانده و تراکنش‌های بیت کوین مورد تایید قرار گیرد. البته مخاطبان استخراج کننده این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند، بلکه در قبال آن جایزه می گیرند و این پاداش همان بیت کوین‌ می باشد. به‌عبارت دیگر، هنگامی که برای فردی بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها در پشت پرده با کارهایی که انجام می دهند، به تأیید شدن تراکنش‌ شما کمک مفیدی می کنند و شبکه به این فعالیت آنها جایزه می‌دهد.

مراحل استخراج بیت کوین :

پس استخراج در واقع سه کار اصلی انجام می دهد :

1.    مورد تایید قرار دادن تراکنش های بیت کوین
2.    حفظ شبکه بیت کوین از لحاظ امنیت
3.    تولید کردن واحدهای بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز

متنی که توضیح دادیم به زبان کاملا ساده بوده تا شما بتوانید راحت ‌تر استخراج بیت کوین را درک کنید. در ادامه ماینینگ بیت کوین را از نظر فیزیکی مورد بررسی قرار می دهیم. چون ماینینگ بیت کوین از نظر فلسفی بی‌شباهت با استخراج طلا نیست. به این طریق که بیت کوین‌ها نحوه طراحی کردن کد و پروتکل های مختص خود را دارند (مانند طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز ما را در دستیابی به آنها محدود می کنند(همانند طلا هایی که هنوز از معادن خارج نشده اند). بر مبنای قوانین بیت کوین، فقط تعداد ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد، مثل طلا که محدود وکمیاب است. در اواسط دهه ۱۹۹۰، حملات اسپم به سیستم‌های رایانه ای وجود داشت. این حملات به معنای ارسال کردن درخواست ها و پبام های بیهوده برای کند کردن سیستم بود. فردی بنام آدام بک برای جلوگیری کردن از ارسال پیام‌های بیهوده از طرف این اسپمرها، در ابداع خود این الزامات را به وجود آوردکه مخاطبان برای ارسال کردن پیام ها بایستی با کامپیوتر شخصی خود یک سری از محاسبات عددی انجام می‌دادند که نیازمند استفاده از قدرت پردازنده (CPU) بود. با این روش، اگر کسی می‌خواست پیام‌های اسپم را به سیستم ارسال کند، مجبور بود از حداکثر قدرت یک پردازنده استفاده کند.

طرح گرافیکی برای تجسم نودها در شبکه:

قبل از اینکه نودها را بررسی کنیم. یک نود (Node) یا گره در شبکه بیت کوین، سیستم کامپیوتری است که نرم‌افزار بیت کوین را راه اندازی و یا با مشارکت در انتقال داده ها به حفظ کارکرد شبکه کمک بسزایی می‌کند. هر کسی می‌تواند با دریافت مجانی نرم‌افزار بیت کوین و دانلود کل تاریخچه تراکنش‌های یک بلاک چین (که در حال حاضر حجم آن حدود ۲۰۰ گیگابایت می باشد) یک نود اجرا کند. نودها تراکنش‌های بیت کوین را اعتبارسنجی و در شبکه ها مورد مخابره قرار می دهند.

حل کردن معادلات:

سیستم های قدرتمند ماینر، اعداد را یکی پس از دیگری تست می کنند تا بتوانند جواب معادلات هر بلاک چین را به‌دست آورند. عاملی به نام تابع هش این روند را ضمانت می کند.
ماینرها راهی جز احتمال و حدس زدن ندارند تا سرانجام به نتیجه مطلوب برسند. بنابراین، پیدا کردن معادلات بلاک کاملاً احتمالی وتصادفی است، اما هر اندازه که یک ماینر قدرت پردازش بسیار بیشتری داشته باشد، شانس پیدا کردن جواب را بیشتر می کند که داشتن چنین مزیتی ماینرها را  چند گام جلوتر می اندازد. اولین ماینری که به جواب معادله و هش درستی برسد، برنده خواهد شد و آن را به بقیه نودها ابلاغ می کند. بلافاصله تمام ماینرها برای بلاک دیگر مجدد رقابت را آغاز می کنند. به‌عنوان جایزه این کار، مقداری معینی از بیت کوین که پروتکلی تایید کرده است، به برنده تعلق می گیرد. ماینر همچنین تمام کارمزد تراکنش‌های مبتی بر یک بلاک را دریافت می کند. در هنگام نوشتن این مطلب، جایزه استخراج بیت کوین، ۶.۲۵ واحد بیت کوین (BTC) می باشد. این جایزه در اوایل راه‌اندازی بیت کوین ۵۰ واحد بود. پس از هر ۲۰۰,۰۰۰ بلاک (هر چهارسال یکبار)، جایزه استخراج در شبکه مورد نظر نصف می‌شود.

استخر استخراج:

 امروزه به دلایل گسترش شبکه و دستگاه‌های ماینینگ قدرتمند، استخراج به صورت مستقیم بیت کوین توسط کمتر کسی ممکن است و اغلب استخراج کننده ها به محل‌هایی مجازی که استخر لستخراج نام دارند مراجعه می‌کنند. ماینرهای سراسر نقاط دنبا دستگاه‌های ماینینگ خود را به استخرهای استخراج معتبر متصل می‌کنند و به نمایندگی از همه و با وجود قدرتی که در پردازش دارد، برای دست یافتن به پاداش بلاک تلاش می‌کند. در این استخرهای استخراج ماینرها دیگر به‌طور مستقیم برای جایزه بلاک به رقابت کردن نمی‌پردازند بلکه نسبت به قدرت پردازشی که از آن برخوردار هستند، از آن به‌طور مشخصی بیت کوین دریافت می‌کنند. در صورت استخراج مستقیم از طرف یک استخراج کننده عادی، شانس برنده شدن بلاک کمتر خواهد بود.

جمع بندی:

انجام هر کاری پاداشی در پی دارد. شما به عنوان یک ماینر مدنظر ، با فعالیت در شبکه های بیت کوین، تراکنش‌های انجام شده شبکه را مورد تایید قرار دهید که در قبال انجام دادن این کار، پاداشی برایتان دریافت می شود. برای این‌که امنیت در بیت کوین به‌ نحو مطلوبی حفظ شود و نتوان به شبکه ها حمله کرد، ماینینگ طوری پیاده سازی شده است که ماینرها در قبال جایزه باید مسائل ریاضی را با استفاده از قدرت پردازش خود مورد حل قرار دهند. در این صورت اگر فردی بخواهد امنیت شبکه ها را به‌خطر بیندازد، باید قدرت پردازشی بسیاری که به اندازه بیش از نصف ماینرهای شبکه است در اختیار داشته باشد. تعداد واحدهای بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود است که با توجه به نصف شدن پاداش استخراج کردن هر چهار سال یک بار صورت می گیرد، استخراج تمامی این بیت کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ به طول می انجامد. استخر استخراج، محلی مجازی می باشد که استخراج‌کنندگان در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع می‌کنند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. در این روش هر ماینر بر اساس میزان پردازش خود سود می‌برد. بدون پیوستن در استخر استخراج، نتیجه و شانس کمتری برای به دست آوردن یک بلاک چین وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که برای انجام دادن استخراج بیت کوین نیاز به دانش استفاده از ماینینگ نیست و شروع فرایند ساده‌تر از چیزی است که به فکرتان می رسد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتردر مورد چگونگی کارکرد شبکه های بیت کوین و بلاک چینِ، مطالعه مطلب «بیت کوین چه کاریردهایی دارد؟» پیشنهاد می‌شود.


 

بالا