ارز دیجیتال

نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

1402/09/05 0

نمودار رنگین کمان بیت کوین قیمت بیت کوین و فعالیت بازار را در زمان واقعی نشان می‌دهد. تجسم رنگارنگ به راحتی قابل درک است و می‌توان از آن برای ردیابی حرکات بازار در طول زمان استفاده کرد. در سطح بالا، این نمودار به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که آیا قیمت بیت کوین بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است تا به یافتن ورودی‌های تجاری بهینه کمک کند. نمودار رنگین کمان بیت کوین یک ابزار ارزش گذاری بلندمدت برای بیت کوین به حساب می‌آید که از یک منحنی رشد لگاریتمی برای پیش‌بینی جهت بالقوه قیمت بیت کوین در آینده استفاده می‌کند

نمودار رنگین‌کمان بیت کوین چیست؟

سرمایه‌گذاران از نمودار رنگین‌کمان بیت کوین برای ارزیابی ارزش فعلی رمزارز با یک دید کلی استفاده می‌کنند. در داخل این نمودار، مجموعه‌ای از رنگ‌ها را مشاهده می‌کنید که یک منحنی رشد لگاریتمی را نمایان می‌سازند. سرمایه‌گذاران از آن به عنوان یک ابزار ریاضی برای پیش‌بینی قیمت آینده بیت کوین بهره می‌برند. هنگام نگاه به نمودار رنگین‌کمان، قیمت بیت کوین در طول بازه‌های زمانی مختلف را خواهید دید. طراحان نمودار نخواسته‌اند که نوسانات روزانه قیمت، تأثیری منفی بر داده‌های آن داشته باشد. این نمودار نویز حرکات بازار در طول روز را نادیده می‌گیرد تا بر روی روندهای کلی قیمت بیت کوین تمرکز کند.

چرا از نمودار رنگین کمانی بیت کوین استفاده کنیم؟

بیت کوین رمزارزی است که در سال ۲۰۰۹ و با نگرانی‌های و نوسانات قیمتی بسیار راه‌اندازی شد. با وجود اینکه اکثر ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک و باندهای بولینگر برای تعیین سطوح خرید و فروش معرفی شدند، مشکل نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال، همچنان برای تریدر‌ها چالش‌برانگیز بود. این چالش‌، نیاز به ابزاری علمی و بررسی‌شده‌ای را نشان می‌دهد که بتواند دیدی کلی از عملکرد قیمتی بیت‌ کوین، ارائه دهد. نمودار رنگین کمانی بیت‌ کوین یکی از این ابزارها است که به کاربران کمک می‌‌کند تا برای معاملات بلندمدت خود، برنامه‌ریزی کنند.

نمودار رنگین کمان یست کوین

تاریخچه رنگین کمان بیت کوین

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در میان نگرانی‌های ناشی از نوسانات اقتصادی ایجاد شد. در حالی که اکثر ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک، باندهای بولینگر و غیره برای تعیین سطوح خرید و فروش استفاده شدند، نوسانات قیمت همچنان چالش‌برانگیز بود. چالش‌هایی از این دست نیاز به یک ابزار دقیق علمی را نشان می‌داد که بتواند نمایی از قیمت آتی بیت کوین ارائه دهد. نمودار رنگین کمان بیت‌کوین یکی از این ابزارها بود که به معامله گران کمک می‌کرد تا برای معاملات بلند مدت خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. نمودار رنگین کمان BTC زاییده افکار Azop (یک کاربر Reddit) بود که در سال ۲۰۱۴ آن را فرموله کرد. این نمودار در ابتدا به عنوان یک نمودار سرگرم کننده ایجاد شد، اما به سرعت توجه‌ها را به خود جلب کرد. در مدل اولیه منتشر شده توسط Azop ، همه چیز در مورد کدگذاری رنگی تغییر قیمت، به عنوان بخشی از یک نمودار خطی بود. پس از آنکه نمودار مذکور محبوب شد، در سال ۲۰۱۴ یک کاربر Bitcointalk با نام مستعار Trolololo آن نمودار را با رگرسیون لگاریتمی ترکیب کرد و به آن شکل و هدف منظمی داد. نفر سوم که روی ساختار این نمودار تاثیر گذاشت، اوبر هولگر مدیرعامل Holger بود. او نمودار را به دقت تنظیم و توسعه داد و در نهایت همان را در Blockchaincenter آپلود کرد.

کاربرد شاخص Bitcoin Rainbow چیست؟

با استفاده از این نمودار می توانید زمان مناسب برای خرید یا فروش بیت کوین را تعیین کنید. درحقیقت زمانی که ارزش این توکن در نواحی مشخص شده با رنگ آبی یا سبز قرار دارد، بهترین زمان برای خرید این ارز دیجیتال خواهد بود؛ درحالی که رنگ نارنجی، قرمز و به خصوص بنفش به این معناست که موعد مناسب برای فروش سکه های بیت کوین شما فرارسیده است. نکته دیگری که از نمودار بیت کوین رینبو می توان استخراج کرد، مقایسه قیمت توکن BTC در طی سال های متوالی است. آنچه امروز ممکن است با عنوان توکن ارزان قیمت شناخته شود، در سال های قبل بسیار گران تلقی می شده و بالعکس. توکنی که امروز به نظر ما گران است، چند سال بعد مثلاً در ۲۰۲۵ ارزان خواهد بود. این خود گواهی بر پویایی و رشد پیوسته ارزش توکن بیت کوین است. برای مثال به این قسمت از نمودار که در تصویر زیر آمده است، توجه کنید. در نوامبر سال ۲۰۱۳، خرید هر سکه بیت کوین با قیمتی معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا بسیار گران تلقی می شد و در محدوده رنگ قرمز قرار می گرفت؛ درحالی که همین قیمت در سال ۲۰۱۷ در ناحیه آبی قرار گرفته و بسیار ارزان در نظر گرفته می شد.

نتیجه گیری:
در این مطلب، نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین و تاریخچه ابداع و تفاوت آن با مدل انباشت به جریان را توضیح دادیم. همچنین، به معنی هریک از رنگ‌ها در این ابزار تحلیل تکنیکال نگاهی انداختیم و گفتیم که این نمودار با رنگ‌های مختلف و متنوع می‌تواند برای سایر ارزهای دیجیتال از‌جمله اتریوم نیز کاربرد داشته باشد. در پایان هم، برخی مزایا و معایب نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین را مرور کردیم. یکی از ویژگی‌های همیشگی بیت کوین نوسان‌های نسبتاً شدید آن است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن برای کسب سود استفاده می‌کنند. بسیاری از معامله‌گران همواره به‌دنبال بهترین ابزار برای درک نوسان‌های این ارز دیجیتال هستند. یکی از این ابزارها که در اوایلِ شهرت‌یافتن بیت کوین معرفی شد، نمودار رنگین‌کمانی بیت کوین است.

بالا