ارز دیجیتال

تپ روت بیت کوین چیست

1403/02/23 0

Taproot ارتقاء بیت کوین است که هدف آن بهبود حریم خصوصی و کارایی شبکه آن است. Taproot اولین ارتقاء بیت کوین در چهار سال گذشته است، از زمانی که شاهدان جدا شده (SegWit) در سال 2017 فعال شدند. به روز رسانی Taproot شامل سه پیشنهاد بهبود بیت کوین (BIPs) است، روشی سریع تر، ایمن تر و کم حجم تر برای مجوز دادن به تراکنش ها. BIP– Schnorr همچنین BIP – Taproot را فعال می‌کند، که از تکنیکی به نام MAST استفاده می‌کند تا داده‌های تراکنش قرارداد هوشمند کمتری را به بلاک چین منتقل کند و در عین حال برخی از اطلاعات تراکنش‌های خصوصی را نیز پنهان کند. در نهایت، BIP – Tapscript بیت کوین را با یک زبان برنامه نویسی تراکنش ارتقا یافته که از فناوری Schnorr و Taproot استفاده می کند، تجهیز می کند. Tapscript همچنین به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا ارتقاء بیت کوین آینده را به طور موثرتری پیاده سازی کنند. تپ روت بیت کوین اولین بار توسط توسعه دهنده هسته بیت کوین گرگوری ماکسول در ژانویه 2018 پیشنهاد شد. این پیشنهاد به طور گسترده مورد حمایت قرار گرفت و در 12 ژوئن 2021 از سوی اکثر استخراج کنندگان بیت کوین به اجماع رسید. Taproot در بلوک 709632 در 14 نوامبر 2021 فعال شد.

Taproot بیت کوین چیست؟

تپ روت بیت کوین به روز رسانی شبکه بیت کوین است که برای افزایش مقیاس پذیری آن انجام شده است. این به‌روزرسانی اغلب به‌عنوان مهم‌ترین به‌روزرسانی که هر پروژه ارز دیجیتال از زمان ارتقای Segregated Witnesses (SegWit) در سال 2017 تجربه کرده است، اعلام می‌شود. پیشنهاد Taproot در سال 2018 توسط گرگ ماکسول، توسعه‌دهنده بیت‌کوین اعلام شد. این ارتقا نقطه اوج پذیرش سه پیشنهاد بهبود بیت کوین (BIP) بود. هدف Taproot بهبود حریم خصوصی، مقیاس‌بندی و امنیت در بلاک چین بیت‌کوین بود. این ارتقا همچنین برای تشویق توسعه‌دهندگان به ایجاد و استقرار قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین بیت کوین طراحی شده است که به کاربران امکان می‌دهد بدون واسطه به خدمات DeFi دسترسی داشته باشند. قبل از اجرای هر پیشنهادی، اکثر گره های بیت کوین باید آن را بپذیرند. بیش از 90 درصد از گره‌ها پیشنهاد Taproot را در ژوئن 2021 پذیرفتند و در 14 نوامبر 2021 فعال شد.

چگونه ارتقاء بیت کوین را تحت تاثیر قرار می دهد؟

ارتقاء تپ روت بیت کوین از 3 پیشنهاد مختلف و مکمل تشکیل شده است. پیشنهاد BIP340 (BIP – Schnorr) یک مدل امضا را به شبکه بیت کوین اضافه می کند که با نام Schnorr Signatures شناخته می شود. این به این معنی است که شما می توانید یک بار برای بسیاری از تراکنش ها به جای انجام این کار برای هر معامله، امضا کنید. BIP340 با جمع‌آوری کلیدهای متعدد در یک تراکنش پیچیده برای تولید یک کلید منحصربه‌فرد به این مهم دست می‌یابد، بنابراین، اجازه می‌دهد تا یک امضا برای مجوز صادر شود. این باعث افزایش نرخ TPS در هر بلوک می شود. BIP341 (BIP – Taproot) مقیاس پذیری شبکه بیت کوین را با کاهش تعداد تأییدیه های مورد نیاز برای تکمیل تراکنش بهبود می بخشد. Taproot تراکنش های پیچیده بیت کوین را هدف قرار می دهد که ممکن است شامل جزئیاتی مانند کلیدهای خصوصی، کلیدهای عمومی و سایر ورودی ها باشد. این نوع تراکنش ها زنجیره بلوکی را با حجم زیادی از داده ها مسدود می کند، حتی زمانی که تایید نشده باشند. BIP341 این مشکل را با انتشار تنها جزئیات یک تراکنش تکمیل شده حل می کند. تراکنش‌های پیچیده‌تر مانند قراردادهای هوشمند، گاهی اوقات به‌عنوان تراکنش‌های همتا به همتای ساده در بلاک چین نمایش داده می‌شوند تا حفظ حریم خصوصی به این تراکنش‌ها اضافه شود.

نتیجه گیری

هنگامی که تپ روت بیت کوین پیشنهاد می شود، ابتدا توسط جامعه توسعه دهندگان مورد بحث قرار می گیرد. هنگامی که پروپوزال رسمی شد، یک شماره BIP به آن اختصاص داده می شود. پس از نوشتن کد، بررسی، آزمایش و ادغام، اپراتورهای گره بیت کوین باید تصمیم بگیرند که چگونه و چه زمانی ارتقا را فعال کنند. ارتقاهای Schnorr، Taproot و Tapscript BIP 340، 341 و 342 در ژانویه 2020 داده شد و از آن زمان در حال بحث و توسعه بوده است. در اواخر سال 2020، اجرای کد برای هر سه ارتقا تکمیل شد، آزمایش شد، بررسی شد و با Bitcoin Core ادغام شد. در می 2021، بیش از 90 درصد ماینرها برای فعال‌سازی Taproot سیگنال دادند و BIP 340، 341، و 342 در بلوک 709632 در 12 نوامبر 2021 فعال و اجرا شد. روش‌های مختلفی برای فعال‌سازی ارتقاء بیت‌کوین وجود دارد. جامعه بیت کوین یک مسیر را انتخاب می کند و سپس آن را اجرا می کند.
 

بالا